Auteur Topic: Volvo avonturen van Timo  (gelezen 674 keer)

Timo

• Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
Volvo avonturen van Timo
« Gepost op: 01-04-2018 21:55:43 »
Ik zal dan ook maar eens een blog opstarten..
Hoeveel ik hier zal updaten geen idee, als ik tijd/zin heb  ??? ;D

Ben meer een man van foto's ipv uitleg.

Beetje voorhistorie:
Toen we de 855 T-5R kochten deed ik nog een bachelor opleiding Autotechnologie. Had wel interesse in auto's maar wist er nog niet echt veel vanaf (1e jaar)

Auto in NL gekocht, na een paar weken op de oprit een KVS lek opgemerkt. Bleek de befaamde Heater core/kachelradiator te zijn.
Hierbij mijn eerste klus! Beetje prutsen met die versterker achter de radio maar goed 't is gelukt.

Mmmm lekker

Achterlichten waren dof (bouwjaar 1994). Had deze eens opgeschuurd en opnieuw gelakt maar na paar maanden terug dof. Een '96 850 station gekocht als donor met goede achterlichten (en nog meer stuff ofc)

Bij aankoop waren de wielranden (alle 4) roest. Origineel Duitse wagen; in Duitsland ergens wielkasten omgeklopt om grotere banden te steken.... Hebben we opgeschuurd en opnieuw gelakt maar begint na een goede 2.5jaar toch terug te roesten. Auto moet eens opnieuw gespoten worden soon..

Omdat ik nog niet veel sleutelervaring had en weinig kennis van zaken hebben we de 850 bij dealer gedaan om de PCV (carterventilatie) te laten vervangen.

Auto heeft me nooit in de steek gelaten!

totdat mn druklager door de drukgroep ging  :eusa_clap:

Omdat ik geen idee had wat er kapot was met de trailer naar huis.

Samen met men vader een nieuwe koppeling gestoken op mn werk (2 palen brug). Ging eigenlijk beter dan verwacht, vooral omdat we geen centreer tool hadden :eusa_think:
Ook een beetje vergeten dat de motor natuurlijk omhoog moet blijven als subframe naar beneden gaat.. niks wat een keeper niet kan oplossen  ;D

Shiny!  :o

Kaput

Er is een nieuwe koppelingsset ingekomen, nieuwe druklager, nieuwe krukaskeerring, nieuwe vliegwielbouten en drukgroep bouten, nieuwe cylinder op de bak, nieuwe bakolie, ...
Vliegwiel terug gestoken maar verdenk die ervan krom te zijn aangezien auto nog steeds een beetje bokt bij ontkoppelen in 1e/achteruit  :eusa_wall: :eusa_wall:

Natuurlijk heb je met zo'n 850 T-5R wel wat bekijks, zeker als je mensen verteld welke opties er allemaal op zitten.. Beter ook zorgen dat die werken dan  :eusa_whistle: :eusa_whistle:

Zetelverwarming bestuurder kapot dus nieuw matje + zitkussen besteld. Wereld van verschil! Lekker warm en goede zitting :)

Buuurnnnnnn :evil:

New - Old

Verder wat kleine dingetjes gedaan, uit sloper de auto down relais gehaald van de ruit en deze in de gele ingebouwd zodat de passagier nu ook auto down functie heeft.

Alle interieurverlichting hersteld (schakelaars/asbak verlichting, ...)

In Sept '17 bij BTC de distributie laten doen + hele ontsteking. Goede service  8)

Natuurlijk de krokante bumpersteunen niet vergeten... Ik wist dat ze rot waren maar hier was ik een beetje van geschrokken :P

Beetje slijpen hier en daar zodat de bumper er af kon want die bouten zijn natuurlijk afgebroken.

2 van de 4 bouten er uit gekregen. Eentje was afgebroken en andere was geen 6kant meer aan dus 2 boutjes uitgeboord. Zitten ondertussen nieuwe steunen op.

Hierbij nog een foto van de ?Johnny? grille  :eusa_shifty: Opinions?

Heb nog geen spoiler op de achterklep maar dat zit op de sloper dus wordt geregeld als hij naar de spuiter gaat.. ooit..  :eusa_whistle:

Greetingz

Volvo 855 T-5R CY Manueel 290'000KM
12.0 L/100KM

Transverse, 5-cylinder engine, 2,319 cc. Turbocharged for extreme output.

Hans Duiven

• Polar lid
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • V70N T5 G3, S60 2.4T, 855 T-5R, Smart City Coupe
Re: Volvo avonturen van Timo
« Reactie #1 Gepost op: 01-04-2018 22:27:23 »
Mooie start van je blog Timo!

Koppeling moet bij mijn T-5R ook nog vervangen worden en staat in ieder geval in de agenda voor dit jaar  :D

Vulk

• Thomas
  • Global Moderator
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • Het blijft een familiewagen!
« Reactie #2 Gepost op: 02-04-2018 07:10:42 »
Een blog! Fijn.

Qua grill zou ik voor origineel gaan.

Boeijke

• Willem
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • 854 T-5 ('95)/ 2x 855 GLT en 1x 855 T-5
« Reactie #3 Gepost op: 02-04-2018 10:07:31 »
Vind het Johnny gehalte van de grille wel meevallen,
Is gewoon een originele die zwart gespoten is.
Zo'n gaas geval of blokjes was veel meer Johnny-look geweest.

Miyel

• Club lid
  • Lid 500+
  • Offline Offline
  • 855 T-5R Black Stone.
« Reactie #4 Gepost op: 02-04-2018 10:16:18 »
Ben meer een man van foto's ipv uitleg.

Wij zijn gelukkig ook meer van de foto's dan van het lezen :P

Leuk blog je weer om te volgen, heb alweer leuke idee├źn opgedaan (auto down relais)
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 MY05 (Gezinsbak)

Timo

• Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 28-10-2018 13:46:09 »
Update!

850 doet het nog steeds prima.

Sinds aankoop auto werkte de airco niet.
Ergens begin 2018 bij de airco meeting heb ik AC compressor + droger laten vervangen. Toen had ik terug koude lucht!
Totdat in de zomer van 2018 de condensor dacht dat ie ff zou beginnen lekken....

Setje springlocktools gekocht, originele o ringen bij dealer gehaald en zelf de condensor vervangen (merk international radiators, vanwezel). Laten vullen et voilla koude lucht once again!

Of toch niet, ongeveer maandje terug ging de compressor telkens in en uit en kwam er niet veel koude lucht meer uit.. Verdamper lek  :eusa_wall: :eusa_wall: :eusa_wall:

Omdat ik geen zin heb om dashboard er vaker uit te halen heb ik gekozen voor originele verdamperset van bij de dealer. Dit is een serviceset waar volgende onderdelen in zitten: Verdamper, Droger, alle benodigde o-ringen, tape rond de verdamper, interieurfilter met lipje, interieurfilterhouder, stuk plastic tape om bij de kachelmotor een gat wat af te plakken  ???)

Eigenlijk valt dashboard uithalen nog wel mee. Het is gewoon redelijk wat werk.

De "chauffagebak" heb ik er ook maar uitgehaald om goed te kuisen en nieuwe isolatie op te plakken, blijkbaar is deze nog beschikbaar bij de dealer voor +- 30eur ofzo.
Viel mij op dat er een soort van plastic spiraal in mijn kachelradiator zat  ???. Is een namaak kachelradiator en heb het er maar uit gehaald. Iemand een idee waar voor dit dient?

Dakvenster begon ook behoorlijk te lekken als het stevig regende en auto niet perfect waterpas stond. Het water liep gewoon tussen het ijzeren frame en het glas naar binnen waardoor de hemelbekleding en zetel nat werden. Heb nu back up dakraam van Thomas zodat ik mijne kan proberen restaureren als deze nog niet te ver heen is...
Viel me op dat het glas van Thomas zwart is waar mijn dakvenster eerder groen-achtig spiegelglas is? Iemand een idee welke origineel op de T-5R zat?

Ook heb ik de kofferbekleding terug gemonteerd met een versteviging setje en nieuwe plastic handgreep. 2 gasveren van de sloper er op gestoken, degene dat ik uit de T-5R haalde waren 2 verschillende lengtes  ::)

Heb nu ook nieuwe koplampen en knipperlichten, voorbumper gespoten met spuitbus omdat er wat verf af was sinds aankoop. Plan is om de auto 'ooit' eens helemaal te laten spuiten aangezien dit nog de originele lak is.

Rijd dagelijks met de T-5R naar het werk, nu ongeveer 295'000 km.

Op naar de 300K  8)
12.0 L/100KM

arjenT5R

• Zeemans Tuning.
  • Lid 1000+
  • Online Online
  • I've got propane running around my brain!
« Reactie #6 Gepost op: 28-10-2018 13:53:11 »
Nice Timo! Wat ik me afvraag nu ik dit lees... Heb ik uw pb nog wel eens beantwoord?
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

volvobug

• Wat anderen bedacht hebben moet ik op z'n minst kunnen begrijpen!
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • V70 2.5 10v '97 LPi / V70R FWD AUT Saffron '98 LPi
    • Volvo foto album
« Reactie #7 Gepost op: 28-10-2018 14:10:08 »
Nette auto!

Die spiralen in de kachelradiateur kun je laten zitten, horen erin. Vloeistof stroomt door een pijp sneller door het midden dan langs de wanden, die spiralen zorgen voor een werveling van de vloeistof door de pijpjes zodat je een optimale warmtewisselende werking krijgt. Althans, dat is mijn verklaring. Heb ze in iedere kachelradiateur die ik heb gedemonteerd zien zitten, ook origineel.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Timo

• Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 28-10-2018 14:15:21 »
Nice Timo! Wat ik me afvraag nu ik dit lees... Heb ik uw pb nog wel eens beantwoord?

Nee  >:( >:(  ;D ;D

Weet al niet meer waarover het juist ging, dacht airco?  :P

Nette auto!

Die spiralen in de kachelradiateur kun je laten zitten, horen erin. Vloeistof stroomt door een pijp sneller door het midden dan langs de wanden, die spiralen zorgen voor een werveling van de vloeistof door de pijpjes zodat je een optimale warmtewisselende werking krijgt. Althans, dat is mijn verklaring. Heb ze in iedere kachelradiateur die ik heb gedemonteerd zien zitten, ook origineel.

Hm dacht al zoiets maarja het is er nu al uit  :eusa_whistle: :eusa_whistle: Verwarming werkt nog prima  :laugh:

Oh ja, al vergeten. Heb ook een nieuwe voorruit laten plaatsen. Zo'n nieuwe ruit kan ik iedereen aan raden! Kost niet overdreven veel en steenslag vs geen steenslag is dag en nacht verschil! Love it zo een nieuwe ruit.
12.0 L/100KM

Died850

• Lid 1000+
  • Offline Offline
  • 855 Turbo AT 1994 (411)
« Reactie #9 Gepost op: 28-10-2018 14:25:02 »
Leuke T-5R ook gaaf dat je er nog dagelijks mee rijdt.
Met betrekking tot je dakraam, dat groenige glas zie je zelden. Heb het zelf ook en als je het tegenkomt is het of een vroege alter 2 (94) of een alter 1. Zuinig op zijn dus ;). In mijn blog is te vinden hoe slecht zo'n frame kan zijn. Heb er al een aantal door mijn handen gehad maar die was toch echt het slechtst er aan toe.

Timo

• Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 28-10-2018 14:42:34 »
Leuke T-5R ook gaaf dat je er nog dagelijks mee rijdt.
Met betrekking tot je dakraam, dat groenige glas zie je zelden. Heb het zelf ook en als je het tegenkomt is het of een vroege alter 2 (94) of een alter 1. Zuinig op zijn dus ;). In mijn blog is te vinden hoe slecht zo'n frame kan zijn. Heb er al een aantal door mijn handen gehad maar die was toch echt het slechtst er aan toe.

Allright! Zal proberen het groene te redden dan. Zal wel origineel zijn denk ik, 1e inschrijving is 25/11/1994.
Straks even frame eraf snijden en kijken hoe krokant het echt is.
Plan is om het frame te laten zandstralen.
12.0 L/100KM

arjenT5R

• Zeemans Tuning.
  • Lid 1000+
  • Online Online
  • I've got propane running around my brain!
« Reactie #11 Gepost op: 28-10-2018 14:44:49 »
Ahja ging over de airco welke verdamper je ging steken, m'n excuses is geen onwil meer drukte in het hoofd... Beetje teveel tabbladen open zoals laatst iemand het mooi verwoorde.

Uiteraard is origineel volvo gewoon goed goed!
Hoe vond jij de pasvorm? Heb er laatst ook een origineel gestoken bij de C70 van taranis maar daar vond ik de passing toch wat minder van. Moest zelfs nog met kit aan de gang ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Timo

• Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 28-10-2018 14:48:35 »
Ahja ging over de airco welke verdamper je ging steken, m'n excuses is geen onwil meer drukte in het hoofd... Beetje teveel tabbladen open zoals laatst iemand het mooi verwoorde.

Uiteraard is origineel volvo gewoon goed goed!
Hoe vond jij de pasvorm? Heb er laatst ook een origineel gestoken bij de C70 van taranis maar daar vond ik de passing toch wat minder van. Moest zelfs nog met kit aan de gang ;D

Pasvorm was niet optimaal, daar waar de 2 buizen die door schutbord gaan aan de verdamper zijn geknepen waren er 2 opstaande randen. Rubber paste dan ook niet goed meer. Gewoon stuk uit de plastic chauffagebak gesneden :O

Ook die meegeleverde tape paste niet goed eigenlijk.. tape is veel te lang
12.0 L/100KM

Vulk

• Thomas
  • Global Moderator
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • Het blijft een familiewagen!
« Reactie #13 Gepost op: 28-10-2018 15:31:10 »
Allright! Zal proberen het groene te redden dan. Zal wel origineel zijn denk ik, 1e inschrijving is 25/11/1994.
Straks even frame eraf snijden en kijken hoe krokant het echt is.
Plan is om het frame te laten zandstralen.

De groene glasplaat kan je sowieso gebruiken, eventueel op het ander frame.

TBoss3

• Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 30-10-2018 19:34:38 »
Mooie wagen zeg! Vind de zwarte grille niet slecht staan.

Zetelverwarming bestuurder kapot dus nieuw matje + zitkussen besteld. Wereld van verschil! Lekker warm en goede zitting :)

Buuurnnnnnn :evil:

New - Old

Vraagje: waar heb je dat nieuwe matje en zitkussen besteld? Ik wil graag in mijn 850 stoelverwarming inbouwen, en het zitvlak van de bestuurdersstoel is al behoorlijk versleten na 460k km.