Rempedaal voelt vaag aan

Gestart door Jorisvdb, 24-03-2018 18:48:08

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jorisvdb

Sinds enige tijd heb ik een probleem met mijn 855 2.5 20v.
Plaatje bij het praatje... Omdat ik (ook) visueel ingesteld ben  ;)



Maar het probleem...
Het rempedaal zakt diep weg bij het remmen. Eerst de remmen kort aantikken en dan meteen weer remmen geeft een harder rempedaal en fijnere, vertrouwenwekkende vertraging. Ik heb de indruk dat dit probleem de laatste tijd langzamerhand erger geworden is.
Na het gebruiken van de search op het forum was ik er van overtuigd dat de terugslagklep van de rembekrachtiger slecht moest zijn waardoor ik onbekrachtigd aan het remmen was. Dus, het 'knietje' besteld en vervangen. Maarrrr, helaas. Het probleem is gebleven, dus het moet wat anders zijn.

Bevindingen:
- rempedaal ligt diep. Bij aantikken van pedaal en direct daarna weer intrappen meer remdruk en hoger pedaal
- bij het loshalen van het knietje hoorde ik lucht stromen. Mijn conclusie: er is vacuüm in de rembekrachtiger en dat wordt zelfs vastgehouden als de auto al dagen lang in de garage gestald is.
- het oude knietje bleek te werken (erop zuigen en hij laat lucht door. Bij blazen blokkeert hij de luchtstroom)
- bij flink remmen lijkt de remkracht vrijwel geheel naar de voorwielen te gaan. Rechtsvoor blokkeert redelijk snel (zelfs bij droog weer) en het ABS grijpt in. De remschijven achter lijken amper op te warmen, dus er is daadwerkelijk weinig remkracht achter.
- als ik de auto start met een ingedrukt rempedaal dan zakt het pedaal niet bij aanslaan van de motor.
- rempedaal indrukken bij motor uit resulteert keer op keer in een diep wegzakkend pedaal.
- met koude motor lijkt het stationair toerental wat te fluctueren, tussen 1050 en 1000 toeren. Dat is een recent fenomeen

Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat de remschijven en -blokken aan de voorzijde niet super meer zijn. Daarvoor heb ik een set Volvo schijven en Volvo blokken liggen. Aan de achterzijde is alle remmerij nieuw, zelfs de remklauwen. Remvloeistof is drie jaar oud.

Uiteraard is het eerste wat ik ga doen de schijven en de blokken aan de voorzijde vervangen. Dat stond toch al op het programma. En dan wil ik ook de remvloeistof gaan vervangen. Maar wat veroorzaakt dat sponzige pedaal? Moet ik de hoofdremcilinder verdenken? Of kan het probleem met andere schijven en blokken aan de voorzijde en nieuwe remvloeistof over zijn?

peteRRR

Zou eerst goed gaan ontluchten,..het liefst 1 op het pedaal en de ander op de ontluchting en dat rondje zelfs 2 a 3
herhalen en dan eens weer bezien.

Groet
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

The Demon

Waarschijnlijk ergens een lekje in het remsysteem.

classicT5

Hoe zijn je remslangen? Poreuze en/of oude slangen kunnen ook opzwellen. Lekke remklauw kan ook. Lekke remleiding (roest).

Heb je rvs verlies?

Jorisvdb

Dank voor de reacties.

Remslangen zijn circa 7 jaar geleden vervangen door de Volvo dealer. Zouden goed moeten zijn lijkt me.
RVS blijft op niveau.
Remklauwen aan de voorzijde zijn nog de originele 22 jaar oude items; die zal ik goed inspecteren bij het vervangen van de schijven en blokken. En dan alles maar eens goed ontluchten.

Gegroet

razorx

Check als je wilt vanaf het begin naar het einde:

Remvloeistofniveau
Staat van de schijven en blokjes van voor naar achter.

Rapporteer dit als je wilt.

Wat ik wel altijd een beetje heb met deze vragen, zeker met de remmerij, als je het niet weet: Begin er ook niet aan. Dit is niet alleen jouw veiligheid maar ook het leven van een ander.
Aan de andere kant heb ik het ook moeten leren. ;)

NinaPaul

-Hoofdremcilinder controleren, interne lekkage

Remvloeistof om de 2 jaar vervangen.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Jorisvdb

Omdat een 'ontknoping' mogelijk fijn is voor troubleshooting van andere 850 liefhebbers:
Het was inderdaad een HRC met interne lekkage. Ik heb nog een nieuwe ATE kunnen vinden (met TRACS). Bij de dealer vang je ondertussen bot op dit soort onderdelen en aftermarket een ATE vinden was ook nog even zoeken.

Anyway, een verse HRC, verse remvloeistof én goed ontluchten leverden het gewenste resultaat.

Nogmaals dank voor het meedenken!

arjenT5R

Bedankt voor t antwoord in ieder geval, dit soort dingen zullen nu idd ook steeds meer voor gaan komen.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!