Stabilisatorstangrubbers en gerammel / gebonk op slecht wegdek

Gestart door Guido_Smit, 17-01-2003 21:51:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Guido_Smit

Zoals bij sommigen misschien wel bekend verslijten de stabilisatorstang rubbers van de 850 erg snel (vervanging kost ongeveer 100 euro). Bij de mijne in ieder geval regelmatig om de 40 a 50.000km. Gevolg gebonk onder de voortrein bij iedere oneffenheid op het wegdek.
Niet gevaarlijk maar wel hinderlijk. Deze rubbers moeten ook wel enorme krachten opvangen.

Bij de oudere 850's, ik geloof tot '94 zijn de rubbers los te vervangen. Bij de nieuwere 850's zouden deze vast gevulcaniseerd zijn op de stabilisatorstang en moet een geheel nieuwe stang gemonteerd worden.
Wat ik nu op het duitse forum heb gelezen( ja daar hebben ze die klachten ook) zijn er i.p.v de standaard rubber-bussen nu ook polyurethaan bussen te krijgen en deze zouden niet veel duurder zijn en gaan dan veel langer mee.

Mijn vraag is nu, heeft iemand hier al ervaring mee en waar kun je deze bussen in nederland bestellen?

Groeten: Guido.

volvoTon

#1
Ook bij de latere modellen zijn ze los te vervangen,pas nog bij mijn auto gedaan bj 1996

volvoTon

850Joris

#2
Bij mij zijn de stabirubbers ook op.  Welke rubbers heb je hiervoor gebruikt.  De los verkrijgbare rubbers van de 850 van 1994 en eerder?  Of andere?  Is het een ingewikkelde klus?

De stabi vervangen lijkt me een lastig klusje om zelf te doen.  Gezien het feit dat van alles  (stuurhuis) los moet.

Joris

Deerhunter

#3
Immitatie reactiestangetjes kosten 27,50 per stuk.(orgineel 55 euro excl. btw) Voor de vervanging hiervan hoeft je stuurhuis/subframe niet los. Wiel eraf, krik onder draagarm plaatsen zodat de reactiearm ontlast wordt moertjes onder en boven eraf nieuwe reactiestang en moertjes erop en klaar is kees. (half uurtje werk) Ben nu gelukkig af van dat irritante geklapper en gebonk.  ;D

NwVolvoMn

Mijn 850 heeft ook last van het geklapper en uitgeslagen stabilisator rubbers. Heb al een setje nieuw gekocht van Volvo (plm. 20 euro) en wilde ze al monteren, maar op de brug bleek de bevestiging muurvast te zitten en slecht bereikbaar. Het gaat daarbij om de rubbers aan de binnenzijde, onder de motor als het ware. Wat is de beste oplossing voor montage?

konniekip

bij mij zijn ze ook naar zn grootje, hetgeen al het geklapper van de afgelopen maanden verklaart waarschijnlijk... Gaat van de week ff naar de garage, aangezien de bevestigingspunten zeer lastig bereikbaar zijn.

Patrick R.

Ik had dus ook last van "geklepper" op een klinkerweg. Echt zo'n irritant rammelgeluid.

Vandaag dus de stabilisatorstangetjes vervangen (appeltje-eitje!, na 20min al klaar!), maar helaas het rammeltje is er nog steeds.

Het lijkt minder, want de stangetjes waren wel aan vervanging toe, ze waren best los.

Nu heb ik wel ergens gelezen (kan het niet meer vinden), dat er nog iets versleten kan zijn in de voorwielophanging. (daar zit het toch meestal?)

Wie geeft nog eens een goede tip?
Volvo 850 GLT 2,5l 20v automaat sedan, eind 1994

Daf 33 bj1967

Oele

VMS high performance block,650cc inj,GT3076R Turbo,R manifold,3"DP,walbro 255,Spec stage 3+,custom IC,HKS SSQV BOV,PLX Wideband,EGT,Apexi AVC-R,KW suspension V2, Quaife LSD

reneetje


Patrick R.

Citaat van: reneetje op 24-08-2005 18:55:11
Citaat van: Patrick R. op 24-08-2005 17:35:47

Wie geeft nog eens een goede tip?

Draagarmrubbers

Is er een test methode hoe ik kan zien of de speling bovenin, of onderin de wielophanging zit? Dat scheelt misschien een heleboel werk...

Volvo 850 GLT 2,5l 20v automaat sedan, eind 1994

Daf 33 bj1967

konniekip

Citaat van: Patrick R. op 24-08-2005 17:35:47
Ik had dus ook last van "geklepper" op een klinkerweg. Echt zo'n irritant rammelgeluid.

Vandaag dus de stabilisatorstangetjes vervangen (appeltje-eitje!, na 20min al klaar!), maar helaas het rammeltje is er nog steeds.

Het lijkt minder, want de stangetjes waren wel aan vervanging toe, ze waren best los.

Nu heb ik wel ergens gelezen (kan het niet meer vinden), dat er nog iets versleten kan zijn in de voorwielophanging. (daar zit het toch meestal?)

Wie geeft nog eens een goede tip?
Appeltje eitje? De stabilisatorstang zit vast van 2 x rubbers en zijn slecht bereikbaar. Hoe kwam je er bij?

Patrick R.

Ik heb ook alleen maar de reaktiestangetjes vervangen, niet de hele stabilisator!
Volvo 850 GLT 2,5l 20v automaat sedan, eind 1994

Daf 33 bj1967

ed

Van de draagarm worden meestal alleen de voorste rubbers zacht. Wrik met een breekijzer op het voorste rubber en het achterste. Als de voorste duidelijk meer beweging tonen zou ik de draagarmen vervangen. Als je de oude arm in je handen hebt is het rubber met de hand nog nauwelijks te bewegen. De krachten erop zijn echter groot, dus een beetje beweging is al voldoende om ze te vervangen.

Van de stabilisatiestang zijn volgens mij ook meestal de reaktiestangetjes aan vervanging toe, en niet de hele arm.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Patrick R.

Ik zal er nog eens onder duiken dus, kijken of ik wat zie bewegen.

Dank voor de tip!

Ik zag op Marktplaats een aanbieding van € 99,- voor een draagarm. Is dat een goede aanbieding? (mag ik dit vragen op het forum?)
Volvo 850 GLT 2,5l 20v automaat sedan, eind 1994

Daf 33 bj1967

reneetje

Het constateren van beweging/speling op de draagarm rubbers is moeilijk te zien.
Ik zelf heb ook het vermoeden dat ik vandaag of morgen ook aan de beurt ben , maar kan geen speling ontdekken.

Rene :o