Radiateur upgrade?

Gestart door Erikvb, 06-05-2017 15:35:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Erikvb

Mijn R Automaat fwd zit inmiddels op 340k km. Geen vuiltje aan de lucht. Via Schutten heb ik een chiptuning stage 1 maar alle hardware is standaard. Tijdens bergritten is de koeling eigenlijk niet voldoende. Het systeem verliest dan ook wat koelwater.
Buiten de vakanties is dit niet aan de orde, alleen bij extreme situaties.

Zijn er eenvoudige opties om de koeling te verbeteren? Is er een model met een grotere radiator die makkelijk in mijn Classic past? Bijvoorbeeld de diesel?

Ik wil niet zover gaan om een op maat gemaakte race-radiator te monteren. Technisch gezien heel leuk, maar ik race niet dus 500€ vind ik wat heftig.

)()()sT

Ik heb eigenlijk nog nooit gehoord dat de koeling van onze motoren te kort schiet?
Maar goed, ik weet natuurlijk niet de staat van je huidige radiateur, wellicht zou een frisse al voldoende zijn. Elk jaar kom ik met caravan in zuid Europa, geen enkel probleem.

classicT5

Wanneer is je waterpomp voor het laatst vervangen?

Erikvb

Citaat van: classicT5 op 06-05-2017 18:05:32
Wanneer is je waterpomp voor het laatst vervangen?

Bij de laatste distriwissel 2 jaar terug. NB ik rij vrij veel kilometers en de auto krijgt 3-4 keer per jaar onderhoud

aloisdecroon

je rijd op gas ?

Als je dan veel vermogen vraagt loopt die waarschijnlijk te rijk, leuk met benzine maar met gas word de temperatuur alleen maar hoger als er meer brandstof word ingespoten.
Gas bakken wil je de onsteking vervroegen en andere air/fuel ratio aanhouden dan benzine, zeker met een opgevoerde turbo wagen,
dan verbranden er ook geen kleppen en erger meer.

Zelf heb ik ook plastic plaat onder bij de bumper voor de radiators weggehaald en de toeters verplaats achter de bumper.

En ik rij niet op alleen koelvloeistof maar een menging daarvan, water koelt velen malen beter namelijk.

Erikvb

Citaat van: aloisdecroon op 06-05-2017 19:32:12
je rijd op gas ?

Als je dan veel vermogen vraagt loopt die waarschijnlijk te rijk, leuk met benzine maar met gas word de temperatuur alleen maar hoger als er meer brandstof word ingespoten.
Gas bakken wil je de onsteking vervroegen en andere air/fuel ratio aanhouden dan benzine, zeker met een opgevoerde turbo wagen,
dan verbranden er ook geen kleppen en erger meer.

Zelf heb ik ook plastic plaat onder bij de bumper voor de radiators weggehaald en de toeters verplaats achter de bumper.

En ik rij niet op alleen koelvloeistof maar een menging daarvan, water koelt velen malen beter namelijk.


Dat wist ik niet. Ik heb vorig jaar grotere injectors geplaatst omdat de auto waarschijnlijk te arm liep op gas. Vooral onderin was dit goed merkbaar. Na plaatsing van de nieuwe injectors is de installatie helemaal fijn afgestemd met een rijdende auto. Ik verwacht dat dit dus wel goed moet zijn. Ik hou e.e.a. In de gaten. Bedankt voor de tip!


UserID6342

De meeste radiateuren op de vervanvangingsmarkt zijn 32 mm, echter de originele van Volvo en Nissens zijn 40 mm dikte.  Het lijkt niet veel 8 mm x koeloppervlak maar doet meer als je denkt.  Daarom adviseer ik mensen met een auto op LPG ook altijd de 40mm radiateur aan ipv de 32mm....

Erikvb

Citaat van: Dirk342 op 06-05-2017 23:13:14
De meeste radiateuren op de vervanvangingsmarkt zijn 32 mm, echter de originele van Volvo en Nissens zijn 40 mm dikte.  Het lijkt niet veel 8 mm x koeloppervlak maar doet meer als je denkt.  Daarom adviseer ik mensen met een auto op LPG ook altijd de 40mm radiateur aan ipv de 32mm....

Aha. Ik zal eens kijken wat er bij mij nu in hangt...

volvobaksteen

Op do88 kun je radiateur met oliekoeler punten enz voor schappelijk geld kopen heb je ongeveer 30% meer koelcapiciteit en iets betere oliekoeler

spijky

#9
Citaat van: Dirk342 op 06-05-2017 23:13:14
De meeste radiateuren op de vervanvangingsmarkt zijn 32 mm, echter de originele van Volvo en Nissens zijn 40 mm dikte.  Het lijkt niet veel 8 mm x koeloppervlak maar doet meer als je denkt.  Daarom adviseer ik mensen met een auto op LPG ook altijd de 40mm radiateur aan ipv de 32mm....

Toch apart inderdaad, dat er veel fabrikanten 30 of 32 mm hebben staan.

Heb zelf ook een NRF besteld.
Zie nu dat er 30mm staat.
Order is nog niet gemaakt, dus nog niks verzonden  (kan misschien nog aanpassen )
My Bricksquad:
V70R FWD 2.3 Aut.  Nautic Blue Pearl
850 2.3 T-5R AUT Cream Yellow
242 2.1DL AUT.'77 Mojava Beige

UserID6342

Ik weet het natuurlijk niet zeker want dan krijg je de glazen bol weer ;D, maar zou dat dan niet kunnen liggen aan het aircosysteem ? Denk teveel vermogen wegpakken of een verstopping in de condensor ?

spijky

Citaat van: Dirk342 op 07-05-2017 12:22:23
Ik weet het natuurlijk niet zeker want dan krijg je de glazen bol weer ;D, maar zou dat dan niet kunnen liggen aan het aircosysteem ? Denk teveel vermogen wegpakken of een verstopping in de condensor ?

Dat zou kunnen,  was ook wel warm buiten.
Al rijd ik ieder jaar dezelfde route naar Salzburg, en met de nieuwe radiateur eigenlijk pas voor het eerst dit probleem.

Ik het zojuist gemaild met autodoc.nl
Ik kan mijn order aanpassen.

Wel top dat ze ook op zondag werken :eusa_clap:
My Bricksquad:
V70R FWD 2.3 Aut.  Nautic Blue Pearl
850 2.3 T-5R AUT Cream Yellow
242 2.1DL AUT.'77 Mojava Beige

innocenti

In de bergen kan ook de olie te warm  worden va  de automaat. Mogelijk een oliekoeler monteren en in de bergen de bak vaker in de 3 zetten.

spijky

Citaat van: innocenti op 07-05-2017 18:53:34
In de bergen kan ook de olie te warm  worden va  de automaat. Mogelijk een oliekoeler monteren en in de bergen de bak vaker in de 3 zetten.

In de V70 2.5T heb ik geen automaat. Handbak.
My Bricksquad:
V70R FWD 2.3 Aut.  Nautic Blue Pearl
850 2.3 T-5R AUT Cream Yellow
242 2.1DL AUT.'77 Mojava Beige

yannickdv

Citaat van: Dirk342 op 06-05-2017 23:13:14
De meeste radiateuren op de vervanvangingsmarkt zijn 32 mm, echter de originele van Volvo en Nissens zijn 40 mm dikte.  Het lijkt niet veel 8 mm x koeloppervlak maar doet meer als je denkt.  Daarom adviseer ik mensen met een auto op LPG ook altijd de 40mm radiateur aan ipv de 32mm....

Wel gvd. Heb er sinds eergisteren een nieuwe onder zitten.  :eusa_doh: :eusa_wall:
Groet, Yannick
'21 - Skoda Octavia RS iV - Grijs - 55.000km (leasert)
'18 - VW Up! MoveUp 60pk - wit - 185.000km (voor de vrouw)
'99 - Volvo V70 2.5 10V Automaat - 421 DOP - 538.000km (hij is terug!)
'09 - BMW 520D E61, '06 - Volvo S60 2.4i, '97 - Volvo V70 T5 Frost Green