Volvo V70 avonturen

Gestart door Historik, 13-12-2016 11:09:01

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Historik

Afgelopen zaterdag dus mijn eerste Volvo gekocht bij Autohuys Dockum. Een DOP Volvo V70 classic uit 1999 met 10V en 144 PK handbak. Hij heeft ruim 373.000 gelopen. Voor mij voelt het echt als een avontuur omdat ik hiervoor een Daihatsu Sirion2 uit 2008 met slechts 38.000 km op de teller gewend was. Hier was nooit wat mee aan de hand. Ik heb ook geen ervaring met doe-het-zelven aan auto's.

Nu dus compleet wat anders. De auto is gezien zijn leeftijd en km's volgens mij in goede staat. De rijervaring tot nu toe is geweldig al moet ik wel wennen aan het enorme verbruik. Dit wist ik natuurlijk van te voren maar toch.

Na een paar dagen heb ik al een lijstje met klusjes ontdekt (bijgewerkt tot 13-08-2017):

Wat is er tot nu toe aan de auto gedaan:

- Gasveren achterklep vervangen
- Raamschakelaar rechtsvoor vervangen
- Nieuwe (tweedehands) grill er op gezet
- Nieuwe ruitenwissers voor en achter
- Nieuwe accu
- Nieuw ventiel rechter voorband
- Achterruitsproeierpompje vervangen

Openstaande mankementen:

- Piep tijdens draaien stuur (was weg na schoonmaken ring maar is weer terug)
- Roest Linksachter bij wielkast en linkerachterdeur
- Slot achterklep
- Stekkerdoos aanhanger

Wishlist:

- Corrosie op de velgen aanpakken
- Plekjes aanpakken met lakstift
- Achterbumper hoek beschadiging wegwerken
- Bestuurdersstoel vervangen
- Mistlampen voor
- Nieuwe velgen + zomerbanden

Ik hoop via dit forum veel informatie en hulp te vinden maar er staat al heel veel beschreven dus dat moet vast goed komen. In deze blog zal ik bijhouden hoe het mij en onze V70 vergaat.
Eerst maar eens op zoek naar goede gasveren.




Daihatsu Cuore 1997 116.947 km
Daihatsu Sirion2 1.0 2008 38.000 km
Volvo V70 10V Classic 1999 373.000 km

JvW

Welkom en veel plezier met de roffel! Persoonlijk vind ik de 10V het mooist klinken...
Even een tip met betrekking tot de gasveren: let op dat je er koopt met demping op het eind. Anders kun je gelijk om een nieuw gebit....

elianmars

Welkom!

Wat versta je onder 'enorm verbruik'?

Historik

De auto geeft nu 10.4 l per 100 km aan. Voor deze auto zal het denk ik normaal zijn maar is het dubbele van mijn vorige auto.
Daihatsu Cuore 1997 116.947 km
Daihatsu Sirion2 1.0 2008 38.000 km
Volvo V70 10V Classic 1999 373.000 km

henry classic v70

Citaat van: JvW op 13-12-2016 12:16:36
Welkom en veel plezier met de roffel! Persoonlijk vind ik de 10V het mooist klinken...
Even een tip met betrekking tot de gasveren: let op dat je er koopt met demping op het eind. Anders kun je gelijk om een nieuw gebit....

Stabilus gasveren gebruiken (even googlen)
...een Daihatsu met 38000 km op de teller kan ook niet zoveel aan mankeren, die blokjes zijn overigens best goed.
Wat betreft het verbruik; veel stadsverkeer kan het gem. verbruik nog wel hoger doen uitkomen.
1:9,5 is een vrij normaal verbruik
600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

Martijn-V70

Gefelicteerd met je roffel, veel plezierige kilometers gewenst.

Heb je er ook een foto van??? :D

Historik

Daihatsu Cuore 1997 116.947 km
Daihatsu Sirion2 1.0 2008 38.000 km
Volvo V70 10V Classic 1999 373.000 km

Historik

Stabilus gasveren zijn besteld! Dat wordt mijn eerste klus aan de auto dit weekend! :eusa_dance:
Daihatsu Cuore 1997 116.947 km
Daihatsu Sirion2 1.0 2008 38.000 km
Volvo V70 10V Classic 1999 373.000 km

Martijn-V70

Ziet er netjes uit zo op de foto!

Historik

Vannochtend bij het wegrijden bleef alle binnenverlichting branden. Toen ik op mijn werk was maar eens alle deuren een keer opnieuw dichtgedaan inclusief de achterklep maar ze bleven toch branden. Dus maar met het knopje uitgezet. Wat zou hier aan de hand kunnen zijn? Ik lees berichten over het contactslot en over de switches in de deuren. Ik verdenk zelf de achterklep want dit vind ik al niet lekker dicht zitten. Zit een beetje speling op als hij dicht zit. Aan de andere kant dit is vannochtend voor het eerst ontstaan hiervoor werkte het wel gewoon.
Daihatsu Cuore 1997 116.947 km
Daihatsu Sirion2 1.0 2008 38.000 km
Volvo V70 10V Classic 1999 373.000 km

portlock

Microswitch van 1 van de deuren.
'06 V70R AWD Black Sapphire GT6     12-'16 / Heden
'98 V70R AWD Saffron AUT4             11-'13 / 12-'16
'94 855 T-5R Cream Yellow Handbak   10-'14 / Heden
'95 854 2.5 10v Wit Handbak            08-'15 / 10-'15

leons850

"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

Historik

Na wat priegelen met het slot van de bestuurderskant voordeur (waarbij ik het voor elkaar kreeg om de deur in het slot te krijgen zonder dat hij dicht zat en vervolgens niet meer open te krijgen  :eusa_wall:) is het inmiddels weer zo dat bij het op slot doen alle lampjes na 10 sec uit gaan. Straks met het naar huis rijden maar eens kijken of ze tijdens het rijden ook weer netjes uit gaan.
Daihatsu Cuore 1997 116.947 km
Daihatsu Sirion2 1.0 2008 38.000 km
Volvo V70 10V Classic 1999 373.000 km

scotloop

Citaat van: Historik op 14-12-2016 09:29:21
Vannochtend bij het wegrijden bleef alle binnenverlichting branden. Toen ik op mijn werk was maar eens alle deuren een keer opnieuw dichtgedaan inclusief de achterklep maar ze bleven toch branden. Dus maar met het knopje uitgezet. Wat zou hier aan de hand kunnen zijn? Ik lees berichten over het contactslot en over de switches in de deuren. Ik verdenk zelf de achterklep want dit vind ik al niet lekker dicht zitten. Zit een beetje speling op als hij dicht zit. Aan de andere kant dit is vannochtend voor het eerst ontstaan hiervoor werkte het wel gewoon.

Gefeliciteerd! Ik heb ook net twee maanden éénzelfde beest (wel 20v aut.)
Ik moest veel dezelfde klusjes doen die jij op het ook hebt (a)
Bij mijne moet de rechter voor deur goed dicht worden geslagen anders blijven de lampjes branden :P
Een vorige eigenaar heeft bij onze achterklep tape toegepast om die speling te voorkomen...
Ik moest ook de gasveren vervangen en ik was eigenwijs genoeg om te denken dat dat zonder ondersteuning kan van de achterklep.... gevolg ---> ik brak bijna mijn bovenbenen :P Die nieuwe kreeg ik er niet lekker op en kwam er later achter dat je die bevestigingsbolletjes aan de voorzijde een beetje kan losmaken met een ringsleutel (of steek) om net genoeg ruimte te hebben om de boel vast te klikken.
Ik haal met snelweg en bebouwde kom met automaat ook 10:100, maar meer snelweg en het schiet gauw naar 9 of zelfs lager, dus dat is bij jou denk ik ook wel mogelijk :)

Groetjes,

Olivier
Volvo Amazon B18 Aut. 1966
Mazda MX5 NA 1.6 1997
Volvo V70 2.5 20v Aut. 1997

Historik

#14
Ah bedankt voor je bericht. Ja ik ga me wel eerst nog even goed inlezen in het vervangen van de gasveren. Bedoel je dat ik de achterklep moet stutten van te voren?

EDIT: Ik heb deze mooie how-to gevonden. Daarmee moet het vast lukken.

Vervangen gasveren kofferklep
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,18050.0.html
Daihatsu Cuore 1997 116.947 km
Daihatsu Sirion2 1.0 2008 38.000 km
Volvo V70 10V Classic 1999 373.000 km