The Blue Mean Lean Green Burning Machine

Gestart door arjenT5R, 19-11-2017 19:26:07

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marc O.

En we hebben het nog steeds over mijn ex-R?  :o Damn, daar reed ik gemiddeld idd. nog geen 1:7 mee.

Not shabby at all!  :eusa_clap:
...The Nile isn't just a river in Africa...

classicT5

Wow, denk dat er veel lpi rijders nu zitten te kwijlen over je actieradius.

Zou me niets verbazen als je veel fans en pb gaat krijgen :)

arjenT5R

Citaat van: Marc O. op 24-11-2017 17:43:46
En we hebben het nog steeds over mijn ex-R?  :o Damn, daar reed ik gemiddeld idd. nog geen 1:7 mee.

Not shabby at all!  :eusa_clap:

Nou ik geloof dat ik ooit 1 op 7,2 heb gehaald als beste getal ;D

Maar ja dat is idd jou ex Rrrrrr ;-)

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

razorx


arjenT5R

#94
Nog maar ff wat toevoegen hier, het volgende tankje is er ook alweer doorheen.

ca 100 km stadsverkeer en veel start stop
en nog 180 km snelweg 's avonds laat, met veel bijrijders alarmen ;D ( Ik kwam ook echt in de regen volgas uit philip morris bocht  ;D )

Totaal 285 km op 35 liter. Ofwel nog steeds 1 op 8 ;D

Ik vind t nog niet tegenvallen eigenlijk, ik ga er nog 2 graden ontsteking vervroeging bij doen en dan vanmiddag eens een ritje Maastricht doen ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

arjenT5R

Ontsteking weer 2 graden terug want met 2 graden meer vervroegen zat ik al voor BDP te ontsteken dat was redelijk voelbaar ;D

Daarna de ontsteking nog een half graadje verlaat dat lijkt een iets stabieler en sterker effect te hebben.

Nu met alleen snelweg ff een eco run gedaan 115 km/h lijkt een goede snelheid met 580 graden EGT.
Nu nog ff voor elkaar krijgen dat ie bij 120 km/h ook zo lekker loopt als bij 115  ;D

1 op 9,5  :eusa_dance: :eusa_dance: :eusa_dance: :eusa_dance:
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

KIM

Mooi man!
Ik hoop dat ik je snel kan gaan volgen in deze.

Green Yeti FTW!

Marc O.

...The Nile isn't just a river in Africa...

razorx


arjenT5R



Zoals beloofd, dit is ongeveer waar ik nu mee rij.. heb zoveel revisies dat ik t ook niet altijd meer weet ;D

de overgangen mogen nog wat bijgeschaafd worden van arm naar flinke last maar moet ook de cam timing nog wat aanpassen. Dit zal ook wel weer de nodige verandering geven.

Uiteindelijk wil k nog naar een hoger lambda getal hoor dus dat poetsen komt vanzelf wel een keer ;D

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

KIM

Waarom draai je bij stationair lambda 1?
Je kunt daar toch ook gerust 1,05 pakken?

arjenT5R

#101
Citaat van: KIM op 29-11-2017 07:22:39
Waarom draai je bij stationair lambda 1?
Je kunt daar toch ook gerust 1,05 pakken?

Ohjahoor kan wel maar de winst is daar een stuk minder, komt vast wel een keer, first things first ;D

Zal proberen nog ff wat uitleg te geven van hoe ik bezig ben, de EGT meting is een redelijke leidraad maar gevoel in motorloop is ook zeer belangrijk.

Die 1.15 heb ik gedaan zonder iets te veranderen en daar liep ie op nu achteraf waarschijnlijk ook met te late ontsteking dus ook te hoge EGT's.

Toen ik daarna naar 1.19 ging merkte ik dat ie begon te misfiren tijdens het rijden, ik heb de ontsteking toen in het misfire gebied 4 graden opgetrokken en de omliggende velden waar ik dezelfde lambda waarde in vroeg met 2 graden vervroegd.
Dit in de grafische weergave later nog wat strak getrokken.
Je zag zeer duidelijk de EGT flink dalen, ik heb hierna nog wat met de ontsteking gespeeld graadje er bij en er af maar die plus 4 bij voelbare misfires (stotterig/hakkelig/rommelig lopen) werkte schijnbaar redelijk want dit gaf de laagste EGT.

De injector constante op de BC is direct gelinkt aan de injector tijd, als je op het juiste moment ontsteekt heb je ook de minste brandstof nodig dus ik heb hier ook wel echt naar gekeken en stiekem dus best handig.

Nu ik naar 1.25 ben gegaan heb ik t niet veel anders gedaan alvast 2 graden opgetrokken en waar nodig dus nog wat er bij en er af. Te vroeg ontsteken (voor bdp) is ook een voelbaar iets voelt iets heftiger als misfires  ;D
Maar ook die heb ik dus al gehad.

De overgang van arm naar verrijkt is nog wat lastig op sommige momenten geef je volgas en gebeurt er gewoon te weinig dus dan is de overgang van arm naar rijk draaien een beetje zoek of veel te laat.
Dit is iets waar k nu nog niet zoveel aan gedaan heb maar wel iets waar zeker naar gekeken moet gaan worden.
Maarten merkte al iets op over acceleratie verrijking, die zie ik ook in mijn logs maar ik accelereer nog steeds in het arme gebied rond 1,05. Dit zal komen doordat de acceleratie verrijking een aantal punten verrijkt tijdens accelereren en niet naar een rijk lambda getal regelt.
Nu lijkt me dit ook beter want de ontsteking staat nu al bijna 10 graden vroeger dan origineel dus ik denk ook dat je niet veel rijker moet gaan accelereren met dezelfde ontstekings map  ;D

Nog veel te pionieren dus, nog even terugkomend op bovenstaand, in de meeste gevallen pakt ie gewoon op als ik gas geef en gaat ie er als een speer vandoor dus zal nog best een zoekplaatje worden  :eusa_think:

It is Mean!
It is Lean!
It's even Green!

It's the Blue Mean Lean Green Burning Machine  ;D ;D ;D ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Ries van de Zilverschuit

#102
Citaat van: arjenT5R op 29-11-2017 00:35:49
Zoals beloofd, dit is ongeveer waar ik nu mee rij.. heb zoveel revisies dat ik t ook niet altijd meer weet ;D

de overgangen mogen nog wat bijgeschaafd worden van arm naar flinke last maar moet ook de cam timing nog wat aanpassen. Dit zal ook wel weer de nodige verandering geven.

Uiteindelijk wil k nog naar een hoger lambda getal hoor dus dat poetsen komt vanzelf wel een keer ;D

Wat gebeurt er als je met een volgepakte auto en dakkoffer op stap gaat en je op de autobahn stevige tegenwind hebt? En als je dan ook nog op cruise snelheid wat hoogteverschil moet overwinnen? Gaat dat lukken zo? Gewoon even praktisch bekeken.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

arjenT5R

#103
Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 29-11-2017 10:12:27
Citaat van: arjenT5R op 29-11-2017 00:35:49
Zoals beloofd, dit is ongeveer waar ik nu mee rij.. heb zoveel revisies dat ik t ook niet altijd meer weet ;D

de overgangen mogen nog wat bijgeschaafd worden van arm naar flinke last maar moet ook de cam timing nog wat aanpassen. Dit zal ook wel weer de nodige verandering geven.

Uiteindelijk wil k nog naar een hoger lambda getal hoor dus dat poetsen komt vanzelf wel een keer ;D

Wat gebeurt er als je met een volgepakte auto en dakkoffer op stap gaat en je op de autobahn stevige tegenwind hebt? En als je dan ook nog op cruise snelheid wat hoogteverschil moet overwinnen? Gaat dat lukken zo? Gewoon even praktisch bekeken.


Jahoor acceleren op de cruise of als je iets meer wilt met de voet is niet anders dan anders.
Het is niet dat je echt brandstof weg neemt dus je neemt ook geen vermogen weg, je draait gewoon met een armer mengsel maar je hebt wel meer van dat arme mengsel nodig om hetzelfde vermogen te halen.
Mijn load tijdens cruisen is ook hoger dan voorheen, omdat ik meer lucht gebruik.

Nogmaals je laat geen brandstof weg je maakt t mengsel efficiƫnter. (efficiƫnter aan de kant van brandstof verbruik)
Als je je ontsteking er niet op aan zou passen heb je wel kans op vermogens verlies, let wel dit verhaaltje gaat over deellast.

Onder boost is het eigenlijk ook niet veel anders maar dan moet je dus meer turbodruk gaan maken voor een zelfde vermogen.
Hier wil ik ooit wel mee aan de gang maar 1 stap tegelijk.

Ik wil je best een paar log files opsturen hoor kun je ze eens naast die van jezelf leggen.

Heb je ook dat filmpje bekeken van die kerel die dat motortje op lambda 3.3 laat draaien?
De piekdruk is bij dezelfde brandstof hoeveelheid gewoon hoger bij een lambda van 3.3 dan bij lambda 1.
Significant hoger zelfs, egt's zijn flink lager en de verdere warmte ontwikkeling is minder dus win win win ;D

Hogere piekdruk is dus meer koppels  :eusa_dance:


Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Piet

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 29-11-2017 10:12:27
Wat gebeurt er als je met een volgepakte auto en dakkoffer op stap gaat en je op de autobahn stevige tegenwind hebt? En als je dan ook nog op cruise snelheid wat hoogteverschil moet overwinnen? Gaat dat lukken zo? Gewoon even praktisch bekeken.

De auto moet dan meer vermogen gaan leveren, je drukt dus om toeren te houden het pedaal dieper in.
Daarmee kom je dan ook in hogere loadcellen in de tabellen terecht, die dan daar weer op getuned zijn (als het goed is  ;D)