Soumsoum

Gestart door soumsoum, 17-07-2017 10:14:54

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

soumsoum

Beste Forumleden,

Mijn naam is Armin, 32 jaar oud een woonachtig in Amsterdam.
Nu ik een paar maanden in het bezit ben van een rode Volvo 850R estate leek het mij leuk om me even voor te stellen op het forum.
Ik hou van sleutelen en het weer in perfecte staat brengen van auto's. Vandaar dat ik verwacht nog de nodige uurtjes op dit forum te speuren als ik klusjes aan de auto wil gaan doen.
Mijn Volvo komt uit Japan, ziet er goed uit qua carrosserie en interieur en de bodem van de auto is vrijwel perfect (alsof de auto altijd binnen heeft gestaan). Volgens uitlezen van de tellerbak heeft de auto zo'n 210.000 km gelopen.



De auto is aangeschaft wegens gezinsuitbreiding (ik heb net een dochtertje gekregen). Mijn andere auto, een mazda mx5 miata uit 1993, was niet meer toereikend nu er een maxicosi vervoerd moet kunnen worden! Aan de mazda heb ik veel gesleuteld en daarmee e.e.a. van autotechniek te weten gekomen. Wegdoen is voorlopig geen optie! En zeg nou zelf; de combinatie Volvo station en cabrio tweezitter is perfect  :)





Enthousiasme voor Volvo's komt omdat er bij mijn ouders altijd Volvo's op de oprit hebben gestaan. Ooit hadden we een 850 T-5 en dat was zo'n beetje de auto waarin ik reed toen ik net mijn rijbewijs had. Ik hoopte er ooit zelf een exemplaar aan te schaffen!

Voor de Volvo maak ik als zzp-er gebruik van de youngtimer regeling. Op deze manier zijn de kosten redelijk te beteugelen. Ook al heb ik de auto pas net, ik heb er al het een en ander aan gedaan:
- gasveren achterklep
- diverse filters vervangen
- lampjes middelconsole vervangen
- silicone slangen rond turbo en TCV vervangen
- automaatpook en handrem vervangen (leer was half vergaan. Hoop ik ooit opnieuw te laten bekleden)
- afstandsbediende centrale vergrendeling gefikst
- een verpulverde stekker (van de koel fan die dus ook niet werkte en waardoor de motortemperatuur flink opliep) vervangen
- Japanse radio ge-unlocked (uiteindelijk via dealer in Japan de code bemachtigd) en met een fm converter redelijk gangbaar gemaakt voor het Nederlandse frequentiebereik

Natuurlijk wil ik nog andere zaken aanpakken:
- de auto ruikt wat naar benzine als ik met de ramen of dak open rijd. Na inspectie van gehele brandstofsysteem kom ik er niet achter wat dit nu vandaan komt
- lederen interieur verven
- stoffen hemel hangt wat los dus proberen vast te plakken
- de auto eens op een rollenbank laten zetten en mogelijk nog chiptunen

Zoals jullie horen nog genoeg te doen!
Maar wat een heerlijke auto om te zien en om in te rijden!!

Volvo 855R 1996

gero

Hoi

Welkom goede intro :eusa_clap: mooie R, ze worden een collector item en  zeker met die lage kilometerstand :eusa_dance:

sander69

Welkom!

gefeliciteerd met je dochtertje en met de aanschaf van je rode R.
C70 cabrio D5 2007
V70 R AWD 1997
245 Turbo 1983
Saab 900 Aero classic coupe FPT 1992

arjen850

Ha leuk, nog een rode met het juiste interieur. Heb je nog wat foto's van de binnenzijde? Komt de af te lezen stand overeen met de stand die is uitgelezen?

Ruik je de benzine lucht constant of enkel als de tank vol is?  Mogelijk de klem op de vulhals, of op de ring waarmee je de brandstof pomp monteert in de tank.

Mooie auto hoor, veel plezier ermee. Eindelijk weer look a like van de mijne😀

diederickvolvo

gaaf, hobby heining hal heb ik volgens mij de miata wel paar keer zien staan.
veel plezier met de R ;)

soumsoum

Bedankt voor het welkom!

De afgelezen kilometerstand is anders dan de uitgelezen. De auto beschikt helaas ook niet over volledige documentatie. Het zal dus wel enigszins gissen blijven hoeveel hij daadwerkelijk heeft gelopen.

Ik zal wat foto's van het interieur plaatsen. Wat mij een doorn in het oog is is dat het dashboard aan passagierszijde een beetje afgebogen staat, zeg maar dat verticaal lopende stukje. Zal nog eens op het forum rondneuzen/vragen of iemand dat op een handige manier heeft opgelost.

Die benzinelucht is onafhankelijk van vulling van de tank. Ik heb al naar de tankhalsklem en het rubber gekeken en dat ziet er gaaf uit. De afdichting bij de benzinepomp is een hele goede tip! Dat ga ik z.s.m. eens bekijken en vervangen.

En inderdaad de Heining Hobby Hal, prima plek om aan je auto te sleutelen comfortabel op een brug!
Volvo 855R 1996

san

Welkom,toevallig op de ring A10 gereden ri Schiphol rond een uur of 11..met de 2 zitter?

KIM

#7
De ideale combinatie: Een Rode R en een NA.
Ik ben op de helft. Vorig jaar ben ik verliefd geworden op de ND maar die is nog een beetje te duur. Die NA is wat beter te doen denk ik.

Hopelijk kom je 2e paasdag je R showen?

Dat dashboard kun je wellicht wel weer goed krijgen. Er zit op de plek waar deze open staat een soort haak aan het bovendek dat in je onderste deel van het dashboard geschoven dient te worden. Een duidelijk gevalletje van slecht terug plaatsen. In het ergste geval is deze haak afgebroken en zul je op zoek moeten naar een ander bovendek of andere oplossingen.

Peultje

Mooie R in de mooiste kleur!
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

soumsoum

beetje late reactie maar hierbij alsnog wat foto's van het interieur.
Inmiddels een aantal klusjes gedaan zoals
- Schutten ECU waardoor de turbo weer maximaal druk opbouwt
- de strips aan weerzijden van het raam vervangen voor mooiere exemplaren
- het dashboardkastje opgeknapt.
- rolhoes gemaakt met zo'n reparatiesetje
- Het wat ombuigende stukje van het bovendek moet ik nog steeds wat aan doen, ik denk inderdaad dat dat haakje is afgebroken...
- verder her en der wat kleine zaken opgeknapt zoals steenslag bijlakken, alcantara scheren, bumpers in de lijnolie etc
- setje 17 inch titans gekocht om volgend jaar de winterbanden op te leggen  :)

Ik wil het leder van de voorstoelen wat herstellen en in de lederverf gaan zetten. Verder nog zaken als carterventilatie, aantal koelslangen, benzinefilter e.d. zodat hij weer een tijdje zorgeloos kan rijden. Afgelopen week alle schijven en blokken vervangen voor mooie geperforeerde 302 mm exemplaren.
Volgende maand APK dus dat is ook altijd spannend.
Voor die tijd wil ik de draagarmen nog vervangen....  pfff.... al met al een lopend project!

Volgend jaar hoop ik bij de rode R meeting aanwezig te zijn! Dit jaar had ik volgens mij vrouw al teveel tijd aan de R besteed   :eusa_whistle:

Ik zal binnenkort eens een blogje gaan aanmaken om af en toe eens verslag uit te brengen









Volvo 855R 1996

KIM

Titans als winterwielen staan m erg goed kan ik je uit eigen ervaring vertellen... Fijne wielen om schoon te houden ook in de winterperiode.

Enne... Komend jaar MOET je gewoon op de rode R meeting aanwezig zijn... Dit jaar hebben we het record aantal weten te evenaren: Het wordt hoog tijd om dat eens te verbeteren. Leg 2e paasdag 2019 maar alvast vast in je agenda.

Overigens kan ik dit voorsteltopic ook voor je verschuiven naar blogs; je topic lijkt toch redelijk op een blog.

Keep up the good work!

Stefan

Dat is een hele mooie R, Armin!  8)

Heb je de oorzaak van het benzineluchtje al gevonden?
850R Estate MT LPi '97 Rood (609)

soumsoum

Citaat van: KIM op 26-04-2018 16:38:32
Titans als winterwielen staan m erg goed kan ik je uit eigen ervaring vertellen... Fijne wielen om schoon te houden ook in de winterperiode.

Enne... Komend jaar MOET je gewoon op de rode R meeting aanwezig zijn... Dit jaar hebben we het record aantal weten te evenaren: Het wordt hoog tijd om dat eens te verbeteren. Leg 2e paasdag 2019 maar alvast vast in je agenda.

Overigens kan ik dit voorsteltopic ook voor je verschuiven naar blogs; je topic lijkt toch redelijk op een blog.

Keep up the good work!

Ik ga zeker m'n best doen voor 2e paasdag KIM!
En als je het topic wil doorschuiven naar de blog afdeling... graag! (Ik moet die photobucket foto's nog even heractiveren)
Volvo 855R 1996

soumsoum

Bedankt Stefan!
Ik heb bij de vulhals gekeken maar daar is alles droog en intact qua rubber en die klem.
Ik vermoed dat het de O-ring van de brandstofpomp is (die heb ik al liggen maar nog niet aan toegekomen) of de ontluchtingsslang van de tank. In geval van het laatste is het volgens mij nog best een opgave om die te vervangen (lees: tank moet eronderuit)

Tijdens het volledig aftanken gutst de benzine gewoon op de grond dus ik tank 'm nooit helemaal vol!

Laatst trouwens ook het motortje van de tankklep stuk: was behoorlijk schrikken bij het tankstation met lege tank en een vergrendelde klep  :o
Gelukkig snel die handmatige opener ontdekt en inmiddels een tweedehands motortje erin gezet.
Volvo 855R 1996

Stefan

#14
Bij mijn R zit rechts, net voor de achteras bij het brandstof filter een (magneet?) klep met daarop de slang van de EVAP. Deze is bij mij doormidden wegens ouderdom. Misschien dit bij jou ook het geval? Dat kun je repareren als je onder de auto staat, hoeft de tank er niet uit.

Het ziet er zo uit:


Foto is gejat van dit blog (https://volvo850wagon.wordpress.com/tag/evap/) met een "how-to" dit te fixen, misschien heb je hier iets aan (moet dit zelf ook nog doen :eusa_whistle:);


als je even op tankontluchting zoekt in dit forum, kom je ook een hoop soortgelijke problemen tegen, jou versie van het probleem staat hier vast bij......
850R Estate MT LPi '97 Rood (609)