Auteur Topic: Turbos algemeen  (gelezen 1048 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

plumdeplakmuis

  • Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 26
  • 1998 - V70R - Saffron
    • VAN DER LEE Turbo Systems
Turbos algemeen
« Gepost op: 24-03-2018 23:46:40 »
Ik weet niet of het al bekend is op het forum maar toch even algemene uitleg aangaande MHI based 850 en V70 turbos.

Turbos voor de 850 en V70R zijn allemaal op TD04HL lager / turbine framesize van MHI gebaseerd, alle MHI partnummer reeksen beginnende met 49189- zijn TD04HL.  Originele compressoren zijn er van 13G tot 19T geleverd waarbij getal staat voor de volume stroom in het maximale efficiency field bij druk verhouding van 2. Doorgaans is hoe hoger het getal hoe hoger de maximale flow. Maar met nieuwe generatie MHI wielen hoeft dit niet het geval te zijn.

Eerste reeksen voor de T5 en T5R:
Turbine geleverd met conische turbine uitlaat flens in 6cm turbine voor de 2ltr en 7cm turbine voor de 2.3 en 2.5.
Met 13G Compressor voor de 2.0 en 2.5, 15G compressor voor de 2.3.
"Conische" turbine huizen zijn altijd vervaardigd van giet staal wat niet goed bestand is tegen hoge temperaturen, en zullen op den duur allemaal scheuren. Compressoren zijn oudere "G" generatie MHI wielen met lagere efficiency en flow capability ten opzichte van "T" generatie.

850/R V70/R
Turbine geleverd met rechte turbine uitlaat flens in 6cm turbine en 7cm turbine.
Met 13T compressor altijd in combinatie met 6cm.
Met 16T compressor in combinatie met 6cm turbine voor de 2.0.
Of met 16T compressor in combinatie met 7cm turbine voor de 2.3 en 2.5.
Compressoren zijn van de nieuwere "T" generatie. 
"Rechte" turbine huizen zijn origineel bij eerste montage vervaardigd van giet staal wat niet goed bestand is tegen hoge temperaturen, en zullen op den duur allemaal scheuren. Vanaf 2013 zijn de turbine huizen in de aftermarket in RVS geleverd door MHI van het zelfde materiaal als de schuine flens.

V70/R AWD
Turbine geleverd met rechte en schuine uitlaat flens allen 7cm,
Met 18T compressor voor de 2.3 tot 1998 met rechte flens (Giet staal)
Met 18T compressor voor de 2.3 vanaf 1998 met schuine flens
Met 19T compressor voor de 2.4 en 2.5
"Schuine" flens turbine huizen zijn allen vervaardigd van RVS wat goed bestand is tegen hoge temperaturen.

Combineren van delen,
Alle TD04HL turbine wielen zijn uitwisselbaar en van zelfde type / kwaliteit.
Compressor wielen zijn niet allemaal uitwisselbaar, 13T, 16T zijn 56mm en 18T en 19T zijn 58mm,. Voor de 58mm is er een grotere uitsparing in het lager huis nodig. Compressor huizen hebben in de basis allemaal de zelfde scroll grote. Met bewerken van een kleiner huis bv 13T kan een groter wiel gemonteerd worden. Echter het kan zijn dat de diffusor bij een groter wiel kleiner moet zijn, vanuit een 13T kan in principe alles gemaakt worden. Bij 15G, 16T en 18T als basis voor bv 19T is dit niet altijd mogelijk. (Dus gooi je 13T huis niet weg!)
Tevens zijn de actuator instellingen significant anders tussen de modellen.

Verkrijgbaarheid:
Momenteel worden niet alle modellen meer gemaakt,
Conische turbine huizen voor de T5 en T5R worden al lange tijd niet meer geproduceerd door MHI, net als de 13G en 15G cartridges.
Een goede 15G kan nog wel eens zeldzaam worden.
Tevens worden de 13T en 16T en 18T turbos met rechte flens niet meer origineel gemaakt.
Er is nog een klein beetje originele stock, maar wordt nu vaak imitatie aangeboden.
18T en 19T schuin is nog origineel verkrijgbaar.
VAN DER LEE Turbo Systems - www.vdlee.com

Silverarrow

  • Lid 100+
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 401
  • Geslacht: Man
  • DOP 854 T-5R Aut.
Re: Turbos algemeen
« Reactie #1 Gepost op: 25-03-2018 12:28:24 »
Mooi stuk!

Zijn de oudere turbo's die nu niet meer leverbaar zijn 1 op 1 te vervangen met de nieuwere generaties? En dan bedoel ik niet zo zeer qua aansluiting op de downpipe e.d., maar meer qua werking en i.c.m. injectoren? Ik kan me voorstellen dat er bijv. softwarematig wel iets aangepast moet worden.

En weet iemand hoe een Volvo dealer hiermee omgaat als het niet simpelweg plug & play is?

rappendaf

  • 1 leven leef het
  • Lid 500+
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 751
  • Geslacht: Man
  • 850 t5 C70 T5 850 alter 1
Re: Turbos algemeen
« Reactie #2 Gepost op: 25-03-2018 12:35:43 »
Je kan je oude turbo laten reviseren dus geen probleem
850 2.3 t5 1993 133000KM ORIGINEEL
.  850 2.5 20v 1992 at 247000km
   C70 t5

Silverarrow

  • Lid 100+
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 401
  • Geslacht: Man
  • DOP 854 T-5R Aut.
Re: Turbos algemeen
« Reactie #3 Gepost op: 25-03-2018 16:26:35 »
Ik vroeg het niet zo zeer voor mezelf, maar in het algemeen. Ik heb nog een verse turbo op de plank liggen. Reviseert Volvo zelf ook turbo's? Met automaten doen ze dat wel toch.

classicT5

  • Jeroen
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Geslacht: Man
Re: Turbos algemeen
« Reactie #4 Gepost op: 25-03-2018 16:54:54 »
Ik dacht dat mitsubishi zelf geen turbos reviseert en dus kan volvo dat niet aanbieden. Zon programma loopt normaal via de tier1 leverancier, in dit geval dus mitsubishi.

Ter aanvulling, die gescheurde t/h is opgelost door austenitisch gietstaal te gebruiken, geen rvs.

plumdeplakmuis

  • Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 26
  • 1998 - V70R - Saffron
    • VAN DER LEE Turbo Systems
Re: Turbos algemeen
« Reactie #5 Gepost op: 26-03-2018 09:09:51 »
1998@ Silverarrow,
Hangt af van de turbine en compressor. Een 16T compressor van de 850 is gelijk aan de van een 16T uit een 1998 V70 AWD.
Zelfde geld voor 6cm of 7cm turbine. Hoewel schuine flens turbine iets minder tegendruk geeft. Maar zal calibratie niet verstoren.
Of je een 13T of 16T zo kan vervangen voor een 18T of 19T? Officieel kan dit niet, maar in de praktijk denk ik niet dat het heel veel uitmaakt. Surge line komt tussen de wielen redelijk overeen. Efficiencies zijn iets anders maar zullen in normale omstandigheden door de ecu gecompenseerd kunnen worden.
Zelfde geld min of meer voor de turbine. Cruciaal is de actuator afstelling deze zal je wel min of meer op de originele waarde moeten zetten.

@ Classic T5
Klopt Mitsubishi reviseert zelf geen turbos. Maar dat wil zeker niet zeggen dat Volvo dit niet doet. Veel fabrikanten laten na end of life van een project de turbos reviseren door een externe revisie partij. Het kan dan ook zijn dat de kwaliteit van de turbo OEM (OES) in dit geval beter is dan van de turbos verkrijgbaar bij de dealer.

Turbine huis materialen zijn in de "Schuine" flens en vanaf 2013 rechte flens in Austenitic stainless geleverd (Een soort RVS). Alle goed voor 950 deg C EGT.
Er zit iets verschil tussen de materialen van de  verschillende huizen maar niet significant.
« Laatst bewerkt op: 26-03-2018 09:13:54 door plumdeplakmuis »
VAN DER LEE Turbo Systems - www.vdlee.com

arjenT5R

  • Zeemans Tuning.
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 9064
  • Geslacht: Man
  • I've got propane running around my brain!
Re: Turbos algemeen
« Reactie #6 Gepost op: 26-03-2018 09:29:25 »
Een 15G zomaar vervangen voor een 19T wordt een catastrofe hoor... Dat wordt echt niet wat ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

plumdeplakmuis

  • Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 26
  • 1998 - V70R - Saffron
    • VAN DER LEE Turbo Systems
Re: Turbos algemeen
« Reactie #7 Gepost op: 26-03-2018 12:20:17 »
@ Arjen,
Zet je dan wel de oude 15G actuator over?
15G heeft 20kpa bij 1mm valve opening en 19T heeft 40 kpa bij 1mm valve opening.
VAN DER LEE Turbo Systems - www.vdlee.com

arjenT5R

  • Zeemans Tuning.
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 9064
  • Geslacht: Man
  • I've got propane running around my brain!
Re: Turbos algemeen
« Reactie #8 Gepost op: 26-03-2018 15:46:37 »
@ Arjen,
Zet je dan wel de oude 15G actuator over?
15G heeft 20kpa bij 1mm valve opening en 19T heeft 40 kpa bij 1mm valve opening.

Gaat niet alleen om de voorspanning maar ook om de tcv duty cycle in de software.
Zal niet prettig rijden of een paar rods krom duwen... lijkt me niet verstandig iig om zonder software aanpassing te gaan gassen met een andere turbo.

Een 19T heeft ook wel echt een heel ander karakter dan een 15G hoor, is veel meer spikerig, een 19T moet je echt temmen.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

rappendaf

  • 1 leven leef het
  • Lid 500+
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 751
  • Geslacht: Man
  • 850 t5 C70 T5 850 alter 1
Re: Turbos algemeen
« Reactie #9 Gepost op: 26-03-2018 16:58:51 »
@ Arjen,
Zet je dan wel de oude 15G actuator over?
15G heeft 20kpa bij 1mm valve opening en 19T heeft 40 kpa bij 1mm valve opening.

.

, een 19T moet je echt temmen.

Dat weten we uit ervaring  :eusa_whistle:
850 2.3 t5 1993 133000KM ORIGINEEL
.  850 2.5 20v 1992 at 247000km
   C70 t5

Piet

  • AKA rat-rod Pete
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 5536
  • Geslacht: Man
Re: Turbos algemeen
« Reactie #10 Gepost op: 26-03-2018 17:59:57 »
Nou is een 15G ook wel een vlot opspoelertje hoor, maar de 19T gaat toch verder door.
Zit hem inderdaad m.n. in de TCV duty cycle tabel.
De ECU zal de output van de 19T hetzelfde willen laten zijn als die van de 15G via zijn load request tabel, maar als de voorinstelling van de TCV via de tcv tabel wat optimistisch is heeft hij snel last van overshoot met boostspikes. En dat kan een drijfstangkrommend effect hebben.
Nu zal het overzetten van de 15G actuator op de 19T daar nog wel een gunstig effect op hebben.
Maar toch.. en wie gaat er nu überhaupt een 19T monteren zonder de software aan te passen om zodoende alle “fun”  van de 19T te missen?  ;D
« Laatst bewerkt op: 26-03-2018 18:02:18 door Piet »

plumdeplakmuis

  • Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 26
  • 1998 - V70R - Saffron
    • VAN DER LEE Turbo Systems
Re: Turbos algemeen
« Reactie #11 Gepost op: 29-03-2018 11:14:31 »
Wat zijn de belangrijkste leveranciers in Europa voor 850 Turbos en tuning onderdelen?
VAN DER LEE Turbo Systems - www.vdlee.com