Bad Decision Works - Hoge 240 + Lage 240

Gestart door Barracuda_82, 07-05-2018 11:00:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Barracuda_82

Jazeker! Ik ga het ook proberen (als ik zin heb) op mijn open pijp om te kijken of dat die brom oplost.
Johan van Tongeren - www.baddecision.works

volvobug

Ik zal komende tijd een keer de bevindingen posten. Zit nu in buitenland op priegelscherm te typen  ::)
Maar het werkt zeker.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Barracuda_82

Vandaag weer wat nieuw spul in de brievenbus. Onderandere een set professionele boren. Een paar gewone en een paar kleine MK1 boren in maten die ik nog niet had:



En ook twee doosjes met goedkope kneut als verbruiksmateriaal:



En een mooi zakje van Fabory met een aantal lage moeren in M18x1.5 om als sluitmoer te gebruiken op de ophanging van de 240:



Met die moeren weet ik de definitieve lengte van het voorste lager en kon ik de chromoly stang inkorten om de draadbus er op te lassen:



Daarna ben ik begonnen aan de laatste horde: het maken van de lagerbussen voor in de achteras. Dit moest uit een stuk 60mm aluminium (6082) en omdat mijn zaag erg bot is van al het RVS moest ik best lang aan de zaag hangen om er door te komen. Dat kan makkelijker (lees: luier) bedacht ik me:

Johan van Tongeren - www.baddecision.works

arjenT5R

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

razorx

Ghegheghe. Lekker bezig weer!

Walter


Facta non verba
ex-850club lid/ex-V3C lid
Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Barracuda_82

Citaat van: Walter op 04-09-2019 10:40:43
wat inspiratie voor de 240 https://youtu.be/DC_grFx4AsA

Ziet er altijd zó makkelijk uit he :P

Anyway, na het zagen had ik dus een mooie prop in de draaibank om een zogenaamde spherical bearing van te maken. Geinspireerd op het ontwerp van Kaplhenke.



En na wat binnendraaiwerk en een fijn verloop had ik een perfecte passing voor het lager:



Inmiddels hebben beide kanten een taper/verloop gekregen (voor zo veel mogelijk bewegingsruimte van de bout die er doorheen loopt):



Daarna ben ik naar de lokale ijzerboer gereden en heb ik wat as- en huisborgringen gehaald om aan de binnenkant te gebruiken om het lager op te sluiten, en aan de buitenkant om het hele ding op z'n plek te houden in de achteras. Alleen heb ik in de tabel niet bij 56mm maar bij 65mm gekeken en kwam dientengevolge met een 62mm borgring thuis die natuurlijk veel te groot was:



Vanmorgen weer langs de ijzerboer gereden en een stapel 52mm borgringen gehaald. Zo kan ik dit weekend weer verder met dit ding.
Johan van Tongeren - www.baddecision.works

Barracuda_82

Dit weekend helaas niet veel kunnen doen door andere verplichtingen, maar wel de binnenste borgring pas gemaakt. Lijkt simpel, maar dat valt stiekem toch wel tegen. Vooral het "effe passen" wat best strak gaat, zeker de eerste pogingen als het dus nog niet past. Wat ook wel te zien is aan de krassen in het aluminium:



Daarna ben ik begonnen aan het draaien van twee stalen vulringen:



Ik heb er namelijk voor gekozen om niet de bus van het originele rubber te recyclen, zoals je doet bij de Kaplhenke uitvoering, maar ik bevestig het ding rechtstreeks in de achteras. Dat levert een dikker stuk aluminium op, maar nadeel is dat de ogen in de achteras "gebogen" zijn. Hierdoor ben ik bang dat alleen het opstaande randje van de alu bus en de buitenste borgring een te slechte passing geven in de achteras en dan kunnen bewegen. En dat willen we natuurlijk niet.

Misschien een wat vaag verhaal, maar mijn professionele tekening maakt het misschien wat duidelijker:

Johan van Tongeren - www.baddecision.works

Barracuda_82

De opsluitringen zijn klaar. 2.2mm dik en een mooie passing:



Even gepast in de as, maar de passing is zó strak dat ik hem er echt in moet trekken, en daar wil ik nog even mee wachten tot de as helemaal klaar is (schoongemaakt en gelakt).



Totaalplaatje in de draagarm:



Op de draagarm aanpassingen krijg ik goede reacties, dus ik heb besloten daar een kit van te maken zodat ik het ook voor anderen kan doen. De opvulplaten heb ik getekend in CAD en deze zijn besteld. Nu nog dimple dies maken om de gaten te kunnen plooien.



En ik heb eindelijk weer eens aan de V70 gewerkt! De linker speaker was echt kapot, dus die ging ik vervangen. Ik dacht dat de speaker en de montage ring één deel was, maar dat bleek niet zo te zijn. Toch wel leuk om hem af te draaien :P



Daarna netjes vast gemaakt en terug in de auto gemonteerd:



Andere kant ook meteen gedaan:



Je ziet de kleur van de speaker een klein beetje door het rooster als je precies in de goede hoek kijkt, maar da's niet erg vind ik:



En de middenconsole is ook weer terug. Cover van de handrem opnieuw bekleed met alcantara:



En metallic zwart op de rest:



Toch fijn als alles weer 1 geheel is. Nu alleen nog de pookknop:

Johan van Tongeren - www.baddecision.works

arjenT5R

Ha nice! Snap nu eindelijk waar die bussen voor zijn :P
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Walter

zo, nu klinkt Frans Bauer weer helder

Facta non verba
ex-850club lid/ex-V3C lid
Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Ewout Schalkwijk

Citaat van: arjenT5R op 10-09-2019 23:42:50
Ha nice! Snap nu eindelijk waar die bussen voor zijn :P

Hier ook :D Ik lees met grote interesse mee maar de laatste posts snapte ik het niet meer helemaal.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

henry classic v70

Is het dashboard alcantara of een goeie imitatie en heb je dat zelf gedaan?
...heb zelf al eens gedacht aan flocken maar is veel minder slijtvast denk ik
600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

arjenT5R

Alcantara folie... staat ergens beschreven in de eerste pagina's van dit blog.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Barracuda_82

Citaat van: henry classic v70 op 12-09-2019 07:46:49
Is het dashboard alcantara of een goeie imitatie en heb je dat zelf gedaan?
...heb zelf al eens gedacht aan flocken maar is veel minder slijtvast denk ik

Inderdaad Alcantara folie. En Arjen heeft gelijk, daar is al ruimschoots over gepost: https://www.volvo850forum.nl/index.php?topic=87392.330
Johan van Tongeren - www.baddecision.works