[GARAGE DE KROMME KRUKAS]: De avonturen van Barry het Barrel

Gestart door ThomasH, 18-02-2018 16:04:18

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Piet

#45
Mee eens.
Als de kop nog gewoon vlak is laat ik hem bij voorkeur juist niet vlakken, ook niet lichtjes.
Nauwkeurig schoonmaken en er op schroeven, nooit problemen mee gehad.  ;) :)

Trouwens als ie krom is laat ik hem ook niet vlakken, dan zet ik er liever een andere kop die wel vlak is op   ::)

ThomasH

#46
UPDATE

Zo, het is weer tijd voor een update! In de afgelopen weken veel gedaan.. Keukenverbouwing is bijna klaar, dus dat is mooi. Daarnaast een aantal dingen aan Barry gedaan. Allereerst for the sake of practise het carterventilatiesysteem losgehaald en gereinigd, was goed goor, maar heb ik dat ook eens gedaan!

Carterventilatie


De kop zit er onderhand weer op, maar ik moest het nokkenasdeksel weer loshalen omdat de uitlaatnokkenas was versprongen. Natuurlijk had ik geen blokkeertool gebruikt, want anders is het niet spannend. Toch maar wel een beunhazen oplossing gevonden om de nokkenassen te blokkeren voor de her-montage; een metalen framepje van de motorophanging en een stukje ijzer van de gastankbouten maakt samen:

Barry's Nokkenastool for Fools


Of het werkt weet ik later pas, want voordat ik door kon met Barry kwam er een nieuwe wagen in mijn bezit. Maanden geleden op zoek gegaan naar de eigenaar van een (bij mijn werk om de hoek) in de steek gelaten 850 GLT 93. Na een briefje onder de voorruit toch contact gekregen, en zijn we tot een deal gekomen. Sinds afgelopen vrijdag ben ik in het bezit van deze, ooit mooie GLT, ofwel 'De Emmer'. De Emmer was al in het bezit van een mooie volvo850forum sticker, en uitgerust met de variabele inlaatklep modificatie van Yits, met APK tot Augustus 2018!

De Emmer


De Emmer is ooit geplastidipt in 2013, en daar zie je nog de sporen van. De motorkap moet ik vervangen, die is niet meer te redden doordat de blanke lak al helemaal los was. Op internet gevonden dat Teer & Insectenreiniger goed werkt om oude plastidip te verwijderen. Dus zonder verder meer research te doen maar wat op het zijscherm van de auto gespoten en begonnen te poetsen. Na een goed half uur was er toch wat resultaat:

Niet gepoetste kant


Wel gepoetste kant


Achterkant met het meeste werk


Ook even op en neer naar de sloop (Autodemontage Rutte) omdat daar net een 850 t5 stond met het zelfde interieur. Even wat klein spul verzameld van deurpaneel strips, deurmechanisme bakjes, radio bakje, motorblok deksel 20V etc etc. Heb helaas geen 'before' foto, maar wel de 'Na' foto:

Onder de kap na wat liefde en onderdelen


Interieur


En dan als laatste nog de test gedaan van de carterventilatie, waar De Emmer met vlag en wimpel voor geslaagd is, geen overdruk!

Carterventilatie test


Last but not least zit er wel een flinke 'kloenk' in de voorophanging links + rechts. Na wat inspectie met de wielen er af lijkt het dat het geluid uit de veerpoten komt. In alle andere onderdelen van de ophanging zit eigenlijk geen rare speling.. Iemand een pointer voor de klachten bij gare veerpoten? Mijn klachten zijn vooral 'hoenkerdekloenk L + R', bij de minste hobbel in de weg, en bij snel heen en weer sturen etc.

Anyway, dit was hem weer voor vandaag, hoop dat jullie met plezier mee lezen!

Died850

Lekker bezig! Voor het blokkeren van de nokkenassen kun je eventueel oom (gekruist) tyraps gebruiken. En ook leuk die Alter 1 GLT erbij! Die beginnen ook steeds unieker te worden.
Het gekloenk voorin zou ik zoeken in veerpootrubbers en eventueel lagers. Succes met het in ere herstellen van de GLT!

NinaPaul

Bij mijn beide alter 1 staat "850 GLT" op de kofferklep en geen motorinhoud onder de lampunit, is dat een verandering van MY '93? Iemand een idee?
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Died850

Citaat van: NinaPaul op 26-03-2018 19:02:12
Bij mijn beide alter 1 staat "850 GLT" op de kofferklep en geen motorinhoud onder de lampunit, is dat een verandering van MY '93? Iemand een idee?

Misschien heb jij een 2.0 20V GLT?

classicT5

Kloenk kunnen ook je endlinks zijn, zoek er maar eens op, is een bekend euvel (en geen kostbare reparatie)

NinaPaul

#51
Citaat van: Died850 op 26-03-2018 19:04:25
Citaat van: NinaPaul op 26-03-2018 19:02:12
Bij mijn beide alter 1 staat "850 GLT" op de kofferklep en geen motorinhoud onder de lampunit, is dat een verandering van MY '93? Iemand een idee?

Misschien heb jij een 2.0 20V GLT?

Beide B5254FS

Op de boekjes en pers foto's staat ook "850 GLT" zonder motor aanduiding (uit '91 en '92), vandaar mijn vraag.

(EDIT: pers foto's van de rode ook te zijn op autoweek)
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Ewout Schalkwijk

Citaat van: NinaPaul op 26-03-2018 19:02:12
Bij mijn beide alter 1 staat "850 GLT" op de kofferklep en geen motorinhoud onder de lampunit, is dat een verandering van MY '93? Iemand een idee?

Onze MY'94 had het in ieder geval wel. Heerlijke auto was dat. :D




Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Ewout Schalkwijk

Wat is die 'Emmer' toegetakeld zeg. Wat is daar het hogere doel van? Totaal restauratie?
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

NinaPaul

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 26-03-2018 20:25:53
Wat is die 'Emmer' toegetakeld zeg. Wat is daar het hogere doel van? Totaal restauratie?

Beide kan dus ook nog :D "850 GLT" badge EN motorinhoud.

"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

ThomasH

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 26-03-2018 20:25:53
Wat is die 'Emmer' toegetakeld zeg. Wat is daar het hogere doel van? Totaal restauratie?

Doel is eigenlijk dagelijks in rijden, en gaandeweg opknappen en weer helemaal in ere herstellen. Motorisch is hij er eigenlijk goed aan toe, koppeling is goed, loopt en trekt goed. Vooral dus nog wat gekloenk in de ophanging en het exterieur.. en details!

ThomasH

#56
Na een lange stilte op de Blog toch weer een update! Ik was al bezig met het vragen van advies in het Techniek forum mbt het uittikken van de aandrijfas.

Ik ben aan De Emmer namelijk de Alter 1 aan het ombouwen naar Alter 2 wielnaven, zodat ik mijn mooie Helium velgen er op kan zetten. Ik vervang ook meteen de veerpoten, had nog een mooi setje op de kop getikt, en de veerpootlagers van de huidige waren erg gaar..

De passagierskant wou wel los met een paar goede tikken van een 5 kg sloophamer.. Man wat zit dat vast..


Ombouw naar 5 gaats succesvol aan de passagierskant:


De bestuurderskant bleek daarentegen nog veel vaster te zitten dan de passagierskant.. Ik wist niet dat dat mogelijk was.

Bestuurderskant wil niet los..draadeind bijna naar de klote, maar pakt nog wel. Kan alleen niet meer slaan:


Nu had ik dit ook al in het topic in Techniek gepost, maar voor de volledigheid van de Blog ook hier:

Mijn idee was om het geheel uit de versnellingsbak te halen en met het fusee, as en naaf naar een garage te gaan om het uit te laten persen oid.. of gewoon een 2e hands as en fuseestuk in de nieuwe 5 gaats wielnaaf die ik heb liggen.

Anyway, na wat geyoutube tot hier gekomen, alleen ik krijg de techniek om hem uit de versnellingbak te wippen niet onder de knie. Is er iemand in omgeving Haarlem die mij uit de brand zou kunnen helpen? Tegen vergoeding als dat gewenst is!



Dat was hem weer even, het avontuur gaat nog wel ff door, zou alleen graag weer willen rijden binnekort.. Nu staat 'ie zo zielig mn zn neus omhoog!

Miyel

is gewoon een kwestie van trekken.. met een schok. Dus de as induwen richting versnellingsbak en dan 'tok' naar buiten trekken.
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

V70geRwin

Een metalen bandenlichter van je fietsband past er wel goed achter.
Voor de rest ben je (net als ik eerst) te voorzichtig en gewoon een goede ruk geven na indrukken (zoals al gezegd).

elianmars

Ik weet niet of het een automaat of handgeschakelde is, maar kijk bij een handgeschakelde uit dat je de as niet uit elkaar trekt ter hoogte van de homokineet.

Ik heb het zelf twee keer gehad. Daar word je niet vrolijk van  :eusa_shifty: