Tuners deugd, Motronic 4.4 tuning uitgelegd.

Gestart door arjenT5R, 11-08-2017 21:06:51

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Antracs

Als je 75% kolom wilt gebruiken in de LDR Setpoint map (Targe Load Setpoint), volstaat dan om de "TPS angle for WOT Detection" aan te passen of zijn er nog meer parameters van invloed?
C70T5 1998 CoupeHandbak BlauweInjectoren Simons020-H7uitlaat software:608_rev6 binary

arjenT5R

Nee je moet gewoon de 70 procent tabel invullen
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Piet

T'is een foutje in de Bosch software waardoor de 75% procent kolom niet uitgelezen wordt en in plaats daarvan de 70% kolom wordt uitgelezen.

Antracs

Hoe kun je uitrekenen wat de maximale load request is voor een gegeven type injector?

Is er een vaste verhouding tussen loadrequest en injector duty cycle?
C70T5 1998 CoupeHandbak BlauweInjectoren Simons020-H7uitlaat software:608_rev6 binary

razorx

Misschien ben ik een mopperaar. ;) Zou zo maar kunnen. Maar ik lees alleen maar vragen. Niet het delen van kennis en ervaring.
Het is geven en nemen. ;)

En het antwoord op je vraag is ja en nee. Het hangt er van af welke lambda waarde je verkiest. Maar ook afhankelijk van je ontsteking. Het zit redelijk complex in elkaar en het verschilt ook nog eens per wagen omdat de ene een nieuw brandstof filter heeft en de andere verouderde injectoren.

Maar zelfs in het ideale geval is er alleen maar een niet eenduidige relatie.

Maar wordt het niet eens tijd om jouw ervaring te delen. Samen komen we verder. ;)
Zo is het hele Tuners Rejoice topic ooit ontstaan op Volvospeed.
http://volvospeed.com/vs_forum/topic/159506-tuners-rejoice-free-tuning-for-m44/

Dit topic is een heel schone samenvatting van de ervaring die daar gedeeld wordt.

arjenT5R

Ik denk dat Antracs nog wat voorzichtig is, je zal gewoon wat moeten gaan proberen ;D

Het eerste waar je tegenaan loopt is waarschijnlijk toch dat je TCV 99,6% gaat doen terwijl je meer load vraagt ;-)

Je komt er vanzelf wel achter.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Antracs

Ehm.. Tja. Ik heb nog weinig ervaring en dit staat in geen verhouding tot de vragen die ik heb. Maar ik heb ook ervaringen gedeeld hoor! Kijk maar in m'n posthistorie.
C70T5 1998 CoupeHandbak BlauweInjectoren Simons020-H7uitlaat software:608_rev6 binary

arjenT5R

Gewoon lekker door doen, iedereen heeft z'n eigen tempo.
Vragen ook gewoon blijven stellen daar is het topic voor.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Piet

Citaat van: Antracs op 16-05-2018 22:47:42
Hoe kun je uitrekenen wat de maximale load request is voor een gegeven type injector?

Is er een vaste verhouding tussen loadrequest en injector duty cycle?

T'ís op zich geen oninteressante vraag als je bedenkt dat de load als volgt berekend wordt:

Load = ((door LMM gemeten luchtmassa / (RPM* Injectorconstante) ) * nog wat correctieve constanten.

waarbij de injectorconstante direct gerelateerd is aan het type (capaciteit) injector.

(http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,85362.msg1738511.html#msg1738511)

KIM

#924
Het loggen van nieuwe gegevens (een voorbeeld aan de hand van baktemperatuur):

Naast de standaard componenten die aangesloten zijn op de ECM, willen we soms ook andere relevante zaken voor tuning loggen zoals uitlaatgastemperatuur, turbodruk, oliedruk, olietemperatuur bijvoorbeeld.
Ik wil graag weten hoe het met de temperatuur in mijn automatische versnellingsbak is gesteld omdat deze parameter bij een te hoge waarde de levensduur van de bak aanzienlijk kan verkorten. In de bak zit al een temperatuursensor gemonteerd, maar die rapporteert alleen aan de TCM die op basis van temperatuur overschrijding een noodprogramma voor de bak kan aanwenden.
Volgens Vida is A37 (bij ME7) op de TCM de aansluiting van de baktemperatuur.



Als ik die aansluit op een vrije ADC op de ECM, dan kan ik de temperatuur gaan loggen. Bij mij was B29 (ME7) aansluiting die is ingericht om te gaan loggen (dat moet in de BIN en ADX zijn opgenomen).
Nu is het uitgangssignaal een spanning waarvan op basis van de tabel uit Vida onvoldoende info beschikbaar is om een formule te creëren. Dat betekent dat die waarde dus zelf gemeten dient te worden.
Voor dit doel neme men een multimeter en sluit deze aan op A37 van de TCM en een universele diagnosetester voor de versnellingsbak (in mijn geval een Delphi). Nu kun je de meetwaarden uit de diagnosetester naast de multimeterwaarden zetten.



In Excel is er dan gelijk een mooi grafiekje van te maken. De blauwe punten en lijn zijn een weergave van mijn metingen. Het voordeel van een dergelijke grafiek in Excel is dat, wanneer je met rechts op de lijn klikt, je de functie "Trendlijn toevoegen" kunt selecteren.
Wanneer je dat hebt gedaan kun je kiezen voor een aantal vormen. In mijn geval heb ik gekozen voor een exponentiele trendlijn; deze komt het dichtst bij mijn meetpunten en is weergegeven als rode lijn. Bij de instellingen van de trendlijn kun je ook aanvinken dat je de vergelijking van de lijn wilt hebben weergegeven in de grafiek.
Deze formule kan dan gebruikt worden als formule in je ADX. Zoals je ziet geeft mijn vergelijking de waarde:

y = 151,1e-0,947x

weer. Omgezet voor TP wordt dit:

151.1*exp(-0.947*(5*X/1023))

Als je deze hebt ingevoerd kun je realistische waarden gaan loggen.

freefall

Mooie post Kornelis. Past prima in het tunershoekje.
1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT zoonlief
1995 421 dark olive pearl 850 T5R AT
i beun, therefore i am

razorx


V70 classic

Citaat van: razorx op 31-05-2018 10:26:39
Inderdaad een mooie uitleg!

Idd
Toch een mooi topic om te volgen.
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

Benny850

Misschien past dit ook wel hier. Heb preventief een nieuwe tcv gemonteerd maar de turbodruk begint dan iets te dansen bovenin. Na uitwisselen met weer de oude style tcv loopt hij weer strak bij volgas.

Misschien een ander probleem die nu aan het licht komt door de nieuwe tcv. Hij loopt er wel merkbaar harder op en de turbo is beter bij de les.

Wastegate staat gewoon volgens halve maantje.. staat al 2 jaar zo.

Antracs

#929
Misschien de aangeleerde waardes van de oude klep in de ECU niet gewist of niet lang genoeg gereden met de nieuwe klep na het wissen? Heb je een m4.3 of m4.4? Losse drukmeter of op de ecu?
C70T5 1998 CoupeHandbak BlauweInjectoren Simons020-H7uitlaat software:608_rev6 binary