Auteur Topic: [GARAGE DE KROMME KRUKAS]: De avonturen van Barry het Barrel  (gelezen 4974 keer)

knip

• the green machine
  • Polar lid
  • Lid 100+
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • s70. 421--- 855 422----- v70xc 421
Re: [GARAGE DE KROMME KRUKAS]: De avonturen van Barry het Barrel
« Reactie #15 Gepost op: 18-02-2018 22:22:23 »
Goed bezig.
Je leert het meeste dooor het gewoon te doen  ;D
Mocht je nog een (gratis) inlaatspruitstuk nodig hebben dan geef maar een schreeuw,ik heb er nog genoeg liggen.
Succes.

Zeker, gewoon doen en dan kom je er wel achter ;)

Heb je een PBtje gestuurd voor het spruitstuk!

Geregeld
Veel sleutel plezier  ;D

classicT5

• Jeroen
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 18-02-2018 22:54:08 »
Leuke sleutelplek.

Hoe ben je tot de conclusie van lekke koppakking gekomen? Gebeurt toch niet vaak bij 10v.

ThomasH

• Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 18-02-2018 23:16:11 »
Leuke sleutelplek.

Hoe ben je tot de conclusie van lekke koppakking gekomen? Gebeurt toch niet vaak bij 10v.

Eigenlijk in eerste instantie omdat de dealer mij zei dat de vorige eigenaar hem daarom had ingeruild. Daarnaast rookte de uitlaat witte rook als een gek, en is de motor 100% zeker in het verleden overhit door de lekke kachelradiateur. Kan natuurlijk iets anders zijn dan een koppakking, lees ook veel dat het zeldzaam is met deze blokken.

Maar goed, ik wou sowieso de kop er af halen om er van te leren, klepseals vervangen en de hele mikmak, dus of de koppakking nou lek is of niet, hij wordt sowieso voor leer-doeleinden vervangen :D

V70geRwin

• Lid 1000+
  • Offline Offline
  • V70R automaat 426
« Reactie #18 Gepost op: 19-02-2018 08:13:56 »
Welkom, netjes voorgesteld  ;D
Mooie sleutelplek en lekker bezig om de roffels te leren kennen  :eusa_clap:
Soms ben je gewoon uitgekwetst met elkaar.

yannickdv

• Lid 1000+
  • Offline Offline
  • Maat 46 rechts.
« Reactie #19 Gepost op: 19-02-2018 09:08:21 »
Super leuk! Niks leuker dan zo'n auto helemaal uit het diepe terug halen naar iets presentabels! Leer je echt gruwelijk veel van, zeker als het niet je daily is en er geen stress achter zit dat t VANDAAG af moet.

Veel sleutelplezier!
Groet, Yannick

'97 - Volvo V70 2.3 T5 LPi aut. - Frost Green Metallic - 17" Volans - 344.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 324.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone - 16" Perfo - 292.000km

kulk

• Remco
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • V70N 2.4 170 PK Black Sapphire
« Reactie #20 Gepost op: 19-02-2018 09:30:03 »
Goed bezig!

Auto geschorst ook? Op die manier kost het niet eens zoveel extra als dat je je auto gewoon voor de deur hebt staan. Ik neem aan dat het parkeren in Haarlem ook niet gratis is.

Succes en ik ga dit ook volgen!

The Demon

• When God made me, He broke all the rules!
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • +588.000 km and still going strong!
    • Radio 850
« Reactie #21 Gepost op: 19-02-2018 14:55:49 »
Mooie sleutelplek.
Waar in Haarlem is dat?
Ik woon ook in die mooie stad.

ThomasH

• Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 19-02-2018 17:26:07 »
Super leuk! Niks leuker dan zo'n auto helemaal uit het diepe terug halen naar iets presentabels! Leer je echt gruwelijk veel van, zeker als het niet je daily is en er geen stress achter zit dat t VANDAAG af moet.

Veel sleutelplezier!

Ja heerlijk zo zonder die stress kloten. Helaas moet ik nog wel een leuke daily driver vinden.. nog steeds op zoek naar een 854 voor beetje okay prijs, mag ook wel het e.e.a. aan mis zijn maar wel gewoon rijden en APK ;)

Goed bezig!

Auto geschorst ook? Op die manier kost het niet eens zoveel extra als dat je je auto gewoon voor de deur hebt staan. Ik neem aan dat het parkeren in Haarlem ook niet gratis is.

Succes en ik ga dit ook volgen!

Ja staat zeker geschorst! Parkeren in Haarlem centrum is op vergunning, valt nog wel mee wat dat kost, 200,- per jaar ofzo.

Mooie sleutelplek.
Waar in Haarlem is dat?
Ik woon ook in die mooie stad.

Ah leuk een stadsgenoot, de garage zit als je aan het eind van de Zijlweg de Randweg over steekt aan je rechterhand het wijkje in, naast InHolland. Als je eens een klus wil doen ofzo, wees welkom!

ThomasH

• Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 22-02-2018 21:22:32 »
Mini update

Ik had vandaag een paar uurtjes vrij, dus het loshalen van de kop avontuur ging verder. So far so good; heb vandaag het uitlaat spruitstuk, de nokkenas sensor, bougiedeksel-ding losgehaald. Nu alleen de distributie nog los en dan kan de kop er af. Na het even loshalen van het distributieriem deksel viel me op dat er wel typ-ex markeringen op de nokkenas-tandwielen zaten, maar dat daar onder geen inkepingen in het metaal zaten.

Heeft iemand anders dit probleem ook/hoe pak je dan markerings timing het beste aan? Ik kon namelijk, doordat de mechanische spanner in de weg zat, ook de markeringen op de oliepomp/krukas niet echt goed zien. Ik dacht dus, voor de juiste timing; zaak dat ik ook de andere kant van de nokkenassen te zien krijg.. (aan de kant van de 5e cylinder) zodat ik die uitsparingen aan die kant kan dubbelchecken voor de timing MAAAR:

Het eerste obstakel wat ik in mijn avontuur tegenkwam is dat de derde imbus van de rotor lam draaide en ik nu met een 'bijna rond' gat zit. Denk dat ik van het weekend er even een torx in hamer, of met een schroef-verwijderings-boortje aan de slag ga... Iemand toevallig tips? Tis zo'n klein schroefje namelijk..

Gestripte imbus, rechter bout

Tot de volgende, met wat meer foto's ;)
« Laatst bewerkt op: 22-02-2018 21:26:28 door ThomasH »

Emiel

• Lid 1000+
  • Offline Offline
  • S60 & S70 AWD
    • NordicTurbo.nl
« Reactie #24 Gepost op: 22-02-2018 21:37:04 »
Even een torx erin tikken inderdaad.

razorx

• Lijnoliekoning
  • Polar lid
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • 855 10V '96 LPi, V70R '98 LPi
    • van automatisering die stopt naar automatisering die klopt
« Reactie #25 Gepost op: 22-02-2018 21:40:21 »
Wat de markeringen aangaat: Vergeet de markeringen die door iemand anders dan mijnheer Volvo zijn geplaatst. Gebruik de originele markeringen. Ze zijn er echt. Die zijn de enige garantie dat je timing goed staat.  Zorg voor een goede lamp en je ziet ze allemaal. Bij de krukaspoelie zijn zelfs meerdere herkenningspunten. ;)
Op de eerste pagina van mijn weblog vind je een soort van index. Zowel de distribute als de kop kan je daar terug vinden.
Succes en neem vooral de tijd. Liever te lang nagedacht dan te snel een foute beslissing nemen. Zet hem op!

volvobug

• Wat anderen bedacht hebben moet ik op z'n minst kunnen begrijpen!
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • V70 2.5 10v '97 LPi / V70R FWD AUT Saffron '98 LPi
    • Volvo foto album
« Reactie #26 Gepost op: 22-02-2018 21:56:31 »
Imbusje van de rotor draai je zo los met een goede tang op de kop van het boutje. Niet op gaan slaan om een bitje erin te rammen. De rotor zit op een pisbakkenstalen flens gemonteerd en die sla je zo krom, gaat de rotor lekker slingeren in de verdeelkap.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

ThomasH

• Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 22-02-2018 22:00:07 »
Wat de markeringen aangaat: Vergeet de markeringen die door iemand anders dan mijnheer Volvo zijn geplaatst. Gebruik de originele markeringen. Ze zijn er echt. Die zijn de enige garantie dat je timing goed staat.  Zorg voor een goede lamp en je ziet ze allemaal. Bij de krukaspoelie zijn zelfs meerdere herkenningspunten. ;)
Op de eerste pagina van mijn weblog vind je een soort van index. Zowel de distribute als de kop kan je daar terug vinden.
Succes en neem vooral de tijd. Liever te lang nagedacht dan te snel een foute beslissing nemen. Zet hem op!

Heb het tandje voor tandje bekeken met een bouwlamp er op maar zag niks :( Ik ga van het weekend even opnieuw kijken, en pak zeker even jouw blog er bij, thanks!

Imbusje van de rotor draai je zo los met een goede tang op de kop van het boutje. Niet op gaan slaan om een bitje erin te rammen. De rotor zit op een pisbakkenstalen flens gemonteerd en die sla je zo krom, gaat de rotor lekker slingeren in de verdeelkap.

Heb het geprobeerd met een tang maar kreeg niet echt goed grip.. misschien even een betere tang proberen, of andere techniek..

volvobug

• Wat anderen bedacht hebben moet ik op z'n minst kunnen begrijpen!
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • V70 2.5 10v '97 LPi / V70R FWD AUT Saffron '98 LPi
    • Volvo foto album
« Reactie #28 Gepost op: 22-02-2018 22:12:32 »
Goede tang met "tandjes in de bek" is wel belangrijk ja.

Voor merktekens op de krukaspoelie zie http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,65248.msg1557554.html#msg1557554

Daarin deze foto oa.:

Handtekening? 85011806 en Saffronie.

ThomasH

• Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 24-02-2018 17:11:01 »
Update!

Tijd voor een update na een mooie zaterdag. Het begon vandaag waar ik het had laten liggen. Dankzij de tips hier even een goede grip tang aangeschaft en op de rotor imbus gezet die was dol gedraaid; klem, draai, los!

Klemtang op dolle imbus

Toen door met het volgende wat vorige keer niet helemaal soepel ging; de distributie timing. Ook mede dankzij de tips hier verschenen er na een paar random zwengels aan de krukas opeens twee heeeeele kleine *** streepjes op de juiste timing plekken. Heb alle oude typ-ex weggehaald, en zelf nog even wat nieuwe hulp markeringen bijgeplaatst. De riemspanner was nog wel even een opgave omdat ik alleen filmpjes van een hydraulische spanner had gezien. Ik heb kennelijk een mechanische, prima, maar wel even uit moeten vogelen ;)

Extra Markeringen Nokkenas ivm mega onduidelijke streepjes

Extra Markering gemaakt op de krukas, want beunhaas.

Verder nog een aantal dingen losgehaald, thermostaathuis etc, maar toen was het toch echt zo ver. Met licht geknepen billetjes ging ik volgens het juiste patroon aan de schroeven van de nokkenasdeksel beginnen. Omdat ik toch wel redelijk buiten mijn huis tuin en keuken expertise begon te raken maar even dit huis tuin en keuken geheugensteuntje gemaakt. Geen idee of het nodig is, bouten leken vrij het zelfde, maar toch het zekere voor het onzekere!

Beunhazen doos voor de nokkenas-deksel-bouten

En jawel, het eerste moment supreme; de nokkenas deksel los. Na flink gepeuter en waakzaam op het niet laten vallen van de nokkenassen (en daarmee die kanaaltjes te slopen), kwam hij los, zonder speciale tools, helemaal recht gelift en geen schade aan de behuizingen.

Resultaat, auto staat scheef omdat passagierskant op een assteun staat ;)

Ik was trots op mijzelf, was een flinke klus, maar voelt toch overzichtelijk en goed gelukt!

Als kers op de taart kon ik jullie dit niet onthouden. Barry het Barrel doet zijn naam eer aan. Er zit een flinke haarscheur in de carterpan, maar goed dat daar zo'n mooie kapstok voor een emmer naast zit, goed bedacht van Volvo.

Haarscheur in Carterpan

Beetje lastig olie aftappen zo

Daar waar Barry het Barrel het meeste shine krijgt is bij de aftapdop van de olie. Ik weet niet wie dit bedacht heeft, maar de beunhaasprijs mag hij of zij op komen halen; lekker dicht ge-kit door de vorige eigenaar, beetje lastig aftappen zo  ???. Carterpan zal ook vervangen worden. Iemand toevallig een liggen?

Dat was hem weer, tot de volgende!