Kap gaat niet open.

Gestart door Aad A, 30-03-2018 17:12:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Aad A

Vanmiddag 15 graden dus weer om met open kap te rijden.
Helaas het gaat niet.
Motor draait, handrem aangetrokken en versnelling in zijn vrij maar krijg alleen een rood knipperend lichtje te zien in de bedieningsknop.
Nu met koffie het instructieboekje voor mijn neus, heb over mogelijke oorzaken niets gevonden wel de vermelding over een aantal zekeringen welke te maken hebben  met het elektrisch opvouwbare dak.
Ga ik zo controleren.

Iemand enig idee of storingen zijn uit te lezen?

JackC70

Gezien je verzoek op dit forum ga ik er van uit dat je een C70-classic hebt (met soft top).
De kap is uit te lezen en te calibreren (in te stellen) maar wel met een speciale tool daarvoor (VST), die heeft niet iedereen (veel dealers ook niet).
Ik weet dat Auto en Emotie er 1 heeft (in Utrecht).

De kap heeft veel sensoren een eigen ECU/computer, wat draadjes die breukjes kunnen hebben en idd ook eigen zekeringen/relais.
Uitlezen is inderdaad een goed plan, en dan nog kan het zoeken blijven (de sensoren staan in serie).

ps: ik heb nog een gebruikte sensor van de afdekplaat vergrendeling liggen hier voor een vriendelijk prijsje mocht dat t euvel blijken (komt vaker voor nl).
(stel dat je de kap handmatig openmaakt en je ziet al dat die defect zijn (afgebroken / beschadigd)).

succes, afhankelijk van de oorzaak en oplossing kan t zo opgelost zijn of ben je flink aan de beurt...
Groeten, Jack

rifwachter

Ik mis wat in de procedure..

Motor draait, handrem aangetrokken, maar je moet ook het rempedaal in trappen.
Volvo S70 2.5, Volvo 850R, Volvo S60R, Volvo V70 D5, Volvo S60 D5, Volvo C70 D5 en een citroën CX 2500 prestige turbo

Aad A

Na een bakkie even zekeringen nagelopen.
De twee automatische zekeringen onder het dashboard even los en weer ingestoken en voila.
Het dak werkt weer.
Hoop dat het een onwillige start was van het nieuwe open kappen seizoen en dat het verder gewoon blijft functioneren.

met vriendelijke groet,

Aad

BBS

Ik zou de zekeringen even vervangen voor verse exemplaren. Die dingen kunnen je raar aan het zoeken maken. Soms lijken ze goed en zijn ze toch stuk.

Maar mooi dat het allemaal weer werkt!
Volvoloos....

)()()sT

Citaat van: rifwachter op 30-03-2018 17:46:06
Ik mis wat in de procedure..

Motor draait, handrem aangetrokken, maar je moet ook het rempedaal in trappen.

Kan ik me niet herinneren bij mijn cabrio?  :eusa_think:

JackC70

Mooi dat t eigenlijk niks is.
Ik hoef ook geen rem ingetrapt te houden.
Groeten, Jack

elianmars

Citaat van: rifwachter op 30-03-2018 17:46:06
Ik mis wat in de procedure..

Motor draait, handrem aangetrokken, maar je moet ook het rempedaal in trappen.

Rempedaal intrappen is niet nodig. Ik heb vaak genoeg tijdens het klussen aan de C70, buiten de auto staand, het dak open en dicht gedaan.
Ook zonder draaiende motor, trouwens. Wel contact op 2.

NinaPaul

Citaat van: elianmars op 30-03-2018 21:42:29
Citaat van: rifwachter op 30-03-2018 17:46:06
Ik mis wat in de procedure..

Motor draait, handrem aangetrokken, maar je moet ook het rempedaal in trappen.

Rempedaal intrappen is niet nodig. Ik heb vaak genoeg tijdens het klussen aan de C70, buiten de auto staand, het dak open en dicht gedaan.
Ook zonder draaiende motor, trouwens. Wel contact op 2.

Draaiende motor is eigenlijk enkel om de accu te sparen, het vergt nogal wat stroom. Bij een automaat moet hij in P staan.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz