Grotere gasklep

Gestart door DannyJ, 07-06-2018 11:01:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

DannyJ

Beste elanden,

Ik heb een C70 T5 uit 1998. Hoe zit het nou precies met de gasklep en inlaatspruitstuk upgrade? Ik heb een tijd terug een N/A gasklep van een 850 gekocht, maar twijfel of het de juiste is omdat er zn wit dingetje op zit die de luchtstroom verstoort. Moet ik dan nu een 960 gasklep plaatje halen?
Ik las ook dat je een NA inlaatspruitstuk kan plaatsen, maar lees daar verschillende meningen over.

Hoe zit het nou precies?
Volvo C70 T5 1998 handgeschakeld
Garnet red metallic pearl

leons850

Om te beginnen ga ik er even vanuit dat je een gasklep hebt gekocht van een 850 GLT en dus echt 3", latere hadden ook wel 2.5" heb ik wel eens begrepen.
Dat witte dingetje zijn de meningen verdeeld over ik zal hier mijn mening noteren; laten zitten!
Dat witte ding zorgt voor werveling in je inlaatspruitstuk wat zorgt voor een betere vermenging met de brandstof waardoor cilinder 1 en 5 (verste en dichtste bij je gasklep) de zelfde verhouding lucht/brandstof krijgen, wanneer je deze weg haalt krijg je een meer lineaire stroom en is de vermenging slechter. Wanneer je hem wel weg haalt (zeker bij N/A motoren) lijkt je auto vlotter omdat hij bij de kleinste opening al wat meer lucht door laat maar voor de output (vermogen) zal dit mindere resultaten geven (getest op bank bij Rica met een 10v).
Wat betreft een groter gasklep, je zal het gat in je inlaatspruitstuk moeten laten uit kotteren, grote verbindingen moeten scoren en daarna even goed opnieuw afstellen van het stangetje, een N/A inlaatspruitstuk is niet gunstig voor een turbo ivm uitlaat poorten en drukvulling dus lekker links laten liggen.
Heeft het verder voordelen.... Nee voor jou niet, de gasklep wordt pas een restrictie bij veel hogere vermogens dan jij nu draait. Beetje het zelfde verhaal als 3" inlaatbuizen, die voegen ook niets toe behalve extra volume om te vullen dus meer turbo gat. Er rijden/reden er een aantal rond meer ver over de 400pk met "slechts" een 2.5" gasklep en inlaat buizen (1 zelfs met 2" inlaatbuizen).
Ik heb op mijn S70 met een 19T ook gewoon standaard ripkit buizen en gasklep, voorlopig is dat turbine huis de grootste restrictie op mijn hele auto. ;)
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

razorx


DannyJ

Thanks mannen! Beide interessante stukken. Het is ook pas voor volgend jaar, maar ik haal rustig aan alles in huis. 19T hybride, do88 intercooler met ripkit, 470cc injectoren en de hele rambam. Dan lijkt het mij verstandig om ook de gasklep naar 3 inch in brengen. Ook mijn inlaat 3 inch met 3 inch lmm behuizing tegen het clippen
Volvo C70 T5 1998 handgeschakeld
Garnet red metallic pearl

arjenT5R

Vertel eens over je 19T hybride? 19T billet compressorwiel en 9 blads turbinewiel?
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

yannickdv

Eigenwijs is ook wijs.
Groet, Yannick
'21 - Skoda Octavia RS iV - Grijs - 55.000km (leasert)
'18 - VW Up! MoveUp 60pk - wit - 185.000km (voor de vrouw)
'99 - Volvo V70 2.5 10V Automaat - 421 DOP - 538.000km (hij is terug!)
'09 - BMW 520D E61, '06 - Volvo S60 2.4i, '97 - Volvo V70 T5 Frost Green

arjenT5R

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Piet

#7
De enige reden om je mafbehuizing nasr 3" te brengen is om het meetbereik van de LMM te vergroten (tegen het clippen dus zoals je al opmerkte).
Vergroten van het hele inlaattraject is zeker bij een 19T niet nodig.
Een 3" gasklep monteren heeft ook niks met de zoektocht naar meer vermogen te maken.
Het effect van zo'n klep is dar je gaspedaal reactiever aanvoelt, simpelweg omdat bij bv. 15 gr opening een 3" gasklep al heel wat meer lucht kan laten passeren dan een 2.5" klep.
Ik zou zeker voor een gladde klep gaan, die plastic pukkel is alleen maar een restrictie.
De benzine injectoren spuiten immers vlak voor de inlaatklep aan het eind van de runner in, daar pas vindt vermenging plaats.

razorx

Citaat van: Piet op 07-06-2018 23:16:01
De enige reden om je mafbehuizing nasr 3" te brengen is om het meetbereik van de LMM te vergroten (tegen het clippen dus zoals je al opmerkte).
Vergroten van het hele inlaattraject is zeker bij een 19T niet nodig.
Een 3" gasklep monteren heeft ook niks met de zoektocht naar meer vermogen te maken.
Het effect van zo'n klep is dar je gaspedaal reactiever aanvoelt, simpelweg omdat bij bv. 15 gr opening een 3" gasklep al heel wat meer lucht kan laten passeren dan een 2.5" klep.
Ik zou zeker voor een gladde klep gaan, die plastic pukkel is alleen maar een restrictie.
De benzine injectoren spuiten immers vlak voor de inlaatklep aan het eind van de runner in, daar pas vindt vermenging plaats.

Dank je!

DannyJ

Thanks, dan weet ik eerst voldoende ;)
Volvo C70 T5 1998 handgeschakeld
Garnet red metallic pearl

-D©©©L-

#10
Ik kan het verkeerd hebben, maar is het dan niet veel eenvoudiger om de kabel op de gasrol op de "kleine" ronding te leggen ?
Hoewel ik ieder maximale ruimte wens voor het uiten van zijn creatieve gevoelens, en eindeloos respect heb voor de ingezette "door" engineering van de door de volvo motoren afdeling gemaakte keuze...  een nòg grotere gasklep dan standaard klinkt m.i. toch een beetje als gaspedaal tuning.   
 

V70geRwin

Citaat van: Piet op 07-06-2018 23:16:01
De enige reden om je mafbehuizing nasr 3" te brengen is om het meetbereik van de LMM te vergroten (tegen het clippen dus zoals je al opmerkte).
Vergroten van het hele inlaattraject is zeker bij een 19T niet nodig.
Een 3" gasklep monteren heeft ook niks met de zoektocht naar meer vermogen te maken.
Het effect van zo'n klep is dar je gaspedaal reactiever aanvoelt, simpelweg omdat bij bv. 15 gr opening een 3" gasklep al heel wat meer lucht kan laten passeren dan een 2.5" klep.
Ik zou zeker voor een gladde klep gaan, die plastic pukkel is alleen maar een restrictie.
De benzine injectoren spuiten immers vlak voor de inlaatklep aan het eind van de runner in, daar pas vindt vermenging plaats.


Ik kan me voorstellen dat de wervelingen helpen om de benzine beter te verdelen dan een "gladde" luchtstroom?

Piet

#12
Mja aan het eind van een runner zal daar niet veel meer van over zijn, voor zover er al zoveel werveling zal door ontstaan.
Het is ook niet met die bedoeling aangebracht.
De brandstof wordt vlak voor de zich openende klep ingepoten.
De lucht is daar al behoorlijk pulserend en turbulent door de afwisselend zich sluitende en openende klep.
Dat stukje plastic voor het begin van het inlaatpruitstuk voegt daar echt niks aan toe.


razorx

Die plastic knobbel op de vlinder is er dan ook niet om wervelingen op te wekken. Volgens de Volvo documentatie is die knobbel gemaakt om het gas beter doseerbaar te maken bij weinig gas.