Wat is wijsheid?

Gestart door luuk123456, 10-04-2018 08:32:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

luuk123456

Beste Volvo liefhebbers,

We rijden, naar volle tevredenheid, alweer 3 jaar in onze C70 2.3 t5.
Afgelopen week is hij weer voor `n jaar gekeurd, maar zag ik wel dat hij erg begint te lekken.
Dit is met name bij de pakking van het onderblok.

Ook zie je, na even stationair gelopen te hebben, `n blauw pluimpje uit te uitlaat komen (klepsteelrubbers?)

M`n bevriende monteur vertelde me dat het geheel onschuldig is en de kosten (en wellicht moeite) niet direct waard is om te repareren.
(Het blok heeft er inmiddels 340.000km op zitten.)

Toch stoort het me, daarom zou ik graag willen weten wat jullie mening is en of jullie misschien advies willen/kunnen geven.
Mijn overpeinzingen:

- `n andere C70 met (veel) minder km`s op de klok aanschaffen
- ander blok met (veel) minder km`s zoeken/kopen
- huidig blok (geheel) laten reviseren
- doorrijden en kijken waar het spreekwoordelijke schip strandt :)

Ik bedank eenieder die de moeite wilt nemen om te reageren. ik ben erg benieuwd of en waar we op uit gaan komen...

Met vriendelijke groet,
Luuk



arjenT5R

Andere motor is wellicht geen oplossing spul is allemaal 20 jaar oud?

Klepsteelrubbers vervangen kan zonder de kop te lichten dus kan qua prijs nog mee vallen.

de pakking van het onderblok is dat de cartpanpakking? Ook die is prima te vernieuwen zonder al te veel gedoe.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

luuk123456

#2
Citaat van: arjenT5R op 10-04-2018 08:36:13
Andere motor is wellicht geen oplossing spul is allemaal 20 jaar oud?

Klepsteelrubbers vervangen kan zonder de kop te lichten dus kan qua prijs nog mee vallen.

de pakking van het onderblok is dat de cartpanpakking? Ook die is prima te vernieuwen zonder al te veel gedoe.

Dank voor je snelle reactie Arjen.

Ik ben, zoals vele hier, echt `n liefhebber geworden. Het hoeft dus niet perse zo goedkoop mogelijk.
Het is ondertussen wel `n sport geworden om deze auto, de C70 in het algemeen, zo lang mogelijk op de weg te houden:)

Ik bedoel inderdaad de carterpanpakking. Dat dat wat werk betreft meevalt, verrast me in positieve zin.
De monteur had het, als ik ik het goed begrepen heb, het over de automaatbak loshalen etc?
Het mag duidelijk zijn dat ik puur en alleen de berijder ben en technisch zo goed als niet onderlegd:)

Ik kom tijdens m`n zoektocht verschillende blokken tegen met `n kilometerstand onder de twee ton.
Ik dacht misschien dat deze blokken, ondanks hun leeftijd, nog wel goed zouden zijn voor `n kilometertje of 200.000 :)
Of die standen kloppen en op welke manier ze die gehaald hebben is dan vraag twee inderdaad...

arjenT5R

Rubbers als klepsteelrubbers en keerringen hebben net als bijvoorbeeld een distributieriem ook gewoon een max leeftijd.
En met 20 jaar plus is dat gewoon wel eens bekeken.

De carterpan kan je er van onder halen door de motorsteun aan de distributiekant los te halen en de motor zo ver mogelijk op te krikken.

Dan de baksteun weg halen en de stuurbekrachtigingsleidingen los maken en aan de kant buigen, je kan ze met een tierap ergens vast maken zodat ze uit de weg blijven.
Dan meubel je vrij simpel de carterpan er onder weg.

Dat jou monteur dit niet weet is niet erg maar voertuig specifieke kennis is op zich wel fijn voor wat efficiënter werken en in 1 keer een goed resultaat.

Mijn motor was van binnen nog perfect met 370.000 km dus ik ben blij dat ik in mijn geval gekozen heb voor revisie, in dit geval weet je ook echt dat alle keerringen en afdichtingen nieuw zijn.

Je zou om de staat van je motor te controleren even een compressietest kunnen uitvoeren. Als die goed is zou ik zeggen ga voor een stel nieuwe klepsealtjes en laat dit doen door iemand die er bedreven in is.
En doe dan gelijk de carterpanpakking?
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

beunmaat

Ookal neem je een ander blok met maar 50000 km, het blijft 20 jaar oud en de kans is groot dat de klepsteelrubbers van dat andere blok ook uitgedroogd zijn. Beter vervangen, is niet heel schokkend p;D

arjenT5R

Citaat van: beunmaat op 10-04-2018 09:12:25
Ookal neem je een ander blok met maar 50000 km, het blijft 20 jaar oud en de kans is groot dat de klepsteelrubbers van dat andere blok ook uitgedroogd zijn. Beter vervangen, is niet heel schokkend p;D

Juist dat ja, de weekmakers in het kunstof van de keerringen en klepseals is gewoon een keer uit gewerkt.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Hengeveld

Als je blij bent met je auto, zou ik hem niet zomaar verkopen. Ik zou zoals anderen ook zeggen beginnen met de klepseals te vervangen. Revisie van het blok lijkt mij in dit stadium niet aan de orde. Er zijn meerdere forumleden (waaronder ik) die dit goedkoper kunnen doen dan de dealer en zonder de kop te verwijderen. Er zit vast wel een bij jou in de buurt die dit wil doen. En zoals Arjen zegt is de carterpanlekkage ook snel en goedkoop te verhelpen.
Succes!

luuk123456

#7
Heren, super bedankt voor de input!
Dan wordt de richting/keuze al wat duidelijker.

Wat fijn om te lezen dat er eventueel mensen hier op het forum zijn die deze klus kunnen en willen klaren.
Ik weet namelijk niet of 'mijn' monteur tijd en zin heeft in deze klus. Ik wil hem er ook niet mee lastig vallen wanneer hij er eigenlijk geen tijd voor heeft.

Mocht deze reparatie in één dag geklaard kunnen worden, dan hoeft een forumlid niet eens in de buurt te wonen. Ik rij met plezier heel Nederland door om de roffel te laten maken...

Niet dat de kosten erg veel uitmaken, maar `n beetje voor de beeldvorming; wat zou het geheel ongeveer gaan kosten?
Dus, onderdelen incl. montage.

@Arjan: Ik zal inderdaad eens beginnen met een compressietest. Dit geeft misschien al wat beter aan of e.e.a. de moeite waard gaat zijn!




V70geRwin

Als de monteur het heeft over "automaatbak los halen" is de kans groot dat het om je krukas keerring gaat.
Inderdaad een leuke klus maar ze komen allemaal een keer.

Je zou hier eens kunnen vragen of iemand beide aan wil pakken, klepsteel en krukaskeerring.
Het zijn beide namelijk vooral de uren die het duurder maken, aan onderdelen is het vrijwel peanuts.

The Volvoboy

Klepseals stelt niet zoveel voor, kost alleen een hoop tijd i.v.m. schoonmaken. Ik wil je samen met Yannick (yannickdv) wel helpen met die klus. ;)
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 687.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 398.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 382.000km
'96 - Volvo 850 2.3 T-5 Aut. - Dark Olive Pearl - 16" Columba - 395.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

NinaPaul

Maar je vindt al 10 jaar lang blokken onder de 2ton bij demontage bedrijven, tenzij je echt hard bewijs hebt zou ik die informatie met een korreltje zout nemen.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

yannickdv

Citaat van: NinaPaul op 10-04-2018 10:09:44
Maar je vindt al 10 jaar lang blokken onder de 2ton bij demontage bedrijven, tenzij je echt hard bewijs hebt zou ik die informatie met een korreltje zout nemen.

Haha inderdaad daar heeft alles toevallig 192.000km gelopen.
Groet, Yannick
'21 - Skoda Octavia RS iV - Grijs - 55.000km (leasert)
'18 - VW Up! MoveUp 60pk - wit - 185.000km (voor de vrouw)
'99 - Volvo V70 2.5 10V Automaat - 421 DOP - 538.000km (hij is terug!)
'09 - BMW 520D E61, '06 - Volvo S60 2.4i, '97 - Volvo V70 T5 Frost Green

luuk123456

#12
@V70geRwin - Ik heb hem net even gevraagd om welke keering/pakking het nu precies gaat, zodra ik dat weet, zal ik het hier posten.

@The Volvoboy -  super bedankt voor je aanbod. Mocht m`n kameraad geen zin of tijd hebben, dan maak ik graag van je aanbod gebruik!
 
@NinaPaul -  Dat zal ik dan zeker doen ;D Ik vond het zelf ook al lastig te beoordelen. N.A.P. zegt al niet altijd alles, maar zonder dit kan er inderdaad van alles mogelijk zijn met desbetreffende motorblok.

@Hengeveld - Jij ook bedankt voor je aanbod om onze C70 rijdende te houden. Als ik wat meer duidelijkheid heb over het feit of m`n kameraad dit wel of niet wil maken, zal ik je eventueel contacten...

luuk123456

Nadat ik net even heb nagevraagd om welke pakking het gaat, krijg ik dit antwoord terug:
"Lijkt lekkage van carterhelften, niet van carterpakking".


V70geRwin

Citaat van: luuk123456 op 10-04-2018 12:44:24
Nadat ik net even heb nagevraagd om welke pakking het gaat, krijg ik dit antwoord terug:
"Lijkt lekkage van carterhelften, niet van carterpakking".



Als je carter deelbaar is (helften) dan zal hij zeker lekken. ;)
Tijd voor een nieuwe garage?  ;D

Probeer nog even duidelijkheid te krijgen.
Carterpakking kan lekken maar het kan ook je krukaskeerring zijn of van hoger van het blok komen.

De krukaskeering is de ring die de olie scheidt tussen motor en automaat en zal dan lekken op de naad tussen blok en automaatbak.