Auteur Topic: Trillingen AWD - en hoe ik ze heb opgelost  (gelezen 3498 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

elmarconi

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 2998
  • Geslacht: Man
  • '99 V70 10V 440 en '06 XC70N 2.5T LPG 426
Re: Trillingen AWD - en hoe ik ze heb opgelost
« Reactie #15 Gepost op: 25-10-2017 23:56:01 »
Balanceren kun je ook doen met de zgn 4-run methode.
Komt erop neer dat je de 3 x invloed van een proefgewichtje meet, gemonteerd onder 0°, 120° en 240°.
Dan kun je samen met de ongebalanceerde trilling berekenen/tekenen hoeveel gewicht onder welke hoek gemonteerd moet worden.

Leuk, dat ga ik uitzoeken...!

Er is redelijk wat anti-sentiment onder pro-balanceerder van grote machines over de 4-run methode.
Het kost meer tijd is het meest gehoorde argument. Een proefrun met een key-phaser zou beter/sneller werken.
Dat klopt als het om een machine gaat die je max 4 x per dag kan starten, in een energiecentrale oid.

Ik heb de ervaring dat als je de runs doet en je noteert net als jij doet in 3 richtingen (X-Y-Z) de invloed, je daarna veel meer info hebt.
Als je dan de correctiemassa/hoek uitrekent obv deze 3 richtingen dan zie je als het goed is minstens 2 die in een zelfde hoek en grootte wijzen.
De derde kan maar zo afwijken, plaattrilling, resonantie, of meetfout.
Het lastigste is nog wel het meten, dat moet mogelijk zo dicht mogelijk op de bron.

--
Autogas Inside . . .