Auto hikt / stottert (vooral bij koude motor)

Gestart door zeepoog, 25-08-2017 14:43:48

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

zeepoog

Hoi,

mijn trouwe autootje heeft kuren gekregen. Een korte omschrijving: Auto start en rijdt, maar hij hikt daarbij. Vooral een koude start, toeren staan meestal rond 850rpm stationair, maar soms ook gaat dat opeens drastisch naar beneden voor een seconde, daarna herstelt het weer. Soms rijdt ie kilometers prima, soms slaat de CD over van het gehik. Hij lijkt bij warme motor ook nog een beetje 'zoekende': fluctuerend toerental en een beetje onrustig lopen.

Verdere feiten: LMM is vervangen voor een nieuw exemplaar, bood geen soelaas. Storingslampje brandt niet (garage zegt dat uitlezen ook geen storingscode oplevert). Brandstoffilter preventief vervangen. Ontsteking allemaal behoorlijk nieuw (kabels, bougies, rotor verdeel)

Nu met beelden van stationair draaien:

https://www.youtube.com/watch?v=g38fkZpSPv4 (actie vanaf een seconde of 15)


arjenT5R

#1
So leef jij ook nog  ;D Ik zag je naam staan en denk huh heeft er iemand met de kliko geklappert  ;D
Speak of the f*ckn devil zeg ik heb je nog ergens genoemd over die koppelings wissel, precies vandaag  ;D

Hoe gaat ie zeepert? ;D

Klinkt als massa kabel verrot en of weer ergens een major vacuum/lucht lek.
Ff goed zoeken naar lekkage eerst dus, even met remmenreiniger rond spuiten.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

zeepoog

Hey Arjen! het mooiste aan die wagen is nog steeds de koppeling hoor! Ik heb eigenlijk afgelopen jaren geen gedoe met het ding gehad. Fluitend door allemaal keuringen en geen raar gedrag. Tot vorige maand dus... Ik moest gewoon m'n best doen om m'n wachtwoord te herinneren :-)

Maar, vacuumlekken... Daar ben ik wel goed in. Jullie hadden tijdens de wissel van de koppeling nog een mooie gevonden weet ik nog. Ik heb tijdens stevig optrekken trouwens geen last van aflopende turbodruk ofzo, maar dat zal ook wel niet alles zeggen. Ik zal binnenkort eens wat buizen eraf halen...

arjenT5R

Citaat van: zeepoog op 25-08-2017 15:31:23
Hey Arjen! het mooiste aan die wagen is nog steeds de koppeling hoor! Ik heb eigenlijk afgelopen jaren geen gedoe met het ding gehad. Fluitend door allemaal keuringen en geen raar gedrag. Tot vorige maand dus... Ik moest gewoon m'n best doen om m'n wachtwoord te herinneren :-)

Maar, vacuumlekken... Daar ben ik wel goed in. Jullie hadden tijdens de wissel van de koppeling nog een mooie gevonden weet ik nog. Ik heb tijdens stevig optrekken trouwens geen last van aflopende turbodruk ofzo, maar dat zal ook wel niet alles zeggen. Ik zal binnenkort eens wat buizen eraf halen...

Ha! Dat is alleen maar mooi toch ;-)

Dat je turbodruk gewoon ok is hoeft niet persee wat te zeggen nee.

Als je de capeau open doet liefst met koude motor... en dat met remmenreiniger op mogelijke lekkage punten spuit dan kun je aan de motorloop horen of je ergens in die regio een lek hebt. De motor zal in toeren toe nemen of mooier/beter gaan lopen. Tot uitvallen bij serieuze lekkage.
Inlaat spruitstuk, kerstboom, rondom injectoren, tussen stuurpump en spruitstuk en alle vacuum slangen en turbo buizen zijn verdacht.

Good luck zeepsel  ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

zeepoog

Mooi, het ding staat bij mijn vrienden van garage Achthoven. Hoezeer ik ook mijn remmenreinigerbusje ledig, ik kom niet nader tot welke conclusie dan ook. Als er nieuws is zal ik het hier vanzelfsprekend plaatsen :-)

zeepoog

Brandstofpomprelais is vervangen, hij lijkt nu weer goed te rijden... Als dit topic niet langer wordt bijgewerkt was dit de remedie :-)

zeepoog

Helaas, het stotteren is weer terug. Wat we ondertussen weten is dat de massapunten OK zijn, er is geen vacuumlek.  Binnenkort weer terug naar de garage met het ding....

classicT5

Verdeelkap al losgehaald? Kijken of contacten nog netjes zijn en evt beetje opschuren. En controleren of je daar geen olielekkage hebt, wat eea vies maakt.

Stotteren blijft een lastige zoektocht :(

svenerik

Hai zeepoog...

Ik heb vergelijkbaar gehad en me scheel gezocht. Bij mij bleek de main injector relais en de voeding ervan cq aansluitvoet de boosdoener.

Relais geeft voeding aan injectoren en aan diverse sensoren . Als hier een tikje in zit dan ontstaat een hik in toerental snel. Ik had geen meldingen in motor management . Een en ander zit in de kabelbinder boven de radiator naast het dikke relais van de koel fan. In de kabelboom nabij het injector relais zit ook een las welke je na moet kijken.

Ik hoop dat dit ook voor jou de oplossing is..... heeft mij veel tijd en energie gekost....

Sven

zeepoog

Ten eerste: allen enorm bedankt voor het meedenken.

@classicT5: Garage heeft een paar maanden geleden de rotor verdeelkap schoongemaakt. Ik heb nog niet gecheckt of ie opnieuw vies is geworden, maar ik weet wel dat het schoonmaken toen niet had geholpen. (Of beter gezegd: de klacht is in de tussentijd niet verdwenen...)

@svenerik: Niet alleen tijd en energie: kostentechnische begint het me ook wel op te breken. De teller staat nu al op ruim 700 euro, en voor dit bedrag is het probleem dus nog niet opgelost.... Ik ga met je tip in de weer, en ik ga laten weten hoe het afloopt...

Vulk

Rotor en verdeelkap kan je beter vervangen in plaats van schoon te maken.

arjenT5R

wss heb je toch een vacuum lek... 700 euro voor een probleem dat niet opgelost is.. gewoon no cure no pay toch ;-)

Filmpje ff bekeken de eerste 15 sec loopt ie toch gewoon ok... dus de voorste lambda sonde is ook verdacht.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

zeepoog

Vandaag de auto op de brug gehad, om schokbrekers, endlinks en veren te vervangen (ok, ok... ik heb de experts louter in de weg gelopen....). Veren doet 'ie nu dus weer!

Parallel daaraan hebben we op advies van svenerik naar de voet van het injectorvoeding relais gekeken. We hebben een draad ingekort, en voorlopig lijkt ie het nog prima te doen! Als ie komende tijd klachtvrij blijft, zal ik dat hier laten weten!

zeepoog

Ik zou nog laten weten, de auto heeft niet meer gestotterd sinds het relaisvoet opnieuw gesoldeerd is. Svenerik, jij hebt de winnende suggestie gehad!

Ries van de Zilverschuit

Als het probleem zich ruim anderhalf jaar niet meer heeft voortgedaan, mag je wel aannemen dat dit de oorzaak was. 

Soms kost het wat tijd om het vertrouwen terug te krijgen toch?  ;D

Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue