Auteur Topic: 855 restauratie met 500pk+ ombouw  (gelezen 18017 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

volvobaksteen

  • Lid 100+
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 400
  • Geslacht: Man
855 restauratie met 500pk+ ombouw
« Gepost op: 09-01-2017 20:01:23 »
  ;Dhallo ik zal maar is een topic over mijn restauratie projectje beginnen
er zijn een paar mensen toch wel nieuwsgierig geworden

ik ben begonnen met een 1994 2.0 turbo
waar ik een cilinder van stuk heb gemaakt na dat ik een poosje op 1.2 bar heb gereden

die motor staat nu ergens op een skateboard weg te stoffen in een hoekje
Ik heb van chris van het forum een ouwe t5 kunnen scoren die uit GB kwam

die motor is naar post en drost gegaan voor wat serieuze bewerkingen




De kop heb ik helaas geen goeie foto's van omdat me telefoon gesneuveld is in een bak met hydraulic olie.
Maar de kop is daar ook geflowd grotere kleppen zwaardere veren en nieuwe zittingen en gelijders
binnenwerk carrilo drijfstangen met mahle smeedzuigers en alles volledig in de sputter lagers en alle bouten arp

uiteraard is elke onderdeel  die in en aan het draaiende gedeelte zoals vliegwiel  koppeling etc gebalanceerd




En toen was het zakgeld een paar maanden op en kwam ik met het grote probleem dat ik mijn schuur verhuizen moest.
omdat ik tot zover alles op een poetsbrugje gedaan had begon ik last van me lichaam te krijgen ,de schuur tochte overal en water lekkages vertoonde en ongedierte
moest ik zo snel mogelijk weg uit dit oude biggenschuurtje.
Ik zit nu op een industrie mooi ruim verwarmd en geisoleerd na wat dikke verbouwingen
alle electra nieuw, vloer vloeistof dicht maken, en een grote garage deur erin maken,verlichting etc



na veel verhuizen was het zover de volvo ook over te brengen alleen zonder subframe was dat nogal een leuke uitdaging :eusa_think:
maar met zwenkwielen een u profiel en een electrode apparaat kwam ik weer een heel eind



maar na wat gemartel en gevloek stond die er dan uiteindelijk :eusa_dance:


En nu ben ik vanaf begin december weer beste stappen aan het maken daarbij is elke onderdeel wat aan de onderkant van de auto zit eraf gegaan
tot die maximaal kaal was. Het lpg systeem heb ik weggeknipt en in de kliko gegooid was een oud omvl dream systeem waar niks meer van te krijgen is.
Zo kon ik beginnen met het o zo mooi krab en bik werk om de bodem weer kaal te krijgen dat heeft me ongeveer 12 uur werk gekost
op deze manier kon ik gelijk zien of er ergens nog aandacht nodig was maar gelukkig is mijn auto 100% roestvrij op de trekhaak en welbekende bumper platen na.



Alle onderdelen die eraf zijn gekomen zijn gestraald en in ral 5017 gecoat
ik heb tijdens het wachten de onderkant behandeld met antiroest en daarna in de spuit bitumen gezet en de chassic balken aan de binnenkant van voor tot achter volgespoten met tectyl door middel van een 3 meter lange slang met spuitkop die 360 graden kan spuiten
na 5 dagen uitharden met de kachel aan is het opbouwen weer begonnen.



Nu heb ik een steekje los en gebruik ik geen gebruikte onderdelen elk onderdeel onder de motorkap en onderstel is nieuw. omdat ik straks geen gezeur met wiellagers vering rubbers noem het allemaal maar op wil hebben. Dus heb er voor gekozen ronald van estate services eens flink te laten werken om te kijken wat er nodig was kwa bouten en onderdelen

Ik heb nu de achteras en wat andere dingen weer klaar en erop zitten en als het goed is krijgen de achterwielen straks iets camber door de steunen verder open te buigen en er dikke ringen in te zetten waardoor de as wat verder doorknikt. Dit kan omdat het een 2 delige as is.
Achteras is nu wel scheef maar tegen de tijd dat de uitlijn laser eraan kan dit euvel is bij te stellen met de bouten van de steun dat gat is ongeveer 21mm en de bout is m14 met belachelijke grote moeren




Stiekem ook mezelf maar kerstkadootje gegeven en een bc racing set besteld waar alles tot in de treuren van verstelbaar is


En ook nu zijn me centjes weer op maar niet getreurd ik had zoveel spullen liggen

Ben ik maar begonnen met de kabelboom flink uit te dunnen
Alle onodige draden die niet meer nodig zijn wegknippen tot er een verhuisdoos vol met spaghetti was
en de nieuwe uitgedunde kabelboom weer netjes te isoleren en in beschermribbelkous te maken
want we willen straks zo min mogelijk slangen en kabels onder de kap want ik heb ruimte nodig om te ventileren


Het subframe ook maar weer opgebouwd met allemaal nieuw spul die ligt al met ze steuntjes klaar om lekker genomen te worden


De nieuwe motor is ook voorzien van een nieuwe m59bak met sper die nog in goteborg sweden ergens lag te slingeren
en is erop gebouwd met wat oude onderdelen die weer 100% netjes zijn gemaakt
met een zware sachs koppeling met sinterplaat en een gloednieuw  lichtgewicht vliegwiel van 7,35kg



Helaas het treklager is gelijk de kliko in gegaan omdat ik een ombouw moest maken van mechanisch naar hydraulisch



Voor deze week staat op het programma motor uitklokken en de kop in mekaar zetten
want ik heb nogal lompe nokkenassen laten maken stage 2 280graden met 10.6mm lift met lange inlaat duratie
ik heb ze al stiekem even gepast en het klikt er perfect in
de timing slots zijn zelf erin geslepen en heb de volvo tool lekker vernacheld om een eigen timing tool te maken
na het uitklokken zal ik weten of die goed staat dan las ik de timing tool definitief vast zodat deze in de toekomst simpel te gebruiken is.

Dit zal met spaghetti spruitstuk en garrett gtx 3076 vast heel lekker klinken :eusa_boohoo:



Ik ben er wel achter gekomen dat ik het spruitstuk nog stukje moet verzagen en verlassen om de olie retour beter voor elkaar te krijgen.
het spruitstuk zal ook nog keramisch gecoat worden om hitte bestrijding tegen te gaan



« Laatst bewerkt op: 25-01-2017 02:40:47 door volvobaksteen »

stefanhuijser

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 1287
  • Geslacht: Man
  • S60 T5, MTE chip, TME catback, Brembo BBK
Re: 855 restauratie en een beetje kietelen
« Reactie #1 Gepost op: 09-01-2017 20:30:38 »
HOLY sjips.. dit is PORNO

HEEL vet!

Ik ga deze volgen!
(854 2.5 20V 1994 AUBERGINE)+(V70R AWD 1998 NBP)+S60 T5

volvobug

  • Wat anderen bedacht hebben moet ik op z'n minst kunnen begrijpen!
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 4910
  • Geslacht: Man
  • V70 2.5 10v '97 LPi / V70R FWD AUT Saffron '98 LPi
    • Volvo foto album
Re: 855 restauratie en een beetje kietelen
« Reactie #2 Gepost op: 09-01-2017 20:31:34 »
Haha, die voorkant op zwenkwielen  :eusa_clap:

Maar serieus werk hoor! Wat verwacht je er uit te persen en denk je dat de boel heel blijft?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

volvobaksteen

  • Lid 100+
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 400
  • Geslacht: Man
Re: 855 restauratie en een beetje kietelen
« Reactie #3 Gepost op: 09-01-2017 20:48:57 »
Haha, die voorkant op zwenkwielen  :eusa_clap:

Maar serieus werk hoor! Wat verwacht je er uit te persen en denk je dat de boel heel blijft?
het blok moet goed voor 1000 pk zijn deze turbo gaat tot 550  dan zit je ergens rond de 2,2 a 2.3 bar ik ga zelf denk ik naar de 2.0 bar even kijken hoe het rijgedrag is

omdat alles zo geflowd en veranderd is kan het nog wel een beetje eng worden ik ga eerst maar inrijden een poosje op 1 bar ik heb stelveren tot 2.2 bar dus ik blijf die beetje wisselen tot die goed ze best doet

Jurijn R

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 1043
  • Geslacht: Man
  • Nordschleife, The Green Hell
Re: 855 restauratie en een beetje kietelen
« Reactie #4 Gepost op: 09-01-2017 21:14:27 »
Dit ga ik sowieso volgen!  8)
Echt mooi werk!

UserID6342

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 23165
Re: 855 restauratie en een beetje kietelen
« Reactie #5 Gepost op: 09-01-2017 21:37:10 »
Erg mooi  :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap:

Piet

  • AKA rat-rod Pete
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 5642
  • Geslacht: Man
Re: 855 restauratie en een beetje kietelen
« Reactie #6 Gepost op: 09-01-2017 21:58:12 »
Serieus projectje  ;D

KIM

  • Global Moderator
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 10276
  • Geslacht: Man
  • 850 R Estate AT LPI, V70 XC Estate AT LPI
Re: 855 restauratie en een beetje kietelen
« Reactie #7 Gepost op: 09-01-2017 22:33:17 »
Sow...  :o :o

Heel gaaf dit!

classicT5

  • Jeroen
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 2723
  • Geslacht: Man
Re: 855 restauratie en een beetje kietelen
« Reactie #8 Gepost op: 09-01-2017 22:38:40 »
Wow, das serieuze werk en aanpak. Petje af, indrukwekkend hoe je dat doet.

cornelis-b

  • Polar lid
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 7171
  • Geslacht: Man
  • Ex 855R Blackstone M4.4 Nu Fiat Ducato Hymer
    • Blackie is verleden tijd, nu de tractor
Re: 855 restauratie en een beetje kietelen
« Reactie #9 Gepost op: 09-01-2017 22:42:19 »
Dit is echt super gaaf :eusa_clap: :eusa_clap:
De R bumper specialist. Een gebroken spijl, twee gebroken spijlen of een scheur? 850 of X70, het kan goed gerepareerd worden. Ook voor ABS controllers kan je me een PB sturen.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

jellejas

  • Lid 100+
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 349
  • Geslacht: Man
Re: 855 restauratie en een beetje kietelen
« Reactie #10 Gepost op: 09-01-2017 23:40:20 »
Wow! Bijna een nieuwe auto dit!
Ik neem aan dat er een ander ecu in komt?
Wat zijn de plannen voor het uiterlijk?
BRAAAAAAAP STUTUTU

razorx

  • Lijnoliekoning
  • Polar lid
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 11810
  • Geslacht: Man
  • 855 10V '96 LPi, V70R '98 LPi
    • van automatisering die stopt naar automatisering die klopt
Re: 855 restauratie en een beetje kietelen
« Reactie #11 Gepost op: 10-01-2017 10:54:05 »
Spannend!

Woger

  • Lid 500+
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 938
  • Geslacht: Man
Re: 855 restauratie en een beetje kietelen
« Reactie #12 Gepost op: 10-01-2017 11:10:11 »
Gaaf! Mooi Project!

peteRRR

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 4049
  • Geslacht: Man
Re: 855 restauratie en een beetje kietelen
« Reactie #13 Gepost op: 10-01-2017 11:45:15 »
 :D :eusa_clap: :eusa_drool: en dit :o

 ;D
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

volvobaksteen

  • Lid 100+
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 400
  • Geslacht: Man
Re: 855 restauratie en een beetje kietelen
« Reactie #14 Gepost op: 10-01-2017 12:46:22 »
Wow! Bijna een nieuwe auto dit!
Ik neem aan dat er een ander ecu in komt?
Wat zijn de plannen voor het uiterlijk?
haha je kan gerust zeggen nieuw.  De plannen kwa uiterlijk blijft nog een beetje een dingetje die ik nog niet ga delen maar als het goed is komt er wel de echte btcc bumper op met windtunnels. Rest blijft nog beetje lastig er is weinig glasvezel spul voor zo auto