Bad Decision Works - Hoge 240 + Lage 240

Gestart door Barracuda_82, 07-05-2018 11:00:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

peteRRR

Stuk draadend met 2 grote ringen en bijhorende moeren en wat dreff en rustig aandraaien.

Ook nog een optie als je deelneemt aan de Dakar en met niks de/een klus moet klaren.

Groet
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

Barracuda_82

Ik denk dat het wel goed gaat komen met dat rubber. Alleen was ik gister effe op non-actief en vandaag doe ik ook nog effe rustig aan in verband met spit.

Maar dat weerhoudt me niet om plannen te maken :D

Ik heb inmiddels ook bedacht om bij de 240 de bumpers aan te gaan passen. Niet de bumpers zelf per sé, maar de manier waarop ze bevestigd zitten. Op dit plaatje kun je goed zien waar ik een probleem mee heb:



Die sierstrips tussen de bumper en het plaatwerk zijn me een doorn in het oog. Die dingen zijn altijd lelijk, krom en moeilijk te bevestigen. Ik zoek dus naar een manier om ze achterwege te kunnen laten. Dus die bevestigings clips weghalen, gaten dicht lassen en de bumperbrackets namaken (niet aanpassen, want die zijn gevuld met gas en staan onder druk) en zorgen dat deze de bumper een centimeter of twee hoger en strak tegen de body aan trekken.

Als het goed is komt het er dan ongeveer zo uit te zien:



En elke keer als ik dat plaatje zie denk ik: "drommels, ik wil ook een oud front met ronde koplampen  :eusa_dance:". Maar om dat ook te gaan doen deze winter... ik denk dat dat iets te veel van het goede is. Niet omdat het zo moeilijk zou zijn om die koplampen en grill te plaatsen, maar meer omdat de motorkap helemaal anders is. En dan vooral het stukje aan de paravaan. Veel mensen monteren gewoon zo'n "flathood" op een moderne volvo, maar dat zou ik dan niet doen. Ik zou een hybride willen maken tussen een oude en een nieuwe motorkap. En dát is nou net effe iets te veel van het goeie.
Johan van Tongeren - www.baddecision.works

Barracuda_82

Zo. Ik heb gelukkig minder last van m'n rug, dus ik kan weer lekker verder.

Vanochtend een klein mijlpaaltje met de V70:


Die tegenwoordig gelukkig weer lekker ruikt dankzij de airco reiniger die ik er vandeweek in heb gezet:


Daarnaast is er ook 20 liter bakolie binnen gekomen waarmee ik de automaat van de V70 wil gaan spoelen nav een tip van Volvoboy (Koen):


De panhard stang voor de 240 is nu ook klaar en de as zit er weer netjes onder. Het wiel is nu nóg verder naar buiten gekomen dan te zien is op de foto hiervoor, dus nu moet ik zeker het achterscherm in gaan slijpen en verbreden. Maar dat zien we later nog wel.



Inmiddels heb ik de achterkant ook helemaal kaal en de oppervlakkige roest op de achterste rand verwijderd en in de zinkspray gezet:


Ook heb ik de achterklep gedemonteerd en alles weggehaald wat met de ruitenwisser en ruitensproeier te maken heeft. Daarna op de werkbank de gaten van de sproeier en de ruitenwisser dicht gelast:



Heel klein stukje zincor uitgeknipt:


Vast gelast:


En met tin gevuld, geschaafd en geschuurd:


Nu nog de rand rond het raam (onderkant) en dan is de achterklep klaar en kan ie weer terug in de auto:

Johan van Tongeren - www.baddecision.works

Vulk

Je weet van geen ophouden he? Goed bezig!

Miyel

Altijd interessant te lezen hoe jij bezig bent! Nu weer wat info opgezocht over smeertin en dus het strak maken met soldeer i.p.v. plamuur. Dat ga ik nog wel een keer nodig hebben. Bedankt voor de tip!
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

NinaPaul

Wel een (juist) stofmasker gebruiken, lood (onderdeel van soldeer/smeer-tin) is zeer giftig.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

freefall

Citaat van: Miyel op 14-10-2018 10:25:45
Altijd interessant te lezen hoe jij bezig bent! Nu weer wat info opgezocht over smeertin en dus het strak maken met soldeer i.p.v. plamuur. Dat ga ik nog wel een keer nodig hebben. Bedankt voor de tip!

Als je t eenmaal doorhebt is er nils mooier als vertinnen ipv dikke laag modder erop👌
1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT zoonlief
1995 421 dark olive pearl 850 T5R AT
i beun, therefore i am

razorx

Netjes idd. Het mooie is ook dat soldeer niet oxideert.

Barracuda_82

Citaat van: NinaPaul op 14-10-2018 10:32:52
Wel een (juist) stofmasker gebruiken, lood (onderdeel van soldeer/smeer-tin) is zeer giftig.

Goed punt! Dat wist ik eigenlijk niet... Als het goed is heb ik spoedig mijn afzuiginstallatie klaar en die zal ik dan ook gaan gebruiken bij het vertinnen.

Citaat van: freefall op 14-10-2018 12:07:16
Als je t eenmaal doorhebt is er nils mooier als vertinnen ipv dikke laag modder erop👌

Sowieso probeer ik het altijd zo te maken dat er bijna niets nodig is om de boel glad te maken. In dit geval is het ook maar een heel klein beetje tin wat er op zit. Als je goed kijkt zie je op de foto een vlekje met een iets andere metaalkleur. Dat is het stukje tin wat er overgebleven is na het vijlen.
Johan van Tongeren - www.baddecision.works

Barracuda_82

Weer een stukje verder:









Beetje oneffen nog omdat ik hard heb moeten timmeren om het model in het stukje zincor te krijgen, maar dat los ik wel op met tin. Als mijn afzuiginstallatie in orde is.
Johan van Tongeren - www.baddecision.works

Barracuda_82

Zo, weer een paar dagen verder. Gelukkig weer lekker veel tijd gehad om aan de Volvo(s) te werken. Vrijdag heb ik weer effe de oude remblokken terug gezet, deze keer ingespoten met heldere tectyl. Hielp natuurlijk weer niks, maar toch weer wat geprobeerd. Het piepen is wel echt veel erger geworden nu. Ik denk dus dat ik toch nieuwe blokken ga bestellen, dan wordt het iig wat minder erg. Hopelijk kom ik er dan de winter mee door zonder gek te worden.

Daarnaast nog een leuke verrassing aan de bijrijderskant toen ik de wielen er af had:



Donderdag gaat ie naar de garage om dit te fixen, want hier heb ik dus echt geen zin in om zelf aan te beginnen.

En toen ik toch bezig was heb ik even een andere grill opnieuw zwart gespoten. Deze keer met plastidip. Hopelijk is dat wat duurzamer dan gewone lak:



Nadat ik dit gedaan heb ben ik effe naar Venlo gereden om een nieuwe aanwinst voor de werkplaats op te halen, namelijk een fijn aambeeld. Nu kan ik dus lekker timmeren, zonder alles krom te slaan:



Donderdag heb ik ook een makkelijke(re) manier bedacht om alle duizend sierlijstgaten in de 240 te vullen. Materiaal opbouwen om een gat te vullen op dun plaatmateriaal is vervelend, zeker met TIG, dus bedacht ik dit:



Dan met een mageneetje dat afgezaagde boutje op z'n plek houden:



Dan heb je iets om je vlamboog op te concentreren en warm te stoken en fik je minder snel door het dunne plaatwerk:



Effe de flapperdisc er over en je ziet er niks meer van:



Alleen aan de achterkant hou je natuurlijk een boutkopje over, maar een dikke kwak bitumen lost dat ook wel op:



Nu is het een kwestie van vullen, schuren, vullen, schuren, etc...



En als laatste heb ik gister met twee vrienden de achteras gemonteerd met de nieuwe IPD reactiestangen en hebben we de panhardstang opnieuw afgesteld zodat de as mooi op z'n plek hangt. Daarna konden we beginnen met slijpen in de wielkasten. Hier zat aardig wat roest én er moet wat ruimte gemaakt worden voor de nieuwe wielen. Deze passen qua breedte wel in de kasten, maar als ze inveren lopen ze keihard aan. Dus twee vliegen in één klap: de roest wegslijpen én meer ruimte maken:



Nu is er wel wat meer ruimte, maar nog eigenlijk niet echt genoeg... als ik in de kofferbak ga staan en een beetje op-en-neer hops, dan raakt de band de wielkast al weer. En dit ziet er natuurlijk ook niet uit...



Nu kan ik dit wel weer strak krijgen (stuk massief rond er in lassen en netjes recht kloppen), maar hiermee ga ik nog niet de ruimte krijgen die ik nodig heb... dus maar een set fender flares besteld. Dan komt er voor 5cm en achter 7cm bij. En hierdoor kan ik dus dermate meer wegslijpen van de schermen dat ik zeker voldoende ruimte heb. Nu moet ik alleen weer op zoek naar nieuwe wielen...  :eusa_dance:

Johan van Tongeren - www.baddecision.works

V70R^2

Stance 8)

Slimme oplossing met die bout(kop) erin lassen, sterk en duurzaam lijkt mij.

Barracuda_82

Citaat van: V70R^2 op 22-10-2018 15:10:55
Stance 8)

Ja, het is wel een beetje de bedoeling dat ie strak gestanced gaat worden nu :)

Citeer
Slimme oplossing met die bout(kop) erin lassen, sterk en duurzaam lijkt mij.

Sterkte maakt natuurlijk niet zo veel uit in die sierlijst gaatjes. Het doel is vooral om "vlees te hebben" om op te kunnen lassen. Bij MIG/MAG lassen zou het niet echt nodig zijn, maar ik vind dit een makkelijkere en vooral goedkopere oplossing dan een nieuw lasapparaat te kopen :P
Johan van Tongeren - www.baddecision.works

de Boeing

Heerlijk, dit allemaal zelf kunnen (lassen staat stiekem ook nog op mijn ooit-to-learn lijstje)

Citaat van: Barracuda_82 op 22-10-2018 08:57:30




Mooi spulleke! je draagt bij dit alles wel de correcte arbo sandalen mag ik aannemen?

Barracuda_82

Citaat van: de Boeing op 22-10-2018 15:46:42
Mooi spulleke! je draagt bij dit alles wel de correcte arbo sandalen mag ik aannemen?

Ik draag meestal deze oude DC schoenen...



Beats slippers, toch?
Johan van Tongeren - www.baddecision.works