Zijruit doet het niet meer

Gestart door Woger, 11-03-2018 14:24:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Woger

Yep, maandag onverwachts een half setje binnen gekregen terwijl ik onder tussen met de verkoper ook nog ruzie aan het maken was over de mail.  ::) Blijkbaar is het een bedrijf waarvan de een niet weet wat de ander aan het doen is, maar heb ik dadelijk misschien wel een extra repair kitje  :)
Anyway, Ruitmechanisme weer uitgebouwd en nieuwe kabel gemonteerd. Even getest en hij ging netjes omhoog en omlaag en de kabels bleven heel.
Alles weer terug gebouwd en vastgezet met een paar bouten. Het raam leek netjes aan te sluiten langs de rubbers en ik heb daarom alleen nog via de onderste 2 stelbouten het raam nog wat afgesteld. Gisteren naar Den Bosch op en neer gereden en geen enkel geluidje langs het raam  :eusa_dance:
Er wordt overigens overal geschreven dat het vervangen van het raammechanisme niet zo moeilijk is, maar het afstellen uren kan duren. Ik moet zeggen dat ik het nu 3 keer gedaan heb en het eigenlijk een fluitje van een cent is. Ik zal kort proberen uit te leggen hoe ik het heb aangepakt.
Ten eerste heb ik bij de eerste keer demonteren alles wat ik los schroefde/maakte gemerkt met een watervaste stift. Wat uiteindelijk belangrijk was, waren de 2 onderste stelbouten en de kabelklem in de raamgeleider. Op de bouten heb ik een streep gezet voordat ik ze eruit schroefde zodat ik ongeveer wist hoever ik ze er weer in moest schroeven. Bij de kabelklem heb ik links en rechts er van op de kabel een streep gezet. Je kan dan de nieuwe kabel er langs houden en daar dezelfde strepen op zetten zodat je die weer op dezelfde plek kan vastzetten.

Kabelklem op geleider:


Ook de klemmen die de ruit vasthouden heb ik met stift aangegeven op de ruit, zodat ik die weer hetzelfde kon terug zetten.

Dan het afstellen: Het afstellen gaat op 4 punten. De kabelklem bepaalt de hoogte van de ruit aan de kant van de spiegel. Deze kan je bijstellen door het raam 3/4 te laten zakken. De bout is dan bereikbaar door het gaat van speaker. Aan de andere kant zit een stelschroef:

Deze bepaalt het aanslagpunt van de ruit als ie helemaal omhoog staat. Als je deze dus omlaag schroeft sluit de ruit (voor en achter) hoger en andersom.
De onderste 2 stelbouten bepalen hoe de ruit tegen de rubbers aan de bovenkant aan wordt gedrukt. Als je deze helemaal uitdraait en dus het mechanisme naar buiten drukt zal het raam scharnieren aan de bovenkant van het mechanisme en daardoor tegen het rubber aangeduwd worden.



De deursluiting is zo dat ie eerst dicht valt, maar dan nog een halve centimeter omhoog gaat voordat ie echt helemaal dicht is. Je moet dus nu de linkse afstelling zo doen dat de ruit tegen het rubber aan komt op het moment dat de deur dicht valt (maar nog niet helemaal gesloten is). Als ie dan vervolgens helemaal gesloten wordt, zal ie langs het rubber omhoog glijden tegen de dakrand en zo lichte druk zetten tegen het rubber en netjes onder de dakrand sluiten.
Voor de voorkant (bij spiegel) geldt eigenlijk hetzelfde maar komt minder nauw, daar is de hoogte bij het sluiten voornamelijk belangrijk.
Oh, en zet niet alles weer direct in elkaar na het afstellen. Maak eerst een paar testritjes zodat je zeker weet dat de ruit niet ergens gaat suizen/fluiten.

Nog een paar dingetjes die ik verkeerd heb gedaan of juist handig waren:
- https://www.youtube.com/watch?v=IIjKGBi_SQE
- https://www.youtube.com/watch?v=Hqzhw5f2mKU
- Controleer na het vastschroeven van de ruit aan het mechanisme of de geleider mooi evenwijdig met het mechanisme lopen.
- Vet de geleider of het frame in met vet, zodat ie soepel glijdt.
- Er loopt een kabel dwars door het mechanisme en die loopt over/onder de motor door. Deze moet aan de goede kant lopen anders krijg je een probleem bij de montage.


- Op bovenstaande foto zie je dat ik de motor aan het frame heb gehangen met een touwtje. Dat scheelt een hoop geklooi met het terug plaatsen.
- Voor de montage van de kabels in de motor heb ik de ruit gedemonteerd en het raam half open staan (of voor de pessimisten, half dicht). Dan de kabels losmaken bij de rollers en de motor in elkaar schroeven. Nu kan je de kabels op spanning zetten door bij de rollers de kabels in de houders te duwen. Beide veren moeten bijna helemaal ingedrukt worden.
- Eerder ook al genoemd, maar nu met foto; om de nieuwe kabels op de rollers te krijgen moet je bij 2 stuks een inham maken:


T5-4life

Mooi werk en een goede beschrijving  :eusa_clap:
C70 T5 coupe LPI 1998 388 dkm
C70 T5 cabrio 2000 234 dkm
S80 D5 2005 309 dkm