Af en toe blauwe rook ..

Gestart door Mathijs89, 12-07-2017 20:45:11

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mathijs89

Hey Hey ,

Ik zit met een dingetje.. mijn 850 t5 automaat 395.000km (G3)  rookt sinds kort blauw, dit is alleen bij bijvoorbeeld even stil te hebben gestaan bij een stoplicht en met goed gasgevend weg te rijden (dus na stationair draaien)

Heb de motor al geflushd , 10w40 erin en een nieuw filtertje (ben zelf monteur ) 

Olie verbruik is toch wel een litertje op 1500 km +/- inmiddels

Carterventilatie en turbo zitten er al zeker 50.000 km op zo lang heb ik m .. zou terug moeten zoeken in de onderhouds historie hoe en wat verder . Zit zelf dus te denken aan klepceals en of olie schraapveren maar ben ook zeker benieuwd naar jullie meningen en bevindingen hiervan .

Mathijs

MikeyQR

Ik zeg klepsealrubbers gaar, is een nu inmiddels bekend probleem bij de 850's. ;)

Er staat her en der al wat info op 't forum beschreven met foto's en al. ;)

arjenT5R

Zuigerveren komt minder voor, klepseals zullen ongeveer zo hard als beton zijn  ;D

Laatst ook gedaan, 523.000 km alles nog perfect in orde.
Kop naar revisieboer gebracht was ook allemaal palletie, alleen de klepseals waren kneiterhard.

Nu de boel weer in elkaar zit geen olie walmen meer, geen olie verbruik niets...

Overigens er worden hier op t forum ook wel vaker sealtjes vervangen zonder de kop te trekken.
Dus is ook een mogelijkheid.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

joeryvaneck

Klepseals. Henk kan er over mee praten ;)

Mathijs89

Kijk kijk , top reacties .

Zag het al vaker voorbij komen over de klepseals indd , maar de seals zelf vervangen is dat zelf een beetje te doen terwijl de kop blijft zitten ? En hoe ? Ik heb welk elke ochtend een heel klein tikje (klepheluid bij starten ) toch de kop ook liften om kleppen na te laten kijken ?

Revisiboer vertelde mij als ik de kop zou wegbrengen bij hem en er vlakken ,afpersen? pakking set, 10 nieuwe uitlaatkleppen ivm gas , inlaat kleppen slijpen en seals + (zuigerveren als ik die ook zou doen) een 1100 euro kwijt zou zijn .. wat is jullie idee hierbij?

arjenT5R

Citaat van: Mathijs89 op 12-07-2017 22:30:20
Kijk kijk , top reacties .

Zag het al vaker voorbij komen over de klepseals indd , maar de seals zelf vervangen is dat zelf een beetje te doen terwijl de kop blijft zitten ? En hoe ? Ik heb welk elke ochtend een heel klein tikje (klepheluid bij starten ) toch de kop ook liften om kleppen na te laten kijken ?

Revisiboer vertelde mij als ik de kop zou wegbrengen bij hem en er vlakken ,afpersen? pakking set, 10 nieuwe uitlaatkleppen ivm gas , inlaat kleppen slijpen en seals + (zuigerveren als ik die ook zou doen) een 1100 euro kwijt zou zijn .. wat is jullie idee hierbij?

Tsja t is wat je zelf wilt maar de meeste turbo's op gas doen dik 5 ton voordat er wat mis gaat.

en dat tikken is wss een klepstoter staat t forum al over vol geschreven.

Ik zou zeggen klepsealtjes vervangen en doorrrrr.....
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

classicT5

Seals vervangen kun je met gemonteerde kop doen, mbv luchtdruk via je bougiegat. Daarmee blijven je kleppen omhoog en kun je mbv kleppentang de veer lossen. Zou ook een speciale tang kopen voor de seals eruit te halen, is niet zo duur.

Op youtube staan ook filmpjes.

peteRRR

Is het niet verstandiger/veiliger om via de krukas de zuigers op het hoogste punt te zetten zodat de kleppen
nooit er uit kunnen klepperen,..weet niet hoe veilig dat met lucht is?

Groet
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

arjenT5R

Citaat van: peteRRR op 12-07-2017 23:40:25
Is het niet verstandiger/veiliger om via de krukas de zuigers op het hoogste punt te zetten zodat de kleppen
nooit er uit kunnen klepperen,..weet niet hoe veilig dat met lucht is?

Groet

Je doet beide, dus zuiger in bdp en lucht er op als je slim bent tenminste  ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

V70R^2

Als je lang wilt doorrijden zeg ik even de kop ligten en reviseren.

cornelis-b

Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

arjenT5R

Citaat van: cornelis-b op 13-07-2017 10:24:30
Mathijs kijk hier eens naar, weer goed voor een ton of 3,5

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,72204.msg1730972.html#msg1730972

Ja precies zoiets!

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,30499.msg1732771.html#msg1732771

;D

Maar het lijkt me een beetje overbodig om voor 1100 euro een kop klaar te laten maken, als het originele materiaal meer dan voldoet... toch?

Gewoon kopje naar de revisieboer doen laten reinigen vlakken afpersen etc en dat ding weer dr op  ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Mathijs89

Wauw wat een mooi verslag , zit alleen te twijfelen om die kop te doen al terwijl het nu de seals zijn die het probleem veroorzaken want het is starten lopen en een klein tikje bij koude motor en je kunt de seals ook zonder kop lichten vervangen begreep ik ..

arjenT5R

Citaat van: Mathijs89 op 13-07-2017 13:48:15
Wauw wat een mooi verslag , zit alleen te twijfelen om die kop te doen al terwijl het nu de seals zijn die het probleem veroorzaken want het is starten lopen en een klein tikje bij koude motor en je kunt de seals ook zonder kop lichten vervangen begreep ik ..

Ja klopt zijn ook genoeg verslagen van.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Mathijs89

Toppers !ik ga over anderhalve maand er aan beginnen , alleen waar kan ik de benodigde tools voor een mooi prijsje vinden en welke heb ik nodig .. eventueel onderdeel nummers van gereedschap ?