Inhouden na koprevisie (onderzoek en oplossen)

Gestart door RemkoT5, 26-01-2018 23:42:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RemkoT5

Beste Lezers, ter lering ende vermaek:

In oktober 2017 is op een zeer donkere dag, voor het stoplicht, mijn waterpomp vastgeslagen.
Deze was volgens mijn onderhouds regime nog niet aan de beurt. :-[

Dan moeten er snel wat keuzes gemaakt worden omdat het mn daily driver is, die ondanks net ingereden, 424000 km zeer fijn rijdt en waar alles aan werkt wat erop zit enkel op dat moment de waterpomp en het blok waar deze in zat dus niet meer. ai. :eusa_think:

Wat doen we: kijken naar iets anders ´n V70, of deze inspecteren en reviseren waar nodig.
Het laatste geschiede.

De wagen afslepen naar Thuur, (waar ik net vandaan kwam omdat mn dashboardverlichting dimmer t niet meer deed.)
Daar was het al snel duidelijk, dus waterpomp vastgeslagen en waarschijnlijk enkele kromme kleppen, dus demontage van de kop en Kop laten reviseren bij een revisie bedrijf.

Na de montage van de gereviseerde kop met plaatsen van nieuwe standaard Volvo T5 bougies, en een 800 km inlopen, langzaam wat vermogen gaan vragen zoals men met een getuned blok wel eens wil doen.
Tuning is al eerder hier beschreven...in het kort: 95-er 2.3 T5 aut.
MTE custom tuning, blauwe injecteurs, 18T met sch flens, S60R uitlaat spruitstuk, Ferrita 3´ downpipe met 100 cpi racekat en 2,5´ freeflow catback. Rip kit. K&N inleg filter, walbro brandstofpomp.

Maar de motor bleek flink vermogen te missen... dusss.
Eerst de wastegate, deze stond op hele maan, totaal zonder voorspanning, deze vlot teruggezet op halve maan.
Dat scheelt al wat, maar vanaf dat moment bleek hij wat in te houden in het middenbereik. soort van n knock retard.

Dus bijv. bij inhalen rond de 3000 rpm op half gas gebeurde niks helemaal niks en daarna een trap in je rug.
Samen met Thuur die de de- en montage vlot en goed had uitgevoerd, wat storing analyse.
Brandstofdruk meten: 2,8 bar met na contact uit direct weglopen van brandstofdruk, (verdacht) Brandstof filter vervangen. En tip om brandstof pomp te vervangen.

Ondertussen om wat zaken meteen voor nu en de nabije toekomst uit te sluiten.
Besloten om eea dat toch al 5 jaar rond de ontsteking(na de nul beurt van de tuning) of langer op de wagen zat te gaan vervangen.
TCV (pierburg)722240090, rotor 1234332390 en verdelerkap 1235522408 en LMM 0280217107(origineel Bosch), vacuum systeem nagelopen, AEM AFR meter erin gezet.

Iedere vervanging gaf een beetje een verbetering in het rijden maar geen oplossing voor het inhouden, het enige dat nog openstond was dus de brandstof pomp de CBV en automaat bak spoelen.
Toch nog even bij de Tuner ET langs voor een advies, daar ik al eea had vervangen leek de CBV wel eens de oorzaak te kunnen zijn, brandstof pomp waarschijnlijk niet daar de AFR meting geen arm lopen aangaf.
Het inhouden was duidelijk merkbaar.

Uiteindelijk de CBV vervangen voor een IPD CBV, dit gaf weer een verbetering alhoewel de oude niet stuk was kan de veer wel wat slapper geworden zijn in de 5 jaar.

Vorige week de brandstofpomp binnen gekregen, origineel Bosch 0580314067, en deze vervangen en vanwege deze klus de - accupool los gemaakt, dus ECU reset.

Meteen ook even RON 102 gaan tanken omdat ik vermoedde dat de brandstof van de prijsvechters in Maasmechelen misschien wel eens niet niet RON 98 zou kunnen zijn... en voor een klop probleempje (knock retard) zou kunnen zorgen. (dit was dus niet het geval)

Wat loopt zo´n Bosch brandstof pomp toch fijn onhoorbaar in vergelijking tot n Walbro.
En wat loopt t blok stil met RON 102 in de tank.

Wat bleek dit gaf een enorme verbetering met het inhouden, maarrrr er zat nog een klein beetje inhouden in het middengebied/hikupje in ???

Uiteindelijk afgelopen week, de automaatbak olie die ik toch jaarlijks ververs (aflaten/bijvullen).

5x aflaten bijvullen starten 2 min laten draaien, stoppen en weer aflaten bijvullen etc.(15 liter ATF III erdoorheen gejast)

Daarna een flink stuk gereden Maastricht-Nijmegen v.v.
En ja hoor: tunnels zijn zo vet met deze setup. :evil:

De wagen is weer terug, geen inhouden meer in het middenbereik snel oppakken op het gehele toeren gebied.

Ik ben erg tevreden.

Dank aan Thuur voor de snelle SOS hulp.
Forummers dank voor het meedenken en advies. (ArjenT5R)

Vandaag al een lijnolie rondje gemaakt.
Volgende stappen Remmerij rondom aanpakken, en krukaskeerring bakzijde.

Ik ben alweer bij de prijsvechters in Maasmechelen RON 98 gaan tanken en tot  nu toe geen verschil. (geen inhouden) maar uuh ik vind dat de motor echt wel fijner loopt, gewoon stiller op Ron 102.

Edit (Bosch onderdeel nummers toegevoegd)


RemkoT5

Dus in het kort naar mijn mening de oplossing voor dit bewuste probleem: brandstof pomp vervangen, automaatbak oliewissel, ECU reset.

RemkoT5

#2
´(Citaat van TS)Meteen ook even RON 102 gaan tanken omdat ik vermoedde dat de brandstof van de prijsvechters in Maasmechelen misschien wel eens niet niet RON 98 zou kunnen zijn... en voor een klop probleempje (knock retard) zou kunnen zorgen. (dit was dus niet het geval)´

Hier kom ik nog even op terug,
Afgelopen week weer RON 98 getankt in maasmechelen bij Lukoil,

Het inhouden was bijna niet meer merkbaar, afgelopen vrijdagmiddag een rondje gemaakt, en bij flinke belasting begon het inhouden weer rond de 3000-4000 rpm in het middenbereik. bijvolgas is er niets aan de hand.

ECU gereset en ARAL (BP)RON 102 gaan tanken in Aken, en jawel motor loopt ongelooflijk stil, dat ik denk dat ie bijna uitvalt bij uitrollen voor een kruising of stoplicht. ;D
En het inhouden is nog een ietsie pietsie merkbaar maar niet zoveel als in de middag..... :eusa_think: :eusa_think:

Dus ik ben er nog niet uit, iemand Tips.
En ja Arjen, Knock retard zou kunnen, maar de wagen heeft het altijd goed gedaan met deze tuning voor de koprevisie. En als ik de nokkenassen zou gaan verstellen en timing verlaten/ vervroegen, is dat voor mij geen oplossing voor een probleem dat ik voorheen niet had, daar de wagen op originele timing is getuned.

Ik ga de storingen nogmaals uitlezen...
en nog eens een rondje rijden :eusa_whistle:

Piet

Je weet zeker dat de distributieriem niet één of meer tandjes verschoven zijn bij één van of bij beide nokkentandwiel(en) tijdens montage?

Maarten-t5

Bougies ook vervangen? Wat voor bobine heb je?

RemkoT5

Zijn vervangen origineel, nooit problemen mee gehad.
Bobine is ook origineel Bosch 5 jaar oud.

RemkoT5

Citaat van: Piet op 03-02-2018 14:25:54
Je weet zeker dat de distributieriem niet één of meer tandjes verschoven zijn bij één van of bij beide nokkentandwiel(en) tijdens montage?

Heb ik overlegd met Thuur, dat zou niet zo zijn en is gecontroleerd op tijd.

Piet

#7
Citaat van: Maarten-t5 op 03-02-2018 14:33:49
Bougies ook vervangen? Wat voor bobine heb je?

Mja, klinkt een beetje als "blowout" van de bougies inderdaad als gevolg van een zwakke ontsteking.

NB originele bougies zijn prima btw.

RemkoT5

#8
Storingen gereset,
A1
3-2-2, onjuiste overbrengingsverhouding
2-3-2, geen sigaal snelheidsmeter en
1-1-4, breuk in stroomkring programma keuze

Lijken mij niet direct een oorzaak hiervan te zijn...

Proef rit. net terug
Geen probleem meer met inhouden. Van alles geprobeerd om in dit gebied te komen.
Misschien ergens bovenen het middengebied dat de tuning m hier afkapt maar geen brommend en schuddend inhouden.

Automaat schakelt op een iets ander moment terug met de RON 102 , dat heb vorige week eerder gemerkt.
Verder rijdt ie als n raket, en zoals eerder geschreven met volgas gaat ie als de brandweer ;D

Laatste stukje rijden n flesje injector cleaner ingemikt Baat t niet schaadt niet.
En nog n flesje octaan verhoger voor het geval op voorraad genomen.

Na het rijden storingen nogmaals gecontroleert en deze zijn niet teruggekomen

Ik begin n vermoeden te krijgen/denk dat t n Octaan probleempje kan zijn met de cheap charlie brandstof (RON 98) uit Belgie bij de prijsvechters...
Waar je dus met normaal rijden niets van merkt.

Wordt vervolgd...

RemkoT5

#9
Citaat van: Piet op 03-02-2018 15:18:59
Citaat van: Maarten-t5 op 03-02-2018 14:33:49
Bougies ook vervangen? Wat voor bobine heb je?

Mja, klinkt een beetje als "blowout" van de bougies inderdaad als gevolg van een zwakke ontsteking.

NB originele bougies zijn prima btw.
Hoi Piet,

Ja daar heb ik t ook met Thuur over gehad, maar dat zou niet moeten kunnen met deze setup en originele ontsteking.

Ik ben echt alles gedaan en vervangen waar mogelijk,naar beste weten, en ik loop nu steeds tegen de brandstof aan.
Octaan gehalte RON 98 van de prijsvechter t.o.v. een ´Premium´ merk RON 98
Dit zal ik moeten gaan testen trial and error.

Piet

Yup.
Zou wel kunnen hoor, dat het aan de brandstof ligt.
Inderdaad: trial and error.

Vulk

Of de motor levert iets meer vermogen, waardoor de tune moet aangepast worden?

Piet

Mnee, de ECU zal het afgegeven vermogen maximeren zoals hij gemapt is.

arjenT5R

Kan toch prima aan de brandstof liggen maar dan was t dus idd wel knock retard wat je had.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Piet

Citaat van: arjenT5R op 03-02-2018 19:23:17
Kan toch prima aan de brandstof liggen maar dan was t dus idd wel knock retard wat je had.

Toch luxe he dat loggen bij ons... ff logje maken en je weet het gewoon.  ;D