Ik zie regelmatig berichten voorbijkomen over trillingen in de AWD. Ik heb er zelf ook last van gehad sinds ik de auto heb (2014). Na wat analyse er achter gekomen dat er vele factoren een rol spelen die elkaar versterken. Deze post is bedoeld om anderen te helpen die er ook last van hebben. Auto is MY98.
Wat speelt er een rol:
- "traditionele" aspecten zoals excentriciteit wielen, remschijven (vooral achter).
- AWD specifiek: visco, HO, aandrijfas
Eerst even een overzichtsplaatje. vlnr van onder de turbo de HO, daarna de aandrijfas met in het midden U-koppeling en hanglager, en in het geel de visco in zijn grijze behuizing. Als laatste het achterdifferentieel, zwart.

Ik had met name last bij exact 102 km/h (teller) snelheid. Dan voelde je het echt schudden in je stoel. Links en rechts en op en neer. Bij 100 viel het mee, bij 105 ook. Ook voelde je het goed in de bodemplaat. Dit alles duidt op de achterzijde.
Omdat ik niet wist of de oorzaak nou bij de wielen of de AWD lag, heb ik eerst wat metingen gedaan bij 100 en 102 km/h. Hiervoor gebruikte ik de app vibsensor (
https://itunes.apple.com/us/app/vibsensor-accelerometer-recorder-vibration-analysis/id932854520?mt=8). Deze app meet tot 50 Hz in X, Y en Z richting en de resultaten kun je naar excel exporteren. De telefoon in de houder en gaan. Wel een stijve houder gebruiken, anders meet je de eigenfrequenties van de houder :-)
Een paar plaatjes:
AWD bij 100 km/h

AWD bij 102 km/h

Wat zien we hier.
De wielen draaien rond met ca 1/7 van de snelheid (100 km/h - 14,5 Hz wielfrequentie). Die zien we terug bij de veelvouden 14,5, 29 en 43 Hz. Trillingen met die frequentie liggen dus niet aan de AWD, maar aan onrondheid van de banden, excentriciteit en/of andere toleranties.
De HO heeft een overbrengverhouding van 3,31 op 1. De aandrijfas draait dus met 14,5*3,31 = 48 Hz. We zien duidelijk dat rond 48 Hz een piek ontstaat bij een snelheid van 102 die er bij 100 niet of althans veel kleiner is. De piek is ook groot in X (links-rechts) en Y (op-neer) richting en minder in Z (vooruit/achteruit). Duidelijk de AWD dus.
Daarom heb ik in eerste instantie de aandrijfas laten balanceren. Toen die eruit lag ook maar de FWD even gemeten:

Duidelijk zichtbaar dat de 48 Hz component verdwenen is in FWD situatie.
Echter de aandrijfas balanceren (en vervangen kruiskoppeling) bracht geen soelaas. Grote verdachte is dan de HO: uitgelubberde lagers slingeren de aandrijfas aan die dan gaat resoneren, ongeacht of deze goed gebalanceerd is of niet. Zelfde kan gelden voor de visco maar is minder waarschijnlijk.
Ik had al een tijdje wat geluiden uit de aandrijving dus was al op jacht naar een gebruikte visco MY98. Onvindbaar (sort of). En nieuw NLA... Evenzo voor de HO, nieuw NLA en hoe weet je of de jouwe goed is.
Daarom maar een list verzonnen. Volvo heeft een aanzienlijke wijziging doorgevoerd na MY98. De propshaft en visco zijn significant anders en ook op de remschijven achter is een wijziging doorgevoerd. Niet voor niets - ik vermoed voornamelijk vanwege trillingen. Ook is er een dempingsmassa op de visco behuizing geplaatst bij de bus in het montagepunt ergens vanaf my99 of zo (zie bovenop plaatje):

Bovendien moet het lager in de behuizing worden gelijmd (wijziging sinds 99).
Ik kon voor weinig een MY99 AWD keten op de kop tikken evenals een MY00 visco behuizing. Om deze in de 98 te krijgen moest er wel wat gebeuren.
Aanpassen visco behuizing MY00 aan 98 differentieelbehuizing. De pasring is net iets kleiner bij de MY98.. Bij een metaalbedrijf dus laten aanpassen (kan zelf geen alu lassen)

Ook moest de flens op het achterdiff worden uitgewisseld (dia 95 vs dia 92). Om trillingen te voorkomen moet deze gemonteerd worden met minimale uitslag (alle mogelijke posities op de as proberen):

De visco wordt gemonteerd met een balansmarkering op het laagste punt van de flens. Ook weer om trillingen te voorkomen. Daarna moest de visco zelf gebalanceerd worden. Volvo heeft daar een VIDA procedure voor, door het meten van de excentriciteit kan een contragewichtje worden geplaatst. Echter de contragewichtjes zijn NLA. (onderdeel nrs 9181400 .. 07). Volvo vertelt ook niet hoeveel ze wegen. Hoe weet je dan welk gewicht je nodig hebt...? Dus maar even de theorie erbij gepakt
m = e*M/R (voor een homogene massa)
met e de excentriciteit, M de massa van de visco en R de radius. De visco weegt een kilootje of 8,5 en is 9 cm in diameter. Uitgaande van een gelijkmatige massaverdeling (soort van) kom je bij een excentriciteit van 0,01 mm op een balansmassa van 1,9 gram.
Deze excentriciteit hangt samen met je differentieel, dus zomaar een gebruikte "goede" visco (waar de balansmassa doorgaans nog op zit) op je auto schroeven zal daarom ook vrijwel zeker tot trillingen leiden als je niet de juiste balansmassa kiest!
Meest opvallende verschil tussen de 98 en 99 spullen is toch het feit dat de 99 aandrijfas VEEL lichter is dan de 98. Een zware as zal zodra deze een beetje uit balans is veel meer invloed hebben op de lagers e.d. van de HO. En veel harder trillen in je stoel dan een lichte. Volvo heeft de boel niet voor niets veranderd tussen 98 en 99. Vermoedelijk was de oude as gedimensioneerd als ware het een RWD as (de hele achteras is van de 960 gekopieerd) terwijl bij de AWD er natuurlijk veel minder vermogen doorheen hoeft.
Resultaat: een trillingsvrije AWD. Hemels.

]
Ben zo blij met alles dat ik nog niet eens de tijd heb genomen om een frequentiemeting te doen. Komt nog...
Slotsom: er zijn veel factoren die een rol spelen. Het uitwisselen van onderdelen zal niet helpen bij het vinden van de oorzaak. Ook het omgekeerde - as wegnemen "dus lag het aan de as" kan de verkeerde conclusie zijn.
In mijn geval leek balanceren van de as de oplossing maar bleek het een HO met uitgelubberde lagers te zijn.
Hopelijk heeft iemand hier iets aan.
Groet Felix
[edit: kleine tekstuele wijzigingen]