The Blue Mean Lean Green Burning Machine

Gestart door arjenT5R, 19-11-2017 19:26:07

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

arjenT5R

Citaat van: razorx op 20-11-2017 23:06:36
Leuk topic!!!

-edit- Ik heb me suf gezocht naar de zelfde curve voor LPG (Propaan/butaan in wisselende verhouding). Nog niet gevonden helaas.

Hij is er wel ergens meen ik me te herinneren de ideale lijn voor lpg ligt ergens rond lambda 1,7 leuk om te weten maar hoe krijg je de boel ontstoken ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Piet

#31
Citaat van: arjenT5R op 20-11-2017 22:40:04
Citaat van: Piet op 20-11-2017 21:33:17
Citaat van: arjenT5R op 20-11-2017 20:04:43
Citaat van: KIM op 20-11-2017 20:01:00
En een wat andere compressieverhouding gok ik...

Neehoor lage compressie hoge turbodruk.

Als je lambda 2 wil doen en toch genoeg vermogen halen moet er flink veel lucht bij  ;)

Als je t zelfde vermogen wil doen als wat wij halen bij zeg 1 bar dan moet je dus naar 2.2 bar om met dezelfde hoeveelheid brandstof een lambda 2 te halen  ;D

Het principe is niet brandstof weg halen maar lucht toevoegen voor meer efficientie.

Als je er dan twee maal zo veel lucht bij een 2 maal zo weinig brandstof per liter erdoor heen moet jagen voor hetzelfde vermogen zou het ook niet erg opschieten.
Wel weer als je er 1.5 keer zoveel lucht er door moet jagen bij een 2 maal zo weinig brandstof per liter voor hetzelfde vermogen.

Uiteraard piet de efficiëntie gaat omhoog, dus het is niet exact zoals ik zeg maar het is niet zo simpel als lambda 2 is de helft zoveel brandstof voor hetzelfde vermogen die vlieger gaat niet op.
Je hebt meer zuurstof beschikbaar per brandstof molecuul om te kunnen ontsteken en om de brandstof zo volledig mogelijk te laten verbranden. Daarbij heb je minder warmte ontwikkeling door de grote lucht overmaat. Dus hogere thermische efficiëntie en hogere "brandstof efficiëntie".

Citaat van: classicT5 op 20-11-2017 21:33:41
Hoeveel liter motor praat jij over Arjen? Met voorkamer ed, dat zijn de grotere jongens, toch?

Ik ken het meer van rond de 12l motoren (grootte van een vrachtwagen) tot aan 30l (tankmotor), waarbij de cng motor zowel electriciteit opwekt als verwarming regelt in gebouwen. Maar nooit verdiept in de technische achtergrond ervan.

oh 3000 kw 12 cilinders ;D

Feitelijk (het is een beetje theoretisch gemuggenzift I know)  is het niet de zuurstof die de brandstof ontbrandt maar andersom daar de zuurstof de energieleverancier is.

Wat overdenkingen  ;D :

Om alle aanwezige zuurstof te benutten is er een overmaat brandstof nodig, zodat alle zuurstof er een chemische reactie mee kan aangaan. Ofwel optimaal  gebruik van de energieleverancier de zuursof, waardoor kleinere hoeveelheden mengsel nodig is voor een bepaald vermogen.

Om alle aanwezige brandstof te benutten is er een overmaat zuurstof nodig. Hierbij is er dus geen optimaal gebruik van de energieleverancier de zuurstof. Veel zuurstof daarbij gaat ongebruikt de motor weer uit. Er is dus veel meer mengsel nodig voor hetzelfde vermogen. Daar staat dan wel tegenover dat alle brandstofmoleculen een reactie aangaat met zuurstof. Optimaal gebruik van de brandstof dus.
De chemische reactie moet dan nog wel nog op gang kunnen blijven komen en blijven. De ene brandstof doet dat beter dan de andere. Lpg blijkt daar dus  redelijk goed in te zijn

Hoeveel overmaat zuurstof er nodig is om echt alle brandstof te verbruiken hangt van meerdere factoren af, die bepalen hoe homogeen het mengsel zich laat mengen.
Ergens is er dan een maximaal benodigde hoeveelheid zuurstof en heeft verder opvoeren van de overmaat  van zuurstof geen zin meer. Alle brandstof wordt nl al verbrand. Dit zal voor elke soort motor een andere overmaat zijn.

Voor cruisen is er blijkbaar veel verbetering kwa brandstofverbruik te behalen zolang je maar in staat bent er meer lucht door te pompen en de volumetoename van het benodigde mengsel kleiner is dan de afname van verhouding brandstof/zuurstof.

Als je veel vermogen wil is het juist weer gunstiger richting overmaat brandstof te gaan. Zodat je zoveel mogelijk vermogen uit een zo klein mogelijk volume mengsel kan halen. Alle aanwezige zuurstof benut.

Maar daar kan je dus op tunen.
Uiteraard heeft de verhouding tussen zuurstof en branstof ook invloed op dd verbrandingssnelheid en daar zal het ontstekingstijdstip op afgestemd moeten worden wat Arjen dus duidelijk heeft laten zien hiervoor.

Arjen.... dit is echt een mooi project wat je hier hebt opgestart!



razorx

Yep!
Ik denk. Puur hypothetisch, dat het zinnig is als je de lean machine while cruising wilt maken, dat je er voor moet zorgen dat de turbo ook bij dat cruisen meedoet. Wat goed te realiseren is.

Leuk hoor!

Piet


UserID6342

#34
Citaat van: razorx op 20-11-2017 19:46:38
De NOx bult geldt voor benzine. Rechts daarvan is de uitstoot heel laag.
Dit verhaal gaat over LPG. Bij die brandstof is de NOx uitstoot zo wie zo al een veelvoud lager dan die bij benzine verbranding.
Helemaal mee eens, zelfs bij benzine motoren is bij een iets verhoogd lambdawaarde de NOx waarde al lager als normaal, zeker op cruisesnelheid. Denk bijvoorbeeld aan lambda 1.05-1.06. (=AFR 15.44-15.68) etc.  Maar wel APK afkeur ???

Mooi topic Arjen  :eusa_clap: :eusa_clap:

arjenT5R

https://www.youtube.com/watch?v=s4kgwwKs_zU

Heb je dit filmpje gezien? Zijn ook een aantal patenten op maar kan er niets meer over terug vinden. Ze hebben daar een ngk racebougie gebruikt en een eigen ontstekingssysteem waarmee een veel krachtigere vonk kan worden gecreëerd, hiermee zijn ze in staat mega arme mengsels te ontsteken tot wel luchtovermaat van 6.

Je ziet dat de piekdrukken blijven stijgen bij dezelfde hoeveelheid brandstof en steeds meer lucht overmaat.
De uitlaatgassentemperaturen dalen samen met de uitstoot.

Heel gaaf ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Piet

Travelling spark: de benaming alleen al  ;D

arjenT5R

Citaat van: Piet op 21-11-2017 09:04:58
Travelling spark: de benaming alleen al  ;D

Tsja er is ook helemaal niets meer over die lui te vinden. Wel jammer ik had op zich wel oren naar lambda 6 ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Piet

Blown to pieces probably,  together with their engine


arjenT5R

Op 1,25 doet ie t ook nog hoor... Ontsteking weer eens een paar graden optrekken dan ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

razorx

Leuk hoor.
Ik was verbaasd over jouw 1,18 en meldde dat hij bij mij daar indertijd niet op liep maar besef nu dat dat op benzine was.  :eusa_wall:

Wat zijn jouw egt waarden op benzine?

arjenT5R

#42
Niet gemeten yits ik zal eens kijken wat ik voor je kan doen ;D

Bij 1,25 zit ik op 610 graden bij 120 kmh

Oke weer wat nieuwe getallen, heb zojuist de ontsteking nog wat aangepast.

Bij 120 km/h zit ik nu mooi denk ik, lambda 1,25 bij 590 graden egt.
injector constante display slingert dan echt keurig onder de 8L op 100km.
Lijkt wel een diesel ;D

Bij 100kmh zit ik op 560 graden en ook lambda 1,25 injector constante is dan iets lager of hetzelfde als bij 120kmh.
Dus ik gok dat hier nog wel meer te halen valt.

De ontstekingsaanpassing was "ff" op een parkeerplaats, zal er vanmiddag eens wat dieper in duiken.
Heb dus al bijna 9 graden moeten vervroegen en bij de eerste runs op 1,25 was wat misfire voelbaar. Vandaar de ontsteking aanpassingen op de parkeerplaats ;D

Nou gaat lekker zo :D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

classicT5

Je zou theoretisch iets met een elektrische turbo of supercharger kunnen doen, dan kun je het nadeel van turbo bij cruisen omzeilen. Maar dan heb je nog wel aardig wat qua engineering te doen ;)

Lean burn is ook al nodige mee gedaan qua benzines, dacht dat mitsubishi dat al had, maar nodige technische problemen? Not sure, moet nog eens googlen.

Piet

Citaat van: classicT5 op 21-11-2017 13:16:17
Je zou theoretisch iets met een elektrische turbo of supercharger kunnen doen, dan kun je het nadeel van turbo bij cruisen omzeilen. Maar dan heb je nog wel aardig wat qua engineering te doen ;)

Lean burn is ook al nodige mee gedaan qua benzines, dacht dat mitsubishi dat al had, maar nodige technische problemen? Not sure, moet nog eens googlen.

Kwa aansturing door de ECU is dat niet zo'n probleem.