Ik blijf me er toch over verbazen, de openbaarheid van informatie hier in Zweden. Ter illustratie een stukje van mijn gesprek met mijn verzekeraar:
Ik: Dus, als ik in het buitenland een ongeluk krijg / veroorzaak, kan ik max €5000 terugkrijgen terugkrijgen?
Nour: Klopt. Bij een dergelijk geval wordt alles gedekt door de huisverzekering, max €5000 per keer.
I: In de auto zit een fiets van €2500, 1 of 2 PC's, mijn fototoestel (canon 5Diii met div glas) en meer. Kan ik dat bijverzekeren?
N: Nee, alleen de camera (voor ca €300 per jaar) maar de rest niet.
I: ok. Dan kijk ik daarna. Bedankt.
N: Tim, dan heb ik nog een vraag voor je: de auto van je vrouw, Laura, een Volvo V70 uit 2015 met kenteken: NOG909 die is niet via ons verzekerd. Volgens mij loopt de verzekering af op 14 augustus. Kan ik je daarvoor een offerte sturen:
I: .... (sprakeloos) ...
N: Weet je wat - de offerte ligt nu in de mail
I: Ja klopt. Hij is al binnen
N: Kijk er maar naar. Misschien dat hij intressant is.
Ik was echt helemaal "flabbergasted" dat ze dus tijdens ons gesprek van een aantal minuten over mijn verzekeringen ook even ziet dat op naam van mijn vriendin (we zijn niet getrouwed) vorig jaar een nieuwe auto gekocht hebben die niet via hun verzekerd is. Ze weten Merk, Model, Kleur, Uitvoering, Nr bord, Waarde, gereden afstand, datum van verzekering, etc. etc. Echt alles.
Soms handig, soms wel even wennen dat niets "prive" is.
En hier val je van de ene in de andere verbazing over de geslotenheid van informatie: twee weken geleden de school gebeld van onze oudste voor wat informatie over de status van de jongeman. Meneer is ondertussen 18, bijna 19, woont bij ons thuis, ik betaal de school en ik ben (financieel) verantwoordelijk voor 'm, maar de school vertelt helemaal niets! Sorry, meneer, dat zul je aan 'm zelf moeten vragen zodra wij de informatie aan hem hebben verstrekt, blablabla, AVG, blablabla, privacy....
Het moet toch niet gekker worden!