Help?! Airco is ermee gestopt in Italië

Gestart door TBoss3, 08-07-2018 11:54:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TBoss3

Hallo allemaal,

Ik ben momenteel op vakantie in Italië en vanochtend is de airco er ineens mee opgehouden.
Ik was aan het rijden, airco stond nog niet aan want het was nog niet warm en de ramen stonden nog open. Toen eenmaal op de snelweg wilde ik graag de airco aan hebben, want het werd toch wel warm. Er veranderde echter niks, terwijl ik normaal wel voel dat de airco aangaat (soort van klik en de motor die iets minder vermogen heeft). De ECC blijft gewoon door blazen alsof ik niet op het knopje heb gedrukt.

Van te voren werkte de airco perfect en ijskoud, vorig jaar is deze nog bijgevuld.
Het gaat om een 850 2.5 20V uit 1994.

Iemand enig idee wat ik zo zelf kan doen? Alle ideeën zijn welkom!
Alvast bedankt.
'94 - Volvo 850 2.5 20V MT - Black Stone - verkocht
'95 - Volvo 850 T-5R 2.3 MT - Black Stone - 360.000 km

Vulk

#1
De kans is klein dat je dit zelf kan fixen zonder naar een garage te gaan dus ik zou het (letterlijk) uitzweten.

Als hij is bijgevuld zonder het lek(je) aan te pakken, dan is het systeem vermoedelijk gewoon leeg.

volvobug

Afhankelijk van je mogelijkheden/vaardigheden:

zekering controleren
relais achter rechter schopplaat controleren
sensor in leiding bij schutbord in de stekker kortstondig doorverbinden om te controleren of magneetkoppeling inslaat.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

clk-p

Citaat van: Vulk op 08-07-2018 11:59:54
De kans is klein dat je dit zelf kan fixen zonder naar een garage te gaan dus ik zou het (letterlijk) uitzweten.

Als hij is bijgevuld zonder het lek(je) aan te pakken, dan is het systeem vermoedelijk gewoon leeg.

Zou de airco het een jaar volhouden als het systeem lek zou zijn?
Wel balen natuurlijk dat ie het nu net moet begeven nu je in Italië bent.
Hoor je wanneer je stationair draait de airco wel inschakelen? Zo niet tik/klap tegen de magneetkoppeling geven? Weet niet hoor, werkt bij een lampje vaak wel 😂

nieuwe_arjan

Citaat van: clk-p op 08-07-2018 12:24:53
Zou de airco het een jaar volhouden als het systeem lek zou zijn?

ja hoor, mijn airco doet er ongeveer 1 à 1,5 jaar over om 'te leeg' te lopen.

volvobug

Citaat van: clk-p op 08-07-2018 12:24:53
.... Zo niet tik/klap tegen de magneetkoppeling geven? ....

Zou dit niet doen bij draaiende motor!
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

clk-p

Citaat van: volvobug op 08-07-2018 13:03:18
Citaat van: clk-p op 08-07-2018 12:24:53
.... Zo niet tik/klap tegen de magneetkoppeling geven? ....

Zou dit niet doen bij draaiende motor!

Mooie aanvulling

Vulk

Citaat van: clk-p op 08-07-2018 12:24:53
Citaat van: Vulk op 08-07-2018 11:59:54
De kans is klein dat je dit zelf kan fixen zonder naar een garage te gaan dus ik zou het (letterlijk) uitzweten.

Als hij is bijgevuld zonder het lek(je) aan te pakken, dan is het systeem vermoedelijk gewoon leeg.

Zou de airco het een jaar volhouden als het systeem lek zou zijn?
Wel balen natuurlijk dat ie het nu net moet begeven nu je in Italië bent.
Hoor je wanneer je stationair draait de airco wel inschakelen? Zo niet tik/klap tegen de magneetkoppeling geven? Weet niet hoor, werkt bij een lampje vaak wel 😂

Voor mijn herstelling liep de mijne leeg elk anderhalf jaar.

classicT5

In Italië kunnen ze ook airco's vullen. Zal niet de hoofdprijs kosten en ben je voor je vakantie en terugreis gered.

V70 classic

Citaat van: classicT5 op 09-07-2018 20:55:50
In Italië kunnen ze ook airco's vullen. Zal niet de hoofdprijs kosten en ben je voor je vakantie en terugreis gered.

Tenzij ze zo t hoort geen lek systeem vullen.
:eusa_think:
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

MikeyQR

Kan zomaar zijn dat de magneetkoppeling te veel speling heeft gerkregen, hoe warmer deze wordt hoe groter de ruimte wordt.
Ik kreeg daar bij mijn V70 ook een opmerking over dat de ruimte al wat groot wordt en nog een jaar mee zou kunnen, daarna afstellen was het advies.

Kan ook zijn dat je condesor lek is geraakt door een steentje die op spat, condesor zit voor de radiateur en wordt als eerste geraakt.

Je kan de stekker van de druksensor halen en doorverbinden, slaat je pomp in is de magneet oke, je kan gelijk kijken of er koude lucht uit de roosters komt uiteraard niet te lang doorverbinden systeem kan veel druk opbouwen zo.
Bij geen koude lucht systeen leeg en weet je eigenlijk al waarom de airco niet werkt.
Uiteraard kan je daar de airco laten vullen maar bij een lek zou je niet zo lang kunnen genieten van de airco.

classicT5

Citaat van: V70 classic op 09-07-2018 21:48:18
Citaat van: classicT5 op 09-07-2018 20:55:50
In Italië kunnen ze ook airco's vullen. Zal niet de hoofdprijs kosten en ben je voor je vakantie en terugreis gered.

Tenzij ze zo t hoort geen lek systeem vullen.
:eusa_think:

Voor het juiste bedrag, liefst zonder bon, krijg je in Italië alles voor elkaar ;)

V70 classic

Citaat van: classicT5 op 09-07-2018 23:31:45
Citaat van: V70 classic op 09-07-2018 21:48:18
Citaat van: classicT5 op 09-07-2018 20:55:50
In Italië kunnen ze ook airco's vullen. Zal niet de hoofdprijs kosten en ben je voor je vakantie en terugreis gered.

Tenzij ze zo t hoort geen lek systeem vullen.
:eusa_think:

Voor het juiste bedrag, liefst zonder bon, krijg je in Italië alles voor elkaar ;)

Dat weet ik.
T was meer stof tot nadenken.
Onderhoud is de sleutel tot SK6.
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

TBoss3

Update: de airco doet het weer!!

Met de telefonische hulp van Michel Mol van Mol Car Service is het probleem gevonden. Het was de lage druk schakelaar die niet meer werkte.

Via een lokale Volvo garage deze schakelaar vervangen en de airco doet het weer, super! Kosten waren €58 dus dat valt wel mee. Nu is het weer lekker koel in de auto, in plaats van zweten.

Thanks voor alle snelle reacties!
'94 - Volvo 850 2.5 20V MT - Black Stone - verkocht
'95 - Volvo 850 T-5R 2.3 MT - Black Stone - 360.000 km

arjen850

Citaat van: TBoss3 op 14-07-2018 13:56:13
Update: de airco doet het weer!!

Met de telefonische hulp van Michel Mol van Mol Car Service is het probleem gevonden. Het was de lage druk schakelaar die niet meer werkte.

Via een lokale Volvo garage deze schakelaar vervangen en de airco doet het weer, super! Kosten waren €58 dus dat valt wel mee. Nu is het weer lekker koel in de auto, in plaats van zweten.

Thanks voor alle snelle reacties!

Haha, dat werd in de 2e reactie al aangedragen ;D