carterventilatie -> catch can evt naar open lucht

Gestart door koelkast, 10-04-2018 20:22:35

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

koelkast

Hoi,

Voor mijn V70R is mijn carterventilatie aan vervanging toe en aangezien de turbo ook gereviseerd wordt lijkt het me het ideaal moment om deze onder hande te nemen.

Ik maak ongeveer 70d km per jaar met de wagen en heb weinig zin om jaarlijks deze hele klus te doen, ik zag dat er mensen mij al voor waren en een catch can met release naar open lucht gemonteerd hebben. Nu is mijn vraag, na al deze jaren, hoe tevreden jullie zijn met deze aanpassing?
Iemand deze aanpassing uitgevoerd en evt enkele fotos tips?

Zijn er ook die het originele systeem van volvo aangehouden hebben en enkel een catch can ertussen? Kan je dan merkbaar veel langer rijden voor de volgende vervanging?

Belgische keuring heb ik geen schrik voor afkeur dus dit is geen reden voor het niet te doen.


yannickdv

Als je gewoon goed je beurten doet en lange afstanden rijdt (wat je wss wel doet met 70k) zou ik me niet zo'n zorgen maken om de carterventilatie...
Groet, Yannick
'21 - Skoda Octavia RS iV - Grijs - 55.000km (leasert)
'18 - VW Up! MoveUp 60pk - wit - 185.000km (voor de vrouw)
'99 - Volvo V70 2.5 10V Automaat - 421 DOP - 538.000km (hij is terug!)
'09 - BMW 520D E61, '06 - Volvo S60 2.4i, '97 - Volvo V70 T5 Frost Green

arjenT5R

Ik heb een olie afscheider catchcan gemaakt. Het verbaasd me hoeveel water er uit komt op lpg.
Ben blij dat ik t niet meer in m'n motor/turbo krijg.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

koelkast

ok, bij jou gaat de retour ook weer achter de can de inlaat in ? Hoe groot is jouw opvangbank en hoe vaak ledig je die? Dan heb  ik ongeveer een idee hoeveel ml can ik best neem.

arjenT5R

Neuhj gaat niet de inlaat in gewoon naar buiten ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

NinaPaul

Hangt ook wel erg af van de plaatsing en het materiaal. Het originele systeem hoeft zeker niet elk jaar gedaan te worden, gewoon op tijd olie wisselen.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

yannickdv

Citaat van: NinaPaul op 14-04-2018 19:32:50
Hangt ook wel erg af van de plaatsing en het materiaal. Het originele systeem hoeft zeker niet elk jaar gedaan te worden, gewoon op tijd olie wisselen.

Precies..
Groet, Yannick
'21 - Skoda Octavia RS iV - Grijs - 55.000km (leasert)
'18 - VW Up! MoveUp 60pk - wit - 185.000km (voor de vrouw)
'99 - Volvo V70 2.5 10V Automaat - 421 DOP - 538.000km (hij is terug!)
'09 - BMW 520D E61, '06 - Volvo S60 2.4i, '97 - Volvo V70 T5 Frost Green

arjenT5R

Ik doe t nooit je moet gewoon flink dat gaspedaal onderin houden ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

koelkast

Citaat van: arjenT5R op 14-04-2018 18:38:58
Neuhj gaat niet de inlaat in gewoon naar buiten ;D
was dit ook van plan maar lees overal onheil berichten over keerringen die eruit zouden vliegen dan.
Weinig van waar dus.
Ik denk dat ik het toch maar gewoon terug stuur heb alle onderdelen reeds in huis OEM gekocht dan kan ik ze beter ook gebruiken. Ga wel een catch can zetten om zo het service interval nog evt nog te verlengen. Dank aan iedereen voor de reacties

Miyel

#9
Hier maar eens mijn vraag plaatsen;

Ook ik ben van plan om een catch-can te plaatsen. Ik wil de olie-afscheider onder het inlaatspruitstuk gewoon laten zitten, heb er geen problemen mee en zie geen nadelen. Ik wil hem dus in de retour-leiding naar de turbo inlaat zetten om te voorkomen dat het vuil/condens daar in gek*tst wordt. Heb ik meteen een leuke visuele controle van wat er anders nog retour zou gaan.
'Into the open air' doe ik liever niet, heb ook geen zin in vieze dampen/luchtjes.

Ik wou de evap afdoppen (ik weet het, tegenstrijdig met bovenstaande) en de catch-can op de plek van het koolfilter zetten (achter bumper aan het subframe). Maar ik heb ook gelezen dat de catch-can zo hoog mogelijk moet zitten.. De reden daarvoor ontgaat mij, ik zou hem juist zo laag mogelijk plaatsen om condens etc naar de can te leiden!

Dus; Is evap pot verwijderen en de catch-can daar plaatsen verstandig of zie ik iets over het hoofd??
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)