Zijruit doet het niet meer

Gestart door Woger, 11-03-2018 14:24:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Woger

Sinds een maand of 4 doet mijn zijruit het niet meer. Bij het omlaag draaien, klikt ie wel en zakt ie een paar mm, maar that's it. Bovendien wil de kap dan blijkbaar ook niet meer omlaag, want de achterkant gaat wel omhoog, maar dan slaat de boel vast.
Dus zojuist de bekleding van de deur afgehaald en de speaker verwijderd.


Ik heb nu op ebay een reparatie setje besteld en als ik hem ga repareren zal ik proberen een korte how-to te maken.
Als iemand nog ervaring/tips heeft, hoor ik het graag  ;)

NinaPaul

(voorste linker/rechter) zijruit, de voorruit blijft lekker zitten.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Woger

Het is blijkbaar de kabel die de ruit omlaag trekt, dus het raam blijft inderdaad dicht. Iedereen die problemen had met een kapotte kabel had een probleem dat de ruit niet meer omhoog ging. (Gelukkig) heb ik het andersom.

Woger

Citaat van: NinaPaul op 11-03-2018 14:54:17
(voorste linker/rechter) zijruit, de voorruit blijft lekker zitten.
Damn, ik vond het al zoveel werk  ;)

Aangepast

Piet

#4
Ik heb het pas nog bij mijn C70 gedaan.
Ook een reparatieset dwz set met nieuwe kabels via Ebay gebruikt.
Echter ... wat niet bij zo'n set zit is een nieuw wieltje waar de kabels over heen loopt.
Er zitten nl op elk hoekpunt van de raamcasette zo'n wieltje.
Deze zijn van plastic en degene die boven voor zit heeft meestal ook het loodje gelegd waardoor de voorste kabel vastloopt en breekt.
Ik heb die vervangen door een gelagerd metalen wieltje van gelijke afmetingen, ergens gevonden op ebay.
Dat wieltje is al weer een jaar of 4 geleden door mij vervangen, ik kan je dus helaas niet meer aan een link helpen hiervoor.
Wat ook nog weleens wil gebeuren is dat het bovenste voorste bevestigingsboutje van het motortje is afgebroken. Ik heb dat opgelost door daar een gaatje in het voetje van de motor te boren, draad in te tappen en een draadeindje in te draaien.

Woger

Goede info Piet,
Over dat wieltje had ik gelezen, maar die moet geboord worden begrijp ik. En de maat moet redelijk overeen komen. Weet je toevallig nog welke maat het was?
Ik zal eens kijken of ik er nu bij kan om ze op te meten.
Thanks

Piet

#6
Nee, geboord heb ik niks als ik het me goed herinner.
EDIT: toch wel inderdaad...

Maat weet ik ook niet meer.
Sorry .....

Ik vrees dat je het ook niet kunt opmeten zonder de hele raamcasette er uit te halen.

Woger

Ik zie 1 wieltje waar ik eenvoudig bij kom, maar die is nog goed. Degene die meestal het probleem is zit volgens mij bovenin. Ik ga nog even googlen.

Piet

Ik weet wel dat ik heb gezocht op "patio door roller" totdat ik er eentje van de juiste diameter. dikte en gatdiameter had gevonden.

Het is inderdaad bovenin, die krijgt verreweg het meest te verduren.
De rest blijft wel heel.

Piet

Ik zou de casette er eerst eens uit halen om het wieltje te inspecteren en indien stuk op te meten.

Piet


Woger

Had hem inderdaad net ook gevonden  :D

Piet


Woger

#13
Ok, even een update hier op.
Ben al enige tijd aan het klooien met de zij ruit. Ik heb metalen rollers besteld in china en ook binnen gekregen. Echter bij het verwijderen van het raam mechanisme bleken de rollers nog uitzonderlijk goed. Er lagen wel stukjes van kapotte rollers onderin de deur, dus ik denk dat dit mechanisme al een keer vervangen was.
Ik had dus een reparatie kit besteld via ebay voor het immense bedrag van 12€ incl verzending. Bij het vervangen van de kabels bleek echter dat de motor zichzelf aan gort had getrokken, of in ieder geval een plastic arm van de 5. Aangezien je de plastic behuizing wel los kan schroeven maar niet los kan bestellen, heb ik dus een nieuwe motor moeten bestellen. Ook via ebay voor €50 incl. verz. uit de UK.
Met de nieuwe motor dus eindelijk aan het werk en de nieuwe kabels (die dunner zijn dan het origineel) netjes op de nieuwe katrol gedraaid. Echter paste deze niet in de motor  ???
Dan maar de oude, versleten katrol. Dat ging beter.
2 van de 4 rollers bevatten inhammen zodat je de kabel kan begeleiden langs het ijzertje dat aflopen moet tegen gaan. De andere 2 bevatten die niet zodat je daar geen kabel langs kan halen. Ik heb die bij deze met een stanley mesje er in gemaakt, zodat ik de kabel over de roller kon krijgen.
Het vreemde was echter dat als het raam nu helemaal omhoog was de kabel om de ruit omlaag te trekken slap hing. en bij helemaal omlaag stond de andere kabel slap. Vreemd, maar in de behuizing van de motor was niet nog meer ruimte voor een extra slag. Hiermee heb ik een tijdje rond gereden en het werkte, hoewel het flink kraakte. Uiteindelijk na een paar weken besloten om het er maar op te wagen en de deur weer in elkaar gemonteerd. Toen ik alles weer in elkaar gezet had, nog even een laatste test met de ruit. Deze ging netjes naar beneden om vervolgens met veel gekraak tot stilstand te komen.  :eusa_wall:
Na een hoop gescheld, maar weer de hele boel gedemonteerd en het bleek dat er een kabel was vastgelopen in de motor. Dat betekende dus een nieuwe reparatie set bestellen. Bij het bestellen zag ik ineens dat ik per ongeluk de vorige keer een set voor een coupe had besteld. De set van de cabrio zag er net iets anders uit en nadat ik deze set had binnen gekregen en gemonteerd bleek dat de katrol perfect paste en dat de kabels mooi gespannen bleven. Getest of ie open dicht ging met een 12v accu en dat ging netjes.  :eusa_dance:
Mechanisme weer ingebouwd in de auto, eerste afstelling en met enkele bouten vastgezet. Nog een laatste test of alles werkt, ruit gaat naar boven en PANG, met een klap stort ie in de deur. AAAAHHHHHHHHHHH.. :eusa_wall: :eusa_wall: :eusa_wall: :eusa_wall:
Weer de boel gedemonteerd en mechanisme uit de deur, blijkt de stopper van de kabel gesprongen te zijn.
Heb nu de ruit met een oude kabel omhoog getrokken en met 2 bouten vastgezet. Nu hopen dat het 3e setje snel binnen is, want zondag is de cabrio rit.  :eusa_pray:
Oh, ik heb gemerkt dat het dak niet open of dicht gaat als de motor van de ruit niet is aangesloten, dus mocht zondag de ruit nog niet zijn gerepareerd, dan sluit ik de motor los aan, zodat het dak wel werkt.  8)

henry classic v70

Sooow wat 'n geduld...  :eusa_shifty:
...uiteindelijk zal het toch gaan lukken  :eusa_dance:
600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4