Dak beweegt niet meer

Gestart door MichelV, 22-03-2017 14:36:54

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MichelV

Hoi allemaal,

Nadat vandaag de eerste zonnestralen doorkwamen, leek het me een mooi moment om de hardtop eraf te halen. Natuurlijk even testen of alles nog werkt, maar je raadt het al.. niet dus. Wat is het probleem?

De afdekplaat gaat netjes helemaal omhoog, maar daarna gebeurd er niets meer, het dak vouwt niet uit (je hoort wel dat er iets 'aanspant', maar bewegen ho maar. Andersom sluit de afdekplaat wel, maar valt deze niet in de vergrendeling (hij blijft zeg maar los liggen). Mede forumlid Sandor gebeld, aangezien die met zijn werkplaats in Hedel zit (waar ik woon), die heel behulpzaam de auto uitgelezen heeft met behulp van Vida (bedankt nog!!!!). op een oude storing na, verder niets gevonden. Wel zat er een beetje vocht in de opbergruimte van de kap, maar de sensoren zijn niet gecorrodeerd.

Nu kan ik de hardtop weer terugplaatsen en naar een oplossing zoeken op mijn gemak, echter blijft het dak dan piepen. Volgens mij moet je het dak ook handmatig kunnen vergrendelen in 'open' positie (of eigenlijk meer de afdekplaat), echter dit gaat ook niet. Is het misschien zo dat het mechanisme/aandrijving dat zowel voor het bewegen van de kap als het vergrendelen van de afdekplaat hetzelfde is en het probleem daarin gezocht moet worden?

Ik hoop dat iemand tips/suggesties heeft!

MichelV

Wat me trouwens te binnen schiet, na een middag ook het het UK forum gelezen te hebben en dingen gechecked te hebben, ik heb wel een platte accu gehad deze winter... Als dit de oorzaak is, komt dit dan naar voren bij het uitlezen?

Hengeveld

Waarschijnlijk een probleem met de sensoren.
Meet met VIDA de waardes van de sensoren. Dan kun je zien of die überhaupt werken/contact maken. Zien de sensoren wel dat de klep open of dicht is, bijvoorbeeld?
Til dan het dak met de hand wat op en kijk of de waarde van sensor van de draaipositie van de kap dan verandert.
Met de kap iets opgetild kun je nog proberen of de bediening met de knop dan wel werkt. Sensorwaarde van die sensor kan buiten bereik zijn.
Succes.

MichelV

Ik zal het even aan Sandor vragen! Thanks

Jeroentjuh

Eerst eens beginnen met het opnieuw kalibreren van het dak. Wil zijn kalibratie nog wel eens verliezen als deze lange tijd niet is gebruikt.

MichelV

Alleen even een juist adres ervoor vinden in de omgeving van Den Bosch dan.

)()()sT

Moet/kun je daar niet voor naar de dealer?

UserID6342

Kun je ook met Vida doen meen ik

Jeroentjuh

Citaat van: Dirk342 op 23-03-2017 16:56:32
Kun je ook met Vida doen meen ik

Helaas niet, kan alleen met de oude systeemtester van Volvo...

MichelV

Ik heb Sandor gesproken, en die heeft inmiddels e.e.a. rondgevraagd/uitgezocht, we gaan er samen induiken! To be continued!

skibber54

Hallo Michel

ik heb mijn kap laten calibreren in Utrecht bij auto en emotie zitten op de coloradodreef 44
deze man is helemaal los op cabriokappen van de Volvo.
Heeft de kap van onze c70 ook calibreert nadat er een andere op gekomen was.
en helemaal goed geworden.

succes jan

MichelV

Dak is inmiddels gekalibreerd bij de dealer (op aanraden van Sandor de juiste dealer in Culemborg bezocht). Helaas komt men niet verder dan dat ze zien dat er ergens een sensor kapot is, maar niet welke. Gezien de feedback en soortige problemen, heb ik wel een idee. Binnenkort gaan we verder zoeken, to be continued...

Wat overigens gek is, als ik het dak nu wil openen (ze hebben hem dicht gemaakt voor me) hoor ik de motor aanslaan, echter de vergrendelhaken komen niet los. Als ik deze met de hand losmaak, doet het dak niets meer. Doe ik se slechts voor de helft, dan probeert het dak wel nog te openen maar doen de haken wederom niets. Wanneer het dak gesloten is bleef en blijft hij piepen dat het dak niet goed afgesloten is.

Taranis

Citaat van: MichelV op 27-04-2017 18:01:45
Helaas komt men niet verder dan dat ze zien dat er ergens een sensor kapot is, maar niet welke. 

Lekkere dealer dan  :eusa_doh:

Je mag toch van een merkdealer wel verwachten dat ie tot het uiterste gaat om de producten waar zijn merknaam op prijkt te herstellen? Ook al zijn ze misschien onderhand zowat 20 jaar oud, ze worden door een klant tegen betaling aangeboden en dan heb je het maar op te lossen... anders kun je net zo goed naar een universele garage met een fors lager uurtarief.

Ik weet niet hoe assertief je bent maar ik bracht 'm terug met de mededeling dat ik 'm wel kom halen als ze de sensor vervangen hebben en alleen die ene betaal. Het is niet jouw probleem dat zij niet zo sterk zijn in het stellen van een diagnose. Hadden ze maar geen merkdealer moeten worden.

Just my 2 cents... (en ja, ik ben bot ;) )

MichelV

gelukkig was het niet zo zwart wit... Ik heb aangegeven dat herstel door de dealer niet nodig is, wilde enkel weten wat er aan de hand was.

XLMark

Ben benieuwd of en hoe dit is opgelost, mijn C70 heeft een vergelijkbaar probleem. De motor van de vergrendeling van de afdekklep draait wel, maar de wormwielen bewegen niet. Moet deze motor na handmatig open en sluiten van de kap weer worden gekoppeld ofzo?