[AT] Schakelstandensensor vervangen

Gestart door konniekip, 02-06-2005 18:11:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

JaapT-5

Hallo Maikel,

Wat je hiervoor meldt is nieuw voor mij. Ik zal het eens aankijken hoe het zich ontwikkelt, wij hebben twee 850's met AT in de familie en er is één aangepakt. Dat is een GLT met LPG (GLPGT  ;D ) dus als het niet echt standhoud dan weten we dat heel snel.
Volvo XC70 2.5 T GT 416 02/2006 (vinterbil 1)
Volvo C70 2.0T MT Convertible 445 04/2001 (sommarbil)

mehn

Als het bij jou zo gaat als bij mij kun je het beste vanaf nu elke maand een tientje opzij leggen  ;D

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

elianmars

Vanmorgen heb ik de schakelstandensensor vervangen en vond 't een simpel klusje. Ik moest wel nog een Samco-slang die naar de intercooler gaat even weghalen omdat ik er anders niet goed bij kon.

Het lastigste was nog die *&%&^$% stekker uit elkaar halen.

Ik heb de sensor gekocht bij estateservices en ze hebben er nog netjes een goede handleiding bij gedaan.
Al is dat eigenlijk niet eens nodig. Gewoon een kwestie van goed kijken wat je doet, dan kan er weinig verkeerd gaan  ;D

Eindelijk doen de achteruitrijlichten het weer  :D

mehn

Ja het lastigte is nog eigenlijk de peilstokbuis...
Heb je die helemaal eruit gehad? Heb ik niet gedaan, ik heb de bout er onderuit gewurmd  8)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

elianmars

Citaat van: mehn op 13-05-2006 14:22:13
Ja het lastigte is nog eigenlijk de peilstokbuis...
Heb je die helemaal eruit gehad? Heb ik niet gedaan, ik heb de bout er onderuit gewurmd  8)

;D ;D Ik heb de peilstok iets weggedraaid, zodat ik bij de bout kon.

mehn

Citaat van: elianmars op 13-05-2006 14:27:08
Citaat van: mehn op 13-05-2006 14:22:13
Ja het lastigte is nog eigenlijk de peilstokbuis...
Heb je die helemaal eruit gehad? Heb ik niet gedaan, ik heb de bout er onderuit gewurmd 8)
;D ;D Ik heb de peilstok iets weggedraaid, zodat ik bij de bout kon.

Ah ok, dat kan ook nog natuurlijk ;D

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

elianmars

Peilstokbuis bedoel ik trouwens. Alleen de peilstok zal weinig nut hebben.... ::)

b0nkolok

Citeer1. Gaan de achteruit rijlichten branden wanneer de automaat in de R stand staat.
2. De auto moet starten in de N neutraal stand.

Op deze 2 punten is mijn saffron dus op een sleuteldag getracht af te stellen met hulp van de chef werkplaats (William bij Hooftman). Dat lukte dus niet. Of..de achteruitrijlichten deden het niet Of... hij startte niet in de N-stand (P-stand wel). Nu doen de a-lichten het nog steeds niet maar hij schakelt probleem- en schokloos.
Zou het toch een nieuwe standensensor vereisen om alles te laten werken zoals het moet? Of ligt het aan wat anders? William zei het maar zo te laten en evt. een lichtknopje te monteren als ik achteruit rijd.
Jan, meer dan 35 jaar Volvo gek

elianmars

Als ik het goed begrijp is er dus geen nieuwe sensor in gegaan?

Als dat zo is, zou ik toch een nieuwe (laten) monteren, dan is het probleem over.

De achteruitrijlichten doen het bij ons weer en starten in "N" gaat zonder problemen.

JaapT-5

Zo, nu ben ik ook 'lid van de PNP- club'. Afgelopen woensdag -midden in de herfstvakantie- bij Estateservices een schakelaar gehaald. Mét clubkorting...
Dank zij de prima 'how-to' (:eusa_clap: konniekip :eusa_clap:) duurde het een kleine 2 uur voordat alles (weer) zat. Natuurlijk is het uit elkaar halen van de luchtbuis naar de intercooler is een extra tje maar bied als voordeel dat je ook eens kan zien hoeveel olie er in het inlaatkanaal is geblazen.... (viel mee, trouwens..)

Mijn tip voor het demonteren van het contactblok te zorgen voor VEEL LICHT zodat je het @#*$%#@- lipje aan de achter-/bovenkant goed ziet en gebruik een powergrip(je) op de onder-/voorkant om het stekkerblok omhoog te trekken.

Dan. Het is verbijsterend hoeveel verschil het vervangen van de schakelaar maakt.
De bak werkt fluweelzacht, onmerkbaar. Natuurlijk hielp de nieuwe olie die ik in july erin heb gedaan al, maar dit maakt het echt àf.

Duss:
Doet je automaat het aarzelend als-ie koud is?
Branden je achteruitrijlichten niet altijd?
Kun je niet zonder knippererende pijlen in 'L' rijden?
Vervangen dan die schakelaar!
Volvo XC70 2.5 T GT 416 02/2006 (vinterbil 1)
Volvo C70 2.0T MT Convertible 445 04/2001 (sommarbil)

Ludo

Citaat van: JaapT5 op 30-10-2006 15:10:03
Duss:
Doet je automaat het aarzelend als-ie koud is?
Branden je achteruitrijlichten niet altijd?
Kun je niet zonder knippererende pijlen in 'L' rijden?
Vervangen dan die schakelaar!

ook als foutcode 3-2-2 blijft terugkomen.

mijn schakelaar zat vandaag in de bus, ook van estate service, en mét handleiding nog wel.  :D

S. Brouwer

Wij hebben de sensor afgelopen somer vervangen, maar komen alsnog niet van het oranje knipperende peiltje af.

Start wel in N en achteruit rijlichten werken ook.

Is er iets voor om de sensor is goed af te stellen? Of kan iemand van hier dat?

Ludo

Citaat van: S. Brouwer op 30-10-2006 18:31:15
Is er iets voor om de sensor is goed af te stellen? Of kan iemand van hier dat?


Citaat van: S. Brouwer op 07-01-2006 21:16:59
Citaat van: Frisian850Cruiser op 07-01-2006 21:09:09
Waarvoor dient het afstelgereedschap?, bij estateservices zeggen ze dat het niet nodig is?

die dient om de sensor op de juiste plaats te zetten.
maar als je kijkt/aftekent hoe de oude sensor stond kan je de nieuwe sensor meteen op de juiste plaats zetten.

om daarna te controleren of de sensor op de goede plaats staat zijn er een 2 tal punten die je moet controleren. Dit lijkt me ook aan te raden wanneer je wel het tooltje gebruikt.

;D

S. Brouwer

ehh, droog

topic kwam me al bekend voor maar zat niet op te letten.

Dan maar op zoek naar dat sleuteltje.

Of iemand moet m over hebben en kwijt willen dan graag pb'tje

JaapT-5

Citeerook als foutcode 3-2-2 blijft terugkomen.

mijn schakelaar zat vandaag in de bus, ook van estate service, en mét handleiding nog wel.
@Ludo: 3-2-2 zegt mij (gelukkig) niets; mijn MY96 heeft dat OBD-II achtige systeem en dat heeft zo z'n eigen codes.
Wanneer na de wissel van de schakelaar 3-2-2 terugkomt dan weet je tenminste zeker dat het niet in de schakelaar zit... toch..? 8)

Succes met de reparatie, in ieder geval!
Volvo XC70 2.5 T GT 416 02/2006 (vinterbil 1)
Volvo C70 2.0T MT Convertible 445 04/2001 (sommarbil)