Bad Decision Works - Hoge 240 + Lage 240

Gestart door Barracuda_82, 07-05-2018 11:00:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Peultje

#660
Wat Arjen zegt is maar gedeeltelijk waar en verdient enige aanvulling.  Een draaistroom-(driefasen, krachtstroom) motor kan op een enkele fase draaien (dus gewoon op het normale stopcontactspul). Enkel loopt die dan niet uit zichzelf aan en moet je hem dus even op gang helpen. De motorczal dan uit zichzelf verder op gang komen in de richting waarin je hem hebt aangeduwd, links- of rechtsom, maakt niet uit. Ook zal die wat minder vermogen leveren maar voor je boormachine kan het best wel eens voldoende zijn ( zeker voor de wat dunnere boren). Ik zou het gewoon proberen. Spaart je eventueel een dure krachtstroom bekabeling uit.

Wat de krachtstroom aangaat hangt het voltage af van de schakeling. Je kan de fasen in driehoek schakelen, dus de ene fase aan de andere en dan heb je tussen die fasen wortel2 maal 230V. Dus ongeveer de 400V van Arjen. Je kan ze ook in ster schakelen, dus de fasen verbinden met een centrale nuldraad. Dan heb je gewoon 230V.

Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

Barracuda_82

Citaat van: Peultje op 29-10-2018 15:57:53
Wat de krachtstroom aangaat hangt het voltage af van de schakeling. Je kan de fasen in driehoek schakelen, dus de ene fase aan de andere en dan heb je tussen die fasen wortel2 maal 230V. Dus ongeveer de 400V van Arjen. Je kan ze ook in ster schakelen, dus de fasen met een centrale nuldraad. Dan heb je gewoon 230V.

Hier snap ik dus echt helemaal niks van! Hahah!

Johan van Tongeren - www.baddecision.works

Peultje

Misschien staat het aangegeven met een prentje in de aansluitkast van je boormachine.

Als er naast de aardaansluiting maar drie aansluitingen zitten is de boel in driehoek geschakeld. Als er vier aansluitingen zijn is de boel in ster geschakeld.

Als je krachtstroom hebt en de motor draait de verkeerde kant op gewoon twee fasedraad aansluitingen omwisselen.

Ik zou gewoon eerst proberen je nieuwe speeltje op het 230V stopcontact te zetten en het ding met de hand op gang helpen. Kan je er lekker snel mee boren.
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

NinaPaul

wortel twee? Niet drie?

Ook al kan je het wel zelf, zit je in de knoop met verzegeling en certificaten.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Peultje

#664
Nee, wortel twee.
Draaistroom bestaat uit drie fasen. Daarom ook de drie draden. Elke fase heeft een sinus vormig spanningsverloop met een frequentie van 50 Hz. Je stopcontact thuis heeft een van die drie fasen. De effectieve spanning van elke fase ten opzichte van nul is 230V

De sinussen van elke fase zijn 120 graden ten ten opzichte van elkaar verschoven. Dus de top van de ene Sinus ligt niet tegenover het dal van de andere sinus maar net daarvoor. Dus het spanningsverschil tussen twee fasen is niet twee keer de 230V. Wat wiskunde leert je dat bij dit faseverschil van 120 graden dit wortel twee maal de effectieve spanning is.


Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

Barracuda_82

Citaat van: Peultje op 29-10-2018 16:16:28
Ik zou gewoon eerst proberen je nieuwe speeltje op het 230V stopcontact te zetten en het ding met de hand op gang helpen. Kan je er lekker snel mee boren.

Ik zou het graag willen om de tijd te overbruggen tot het fatsoenlijk aangesloten is (ik wil wel echt krachtstroom uiteindelijk, geen hack), maar ik snap echt helemaal niks van wat je zegt. Ik heb het nu 5 keer gelezen en ik zou niet weten wat ik waar aan moet knopen.

Overigens zat er in de kabel die aan de machine zit ook een kastje. Ik heb nog niet bekeken wat het eigenlijk is. Leek een soort extra zekering ofzo. Ik zal er straks eens een foto van maken als ik weer thuis ben.
Johan van Tongeren - www.baddecision.works

Vulk

Leuk speelgoed heb je daar gekocht. :O

arjenT5R

Haha meester peultje... ;D ja ben daar ook voor naar school geweeest. Leek me alleen niet erg relevant om zover in details te gaan treden tot er rook uit het hoofd van vrind Barracuda kwam dus... ;D

Kijk wat je nu hebt gedaan ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Peultje

Citaat van: NinaPaul op 29-10-2018 16:17:55
wortel twee? Niet drie?

Ook al kan je het wel zelf, zit je in de knoop met verzegeling en certificaten.
Je hebt toch gelijk, Is niet wortel twee maar wortel drie.
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

classicT5

Mooi gereedschap, niet duur ook met alles erbij. Veel plezier ermee!

Peultje

In volgend linkje kan je zien hoe je de boor kan aansluiten als je krachtstroom hebt. Op het typeplaatje van de motor hoort aangegeven te zijn hoe je hem moet aansluiten. Als er gewoon een kabel aan de boor zit is de aansluiting hoogstwaarschijnlijk in de aansluitkast van de boor al goed gedaan.


https://duursma.nl/blog/53-hoe-moet-ik-een-elektromotor-aansluiten

Bij krachtstroom of draaistroom zijn er drie fasen met elk hun eigen draad. De fasen hebben alle drie gewoon 230 V wisselspanning net als uit je stopcontact. Enkel lopen de 3 fasen 120 graden op elkaar achter. Door de drie spoelen (een per fase) van de stator van je motor wordt er een dus draaiend magneetveld van 50 Hz opgewekt en gaat de rotor met die frequentie meedraaien, dus 50Hz maal 60 seconden is 3000 tpm (in werkelijkheid wat minder want er treedt slip op). Ook motoren met 1500 of 750 zijn er.

Om de motor van je boor op een enkele fase, dus op stopcontactstroom, te laten draaien zijn er twee mogelijkheden:

- je kan met een geschikte condensator (56μF per 1000 Watt (1kW) motorvermogen) een faseverschuiving in de stopcontactstroom aanbrengen. Je hebt dan in feite twee fasen: de fase van de stopcontactstroom en de verschoven fase. Hier kan je je motor op laten draaien. Google maar eens op Steinmetz schakeling (https://nl.wikipedia.org/wiki/Steinmetzschakeling). een en ander wordt denk ik wat begrijpelijker in volgende tekst:
http://www.dekoperentsjettel.nl/pdf/originele/2013/oktober/draaistroom_motor_op_230V.pdf
- of je sluit hem zonder condensator op het stopcontact aan in driehoekschakeling maar dan heb je geen draaiveld en moet je de boor dus met de hand op gang brengen om een draaiveld te creëren. Met eenmaal een beetje snelheid gaat ie uit zichzelf wel sneller draaien tot nominale snelheid.

Wel heb je dan natuurlijk in beide gevallen vermogensverlies.



Begrijp me goed, ik wil alleen maar zeggen dat je al met je boor kan boren voordat je krachtstroom hebt. Wil zeker geen verwarring of stoom uit oren op mijn geweten hebben. De wereld en zeker dit forum is af en toe al verhit genoeg.
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

arjenT5R

#671
Sorry maat maar bij 3 fase krachtstroom heb je 3 x 400V op L1 L2 L3
1 fase en de nul is 230 V. 400V / wortel 3 = 230V

Ofwel spanningsverschil tussen lijn en nul = 230 volt
Spanningsverschil over de fasen is 400V.

Als je 3 fase 230V hebt dan meet je tussen lijn en nul 230 / wortel 3 = 130 V
En 230V spanningsverschil per fase onderling.

Anders zou je altijd 2 fasen nodig hebben in huis om 230V te krijgen.
Een fase en een 0 is dus genoeg voor 230V.

Althans zo komt het bij mij in de meterkast binnen 3 x 400V 25a
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

arjenT5R

Dus als je hem op 230V wilt laten draaien met een condensator heet het dus 3 fase motor aansluiten op enkel fase.

En dat doe je dus met die steinmetz schakeling.

https://elektromotorendevier.nl/blog/29/een-3-fase-motor-aansluiten-op-230-v-1-fase
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

volvobug

Ik denk dat het nu wel duidelijk is voor Barracuda_82  ;D
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

arjenT5R

#674
Werkelijk zo moeilijk is het niet... De 3 fase motor is waarschijnlijk voorbereid op driehoek schakeling. Kan ook ster maar dat is vrij simpel om te zetten door wat koper plaatjes anders te leggen.

Enfin als ie dus driehoek voorbereid is dan is het werkelijk niet lastiger dan de fase op U1 de nul op V1 en een draad van V1 naar W1 met daar de condensator tussen. En als ie verkeerdom draait zet je de condensator en de nul andersom.

Door spanningsverschil tussen fase en nul krijg je een veld maar dat veld heeft geen richting... Door de " boost " van de condensator geef je het veld richting...

Wat je dus ook met de hand kan doen zoals hier boven ergens beschreven.

Needles to say maar op 230V 1 fase heb je natuurlijk maar een fractie van t vermogen wat je met 3 x 400V zou hebben.

Iets met wortel 3 en cos fi = arbeids factor ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!