Bad Decision Works - Hoge 240 + Lage 240

Gestart door Barracuda_82, 07-05-2018 11:00:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Barracuda_82

Maandag...
meteen begonnen om de schade van zondag weg te werken. Ik besloot om de kapotte reservewielbak weg te halen. Dit wilde ik sowieso al doen, dus dit was het uitgelezen moment. Op de foto zie je dat ik al met een hamer en een paar blokken hout de meeste kreukels uit het zijscherm weg heb kunnen krijgen:





Voor de lijn om te zagen heb ik de bovenkant van de dorpel aangehouden, zodat dat nog een beetje normaal doorloopt:



En na nog wat hameren zit de vorm er al weer een beetje fatsoenlijk in. Nu nog alle kleine oneffenheden er uit krijgen, maar dat komt later, want daarvoor moet ik de lak wegslijpen en dat wil ik zo laat mogelijk doen:



Tijdens dit alles kwam ik ook nog wat meer roest tegen dan ik dacht dat er aan de achterkant van de auto zat:



Dinsdag...
Als het dan toch zo'n mooi weer is en we niet de deur uit mogen, dan maar meteen ook een hoop roestproblemen aanpakken. Onder de "dorpel" van de achterklep was één grote gatenkaas. Over de hele breedte van de auto en ook onder de achterlichten, vielen daar de roestgaten er in:



Dus besloten om de rand, waar de twee panelen bij elkaar komen, weg te slijpen:



Daarna het roestige deel er af slijpen en open vouwen:



En een lang stuk 40x50 koker op strategische punten in te zagen:



Voordat ik die er in ging lassen eerst nog wat meer roestplekken weg geslepen, nu ik daar nog goed bij kan:





Even een malletje uitgeknipt en overgenomen op een stukje zincor, zodat het plaatwerk onder de achterlichten weer netjes zou zijn. Meteen een pro-tip; als je iets te veel ruimte hebt tussen twee panelen, hou er dan met je ene hand een stukje TIG draad in terwijl je met je andere hand de boel aan elkaar MIGt.



Daarna de rechter reservewielbak weg geslepen, op dezelfde hoogte als de linker die ik maandag al weg gehaald had:



Na dit alles de koker er helemaal in gelast om zo te beginnen met de wederopbouw:



Johan van Tongeren - www.baddecision.works

volvobug

Haha, de reservewielbak wegslijpen is ook een manier om die deuk te verwijderen  ;D

Die auto hangt straks van de lasdraad aan elkaar. Wel handig als je dit "zomaar allemaal ff" kunt doen hoor.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Barracuda_82

Ach, normaliter hangt ie van nadenkit aan elkaar, dus ik zie alleen maar een verbetering :D
Johan van Tongeren - www.baddecision.works

Barracuda_82

Gisteravond heb ik niet meer lang aan de auto gewerkt, maar toch nog wel eea kunnen doen. Ik heb aan de linkerkant de wielkuip binnenkant weer aan de buitenkant vast gelast. Die was door het ongelukje (en het gebrek aan een felsrand) helemaal los gescheurd van elkaar. Wel fijn om te zien dat mijn eigen lassen die ik daar eerder aan heb gedaan wél heel zijn  gebleven. Ik heb ook nog een randje roest weggeslepen, maar twijfel of ik het wel mooi vind als de wielrand zo rond afloopt... Misschien las ik daar wel weer een nieuw hoekje in.



Daarna nog wat getimmerd en de boel nog wat vlakker gekregen. De wielkastrand moet nog, maar is door de knik die daar in zit wat lastiger. Daar moet ik nog een oplossing voor verzinnen. Misschien wat plamuur, maar daar hou ik eigenlijk niet van, maar misschien ook wel een kunststof rand voor een meer XC look... Ik weet het nog niet.



Daarna rechts en links de reservewielbakken klaar gemaakt om een plaat in te lassen. Links moet ik nog knippen, rechts had ik al klaar. Die heb ik er in gelast en om de anderhalve centimeter (ongeveer) vastgelast. Nu wachten op een stapeltje bussen nadenkit om de boel waterdicht af te werken.



En natuurlijk een nieuw paneel maken om de achterkant aan te laten sluiten op de rest van de body.

Johan van Tongeren - www.baddecision.works

diederickvolvo

Gaaf, keep up the good work. Is er voor de rand niet een inlaspaneel te bestellen?

Barracuda_82

#1505
Citaat van: diederickvolvo op 26-03-2020 11:22:41
Gaaf, keep up the good work. Is er voor de rand niet een inlaspaneel te bestellen?

Die zijn er zeker:



Maar daar moet ik de helft van weg slijpen (want veel te grote banden) en met het lassen aan de binnenkant is de kans op vervorming groot en dan hou ik hetzelfde over als ik nu heb. Ik denk dat het al-met-al net zo lastig is.

Edit: eigenlijk zou zo'n rubber profiel het makkelijkste zijn en het beste passen bij de lifted look:

Johan van Tongeren - www.baddecision.works

Barracuda_82

Gister de rechter reservewielkuip af gemaakt. Nu alleen nog afwerken aan de bovenkant en dan kan ik met de linker kant beginnen.

Johan van Tongeren - www.baddecision.works

Menno3274

Citaat van: Barracuda_82 op 27-03-2020 08:11:35
Gister de rechter reservewielkuip af gemaakt. Nu alleen nog afwerken aan de bovenkant en dan kan ik met de linker kant beginnen.

Lekker bezig. Het wordt weer wat ;)

Barracuda_82

Gister heb ik veel kunnen doen aan de auto. Helaas niet van alles foto's gemaakt, maar voldoende om een update te kunnen maken.

Links heb ik een mal gemaakt voor de nieuwe bodemplaat. Deze heb ik daarna uitgeknipt uit zincor en er in gelast:



Ook de achterkant is nu links én rechts dicht gemaakt. Daarna heb ik alle naden dicht gekit. De auto is nu weer helemaal waterdicht, op het eind van de koker na die ik als eerste er in gelast heb. Die ga ik dinsdag er in maken en dan kan daarna de boel weer verder afgekit worden en in de verf gezet:



Toen had ik even geen zin meer in plaatwerk, dus ben ik de aandrijfas gaan demonteren. Ik had een licht vermoeden dat het tussenlager niet meer helemaal lekker was.



Aan de voorkant even de versnellingsbak op een assteun, zodat de versnellingsbaksteun er in z'n geheel onderuit kan:



Zodat ik makkelijker even een nieuw rubber kan monteren en makkelijker bij de bouten van de hardyschijf kan (waar de sleutel op staat in de vorige foto):



Daarna de as los maken aan de kant van het diff. En omdat de as aan de kant van de bak al los was even een sleutel in de kruiskoppeling om de boel te blokkeren:



Nu ga ik meteen een 940 lager en lagerkooi pas maken om te gebruiken op de 240. Deze zijn wat duurzamer dan de originele die op een 240 gaan.
Johan van Tongeren - www.baddecision.works

Barracuda_82

Vandaag meteen even de cardanas in orde gemaakt. Nieuw lager er op geperst:



En de drager van het lager aangepast voor een 940 lagerkooi:





Johan van Tongeren - www.baddecision.works

Barracuda_82

Wat ben ik blij dat het weer lente begint te worden zeg 🥰 eindelijk weer lekker buiten in het zonnetje werken. In de wind is het nog wel koud, maar gelukkig sta ik met de auto mooi tussen het huis en de poort opgesloten en heb ik weinig last van koude wind:



Vandaag heb ik de 240 weer rijdend gemaakt. Als eerste even het laswerk aan de achterkant afgemaakt. Ik had bedacht om de ingelaste 40x40 koker door te trekken in de lijn van de auto:



En met een plaatje er op lijkt het een beetje alsof het zo hoort:



Inmiddels zit de boel ook al in de plamuur om het net wat netter te maken, maar zo zag het er uit na de zincspray:



Alles netjes in de zincspray, de cardanas weer gemonteerd en de auto van de bokjes:





Even nog een reminder hoe het was vorige week na het wiel-incident:



Toen dat alles klaar was nog even snel een "skidplate" gemaakt voor voor op de auto om een beetje de troep uit de multiriem te houden:







Toen dat allemaal klaar was lekker een stukje wezen rijden en op de hei nog even in de zon zitten genieten:

Johan van Tongeren - www.baddecision.works

Vulk

Je hebt vast veel bekijks van de buren. ;D

volvobug

Citaat van: Vulk op 31-03-2020 18:35:50
Je hebt vast veel bekijks van de buren. ;D

Kun je net niet zien op zijn foto's maar die hebben een permanente tribune aan de overkant neergezet.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

V70R^2

Citaat van: volvobug op 31-03-2020 19:14:37
Kun je net niet zien op zijn foto's maar die hebben een permanente tribune aan de overkant neergezet.


Voor welke dagen zijn er nog tickets vrij? ;D ;D ;D

volvobug

Citaat van: V70R^2 op 31-03-2020 19:26:52

Voor welke dagen zijn er nog tickets vrij? ;D ;D ;D

Dat weet ik niet, maar nu met 1,5 meter afstand kunnen er maar 3 tegelijk zitten.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.