tikkend geluid links in bochten -het tikken is terug-

Gestart door Berserker, 12-02-2018 18:46:58

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Berserker

Hallo,

ik heb het volgende probleem (heb al gezocht op het forum maar kon niet echt een oplossing vinden), als ik met mijn auto door de bocht ga, zowel links als rechts door de bocht, dan hoor ik links voor een tikkend geluid (rechtsaf dan hoor ik het harder), ik hoor dezelfde tik ook als ik een drempel op rijd.
Nu dacht ik eerst mijn homokineet, maar dan zou ik het alleen moeten horen als ik rechtsaf sla. Nu kwam ik thuis vanavond en heb ik mijn linker voorwiel beet gepakt en naar voor en achter geschud en hoor ik het ergens tikken, maar voel geen speling op mijn wiel (ik dacht eerst misschien mijn wiellager).
In flauwe bochten hoor ik het niet, wel in scherpe bochten en op rotondes. Ook heb ik het gevoel dat mijn linker voorwiel licht trilt, voel het niet aan mijn stuur trouwens.

Iemand enig idee?

mitsupiet

Misschien het stabi stangetje.
Kun je testen. Stangetje vasthouden en iemand anders op het spatbord laten duwen.
Je moet het dan voelen.


Te hard geschrobt.......

RoelNL

Schokbreker nog goed vast?

Heb je de binnenste en buitenste homokineet gechecked aan beide zijde?

stabilisatorstang waar het rubber niet meer goed van is?

Koppelstangen?

Draagarmrubbers?

Hoor je het ook als de auto in zijn vrij trapt of N bij aut. en je gaat door de bocht?

Gaat de frequentie omhoog als je harder door de bochten gaat?

Wiellager al getest? Banden vrij van de grond en er een slinger aan geven zodat de band draait en dan de veer beetpakken, als je dan iets voelt tikken is je wiellager kapot aan het gaan.

Euh verder weet ik het niet meer.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

Berserker

nou, vandaag na het werk mijn auto in de werkplaats gereden op mijn werk.
Samen met een collega gekeken.
Linker binnenste stuurkogel/spoorstang heeft erg veel speling, kun je heen en weer trekken en dat maakt het tikkende geluid in de bochten.
Nu hoop ik dat dit te vervangen is en dat ik niet mijn hele stuurhuis hoef te vervangen.
Aan de rechterkant geen speling, maar wel speling op mijn fusee kogel daar ontdekt, dus die word ook aangepakt.


arjenT5R

Is goed te vervangen ja en goed te betalen ook. :)
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

elianmars

Ik zou wel gelijk aan beide kanten de binnenste en buitenste stuurkogels vervangen. Onderdelen zijn best te betalen (bijvoorbeeld Febi) en uitlijnen moet je eigenlijk toch doen. Dan ben je voorlopig weer klaar.

razorx

Citaat van: elianmars op 13-02-2018 18:45:39
Ik zou wel gelijk aan beide kanten de binnenste en buitenste stuurkogels vervangen. Onderdelen zijn best te betalen (bijvoorbeeld Febi) en uitlijnen moet je eigenlijk toch doen. Dan ben je voorlopig weer klaar.
mee eens

Berserker

dat ik ze aan beide kanten ga vervangen was ik ook wel van plan, dan is alles weer nieuw en goed.

V70geRwin

Citaat van: Berserker op 13-02-2018 18:04:17
nou, vandaag na het werk mijn auto in de werkplaats gereden op mijn werk.
Samen met een collega gekeken.
Linker binnenste stuurkogel/spoorstang heeft erg veel speling, kun je heen en weer trekken en dat maakt het tikkende geluid in de bochten.
Nu hoop ik dat dit te vervangen is en dat ik niet mijn hele stuurhuis hoef te vervangen.
Aan de rechterkant geen speling, maar wel speling op mijn fusee kogel daar ontdekt, dus die word ook aangepakt.



Citaat van: razorx op 13-02-2018 18:51:50
Citaat van: elianmars op 13-02-2018 18:45:39
Ik zou wel gelijk aan beide kanten de binnenste en buitenste stuurkogels vervangen. Onderdelen zijn best te betalen (bijvoorbeeld Febi) en uitlijnen moet je eigenlijk toch doen. Dan ben je voorlopig weer klaar.
mee eens

Check, en vergeet dan ook niet BEIDE draagarmen ipv eentje, die ander komt vast ook binnenkort  ;)

Je zult je auto niet meer herkennen in stuurgedrag.

Berserker

Nou, vrijdag de auto gerepareerd bij de garage, stuurt nu een stuk beter in de bochten, maar nu elke keer als ik een scherpe bocht neem naar rechts, gaat het links weer ratelen.
Nu verdenk ik mijn linker homokineet ervan want zodra ik de koppeling intrap verdwijnt het tikkende geluid.
Nu weet ik hoe ik een aandrijfas moet vervangen, maar nu is het dit keer de linkeras, nu heb ik al gekeken in RazorX zijn blog hoe en wat, maar nu is mijn vraag
hoe zit dat nu links, want mijn collega op het werk had het over een natte en droge kant van de versnellingsbak, nu weet ik dat als je rechts vervangt je de auto opkrikt, as er uit en nieuwe as erin en geen olie verlies uit je versnellingsbak, hoe zit dat nu aan de linkerkant? Want dat was mij niet echt duidelijk in RazorX zijn blog.
Ik heb dus een handgeschakelde V70 uit 1999.

elianmars

#10
Bij mij kwam er rechts toch echt olie uit lopen, toen de as eruit was. Niet veel, maar toch.

Ik meen trouwens dat de linker as geborgd is in de versnellingsbak en niet zo makkelijk uit de bak komt als de rechter.

Benny850

Linkeras(de korte kant) zit inderdaad geborgd. Soort borgclipje. Heb er toen ook enkele minuten mee gestunteld. Beetje snukken en duwen op een gegeven moment komt hij wel los. Olieverlies was minimaal.

V70geRwin

Citaat van: Benny850 op 19-02-2018 20:38:26
Linkeras(de korte kant) zit inderdaad geborgd. Soort borgclipje. Heb er toen ook enkele minuten mee gestunteld. Beetje snukken en duwen op een gegeven moment komt hij wel los. Olieverlies was minimaal.

Borgring op de as in de bak, kan je niet bij. Hoeft ook niet.
Een harde ruk of anders met een metalen fietsband lichter aan de achterkant wrikken (je hebt niet veel ruimte daar).

Als de auto normaal horizontaal staat loopt er minimaal iets uit.

Maar grootste issue is meestal om de as uit het lager te krijgen, pers bij de hand?