Zorro - Volvo 850 T-5R MT

Gestart door TBoss3, 19-08-2018 17:37:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TBoss3

Afgelopen weekend flink bezig geweest. Het probleem van de (soms) vastzittende remkauw rechtsachter was toch wat urgenter dan het stuurhuis. Als ik remde op hoge snelheid begon alles enorm te trillen en de schijf was al blauw uitgeslagen van de hitte. Dus afgelopen weekend eigenlijk alles van de remmerij achter vervangen.

Eerst nieuwe assteunen gehaald bij de Brezan. Ziet eruit als degelijke kwaliteit


Het loshalen van de klauw ging nog niet zo soepel. De wartel van de remleiding zat muurvast en omdat die van koper is draaide deze nogal snel door. Dus toen af moeten knippen en terug naar Brezan om een nieuw stuk remleiding te laten maken. Gelukkig kon dat direct en kon ik meteen door.
Van de remblokken van die klauw was niet veel meer over:


Daarna met het loshalen van de andere remklauw nog een dop (van MichielM850, oeps) gescheurd:

Was ook niet de beste kwaliteit dop, daarna met een degelijkere wel gelukt om die los te krijgen.

Linksachter verliep zonder verdere problemen.
Bij het monteren van de 'nieuwe' remklauw, thanks to V70R^2, kwam ik erachter dat de binnenste zuiger ook vast zat. Dat was een flinke tegenslag, daar had ik niet opgerekend. Gelukkig had ik contact gehad met Freefall en had hij nog een remklauw liggen. Bij aankomst bleek dat echter linkachter te zijn (ipv rechtsachter)  :P
Uiteindelijk wel de zuigers en rubberen hoezen van zijn remklauw kunnen gebruiken om over te zetten in de RA remklauw. Die gingen daarna weer goed in & uit.
Verschil tussen de zuigers was behoorlijk:


Handremschoenen en veren vervangen, toen de schijf er weer op en de remklauw er op gemonteerd. Daarna kon ik het toch niet laten om de klauwen geel te spuiten:

Ik ben benieuwd hoelang het blijft zitten. Het ziet er wel tof uit met die zwarte Columba's

Uiteindelijk alles weer gemonteerd en is het toch nog een geslaagde klus  :D
Enige issue waar ik vandaag achter kwam, is dat na het vervangen van de handremschoenen linksachter de handrem daar niet meer goed op gaat. De spanner heb ik iets terug gedraaid (omdat de nieuwe handremschoenen dikker zijn natuurlijk), maar dat heb ik rechtsachter ook gedaan en daar gaat hij wel goed op. Het lijkt alsof de handremkabel niet genoeg uitslag/beweging heeft om de schoenen echt vast tegen de schijf te zetten. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik heb de schroef in het armsteun-bakje al aangedraaid, en dat hielp niet echt.
'94 - Volvo 850 2.5 20V MT - Black Stone - verkocht
'95 - Volvo 850 T-5R 2.3 MT - Black Stone - 360.000 km

Peultje

Ik wet natuurlijk niet of dat bij jouw bolide het geval is maar soms zit er een van de handremstelschroefjes andersom tussen de remschoenen. Als je dan door dat remtrommelgaatje aan het pielen bent met je schroevendraaier denk je, en zou je volgens VIDA en Haynes de boel moeten, de remschoenen wijder te zetten maar draai je in werkelijkheid de boel dus vaster. Even de andere kant op draaien wil dan helpen. Als je de trommel eraf hebt voor de volgende eigenaar dat schroefje even om zijn as draaien. Bedenk zelf maar welke as.
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

Chris

#107
Voor het afstellen van de handrem moet je gewoon goed de procedure volgen. Ik kreeg hem met wat rommelen aan alleen de stelschroef aan de schijf ook niet goed ;). Als je hier op het forum zoekt staat er goede beschrijvingen van de procedure. Ik heb zoals voorgeschreven echt eerst de stelschroef binnen bijna helemaal losgedraaid. Daarna stellen aan de schijf. Als hij dan goed is kan je met de stelschroef binnen eventueel de hoogte van de hendel zelf nog wat aanpassen / strakker zetten.

Voor de zekerheid heb ik het "armpje" waar de handremkabel aan zit gemonteerd ook nog even gecontroleerd door deze met een tang wat heen en weer te bewegen. Die was gangbaar, of is dat nu in ieder geval weer.

En zoals Peultje zegt even nagaan hoe de stelschroef zit. Bij mij zitten ze inderdaad andersom. Stellen gaat dan nog steeds wel prima overigens.


TBoss3

Weer eventjes een update.

De 850 remt weer prima na het vervangen van de remklauw RA en het vernieuwen van de schijven en blokken achter. De handrem heb ik nog proberen te stellen d.m.v de stelschroef etc. maar het mocht niet baten, LA wordt de handremschoen niet aangetrokken door de kabel dus is er ergens iets mis met de kabel. Moet ik nog uitzoeken, voor nu is (nog) geen ramp.

Weet je nog die nieuwe winterbanden die ik had aangeschaft? Daarvan is er al snel 1 lek gegaan. Heel vervelend, zeker als je met de schoonfamilie op pad bent en midden in de nacht naar de vluchtstrook mag chauffeuren. Uiteindelijk wel goed opgelost door de ANWB. Er zat een flink gat in de band, 5mm en mooi rond.





Verder is het niet zo spannend. Het lijkt alsof hij de laatste tijd (sinds oliewissel) wat meer olie verbruikt dan voorheen (want voorheen was het eigelijk niks) dus dat moet ik wel in de gaten houden. Tussen kerst & oud-en-nieuw ga ik het stuurhuis vervangen. De onderdelen daarvoor heb ik al liggen, en het stuurhuis lekt nog steeds.
Vandaag wel weer lekker gewassen & gewaxt (desondanks de regen):
'94 - Volvo 850 2.5 20V MT - Black Stone - verkocht
'95 - Volvo 850 T-5R 2.3 MT - Black Stone - 360.000 km

TBoss3

Stuurhuis is vervangen!
Kerstvakantie; dus tijd om te sleutelen.

Ik wist dat dit wel een lastige klus zou worden, maar achteraf had ik het niet zelf gedaan. Maar uiteindelijk is alles wel gelukt, daar gaat het om
Mooie motor-ondersteuning gebeund.


Leuk die ronde bouten, totdat de bout meedraait met de moer. Met zo'n geval (vastzittende bouten) ben ik veel tijd kwijt geweest.


Alles maar even gesorteerd..


Oude eruit, nieuwe erin!


Ondertussen nog hoog bezoek gehad van volvo850dop (https://www.instagram.com/volvo850dop/) Hij was toevallig in de buurt. Was leuk om kennis te maken met een andere Volvo (850) liefhebber.


Vanochtend uit laten lijnen. Dat moest 2x gebeuren, na de eerste keer stond het stuur niet helemaal recht.


Flinke klus, ben blij dat het gebeurd is. Alleen zag ik bij het uitlijnen dat het subframe linksachter een beetje nat was weer... Terwijl ik dat had schoon/droog gemaakt. Dus misschien zit er iets toch nog niet goed... Tijd zal uitwijzen of het nog wat residu is van de reparatie of weer een lek(je).

Daarnaast zag ik ook dit:

Koelvloeistof-druppels onderaan de condenser en radiator.. Dus ik mag binnekort toch weer naar de garage denk ik zo. Koelvoeistof niveau was ook wel wat gezakt. Wel vreemd, dat deed hij eerder nooit. Toch ergens een lek ontstaan dan. Jammer; eerst lekte hij nooit iets.

Iedereen hier op het forum alvast een fijne jaarwisseling gewenst! Moge 2020 het beste jaar tot nu toe worden :eusa_dance:
'94 - Volvo 850 2.5 20V MT - Black Stone - verkocht
'95 - Volvo 850 T-5R 2.3 MT - Black Stone - 360.000 km

TBoss3

Dusss... Radiateur is lek.
Toen ik gisteren weg wilde rijden nog even koelvloeistof-peil gecheckt, want ik wist dat het een beetje lekte. Dat bijgevuld, maar toen ik weg wilde rijden zag ik een heel spoor van KVS achter me.




Vandaag nog even beter gekeken, en de radiateur zelf lekt en niet een van de slangen/aansluitingen. Het drupt ook wel flink. :(
Zie: https://photos.app.goo.gl/DQMFHuUaUVmeRXg28 voor filmpjes.

Nu is mijn vraag aan jullie: zelf doen of naar de garage?
Het liefst zou ik naar de standaard garage gaan waar deze auto al 22 jaar komt (Mol Car Service te Zoelen), maar dan moet ik 80km met deze lekke radiateur rijden. Weet niet of ik dat aandurf (+ hij had aankomende week nog geen tijd).

Heb laatst dus het stuurhuis gedaan en niet heel veel zin om weer een (of meer) dag onder de auto te liggen. Nu zie ik op internet dat een nieuwe radiateur ongeveer 100,- euro kost (https://www.rendcarparts.nl/volvo/onderdelen/24017-26.4515.410-65536a-6842876/RD8601353N), en weet ik van anderen dat door de garage laten doen >300,- euro kost.

Is het een lastige klus om zelf te doen? Kost het veel tijd? Wat is jullie ervaring?
Hoor het graag, thanks!
'94 - Volvo 850 2.5 20V MT - Black Stone - verkocht
'95 - Volvo 850 T-5R 2.3 MT - Black Stone - 360.000 km

Vulk

Als je het stuurhuis zelf kan, dan is de radiator vervangen een eitje!

arjenT5R

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

jellejas

Zelf is prima te doen. Hij word vast gehouden door 2 bouten en je kan hem er zo onder uit halen.

Is gewoon kvs aftappen via het plugje rechts onder, slangen aan de radiator los, evt de dinges voor de airco los maken en hem er onder uit. Ik zou wel even nieuwe klemmetjes voor je oliecooler bestellen.
BRAAAAAAAP STUTUTU

volvobug

Hou er wel rekening mee dat de twee bouten in lasmoeren zitten. Door roest zit de boel vast en breken de lasmoeren makkelijk los en dan begint het geklooi.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

TBoss3

Citaat van: volvobug op 05-01-2020 19:02:06
Hou er wel rekening mee dat de twee bouten in lasmoeren zitten. Door roest zit de boel vast en breken de lasmoeren makkelijk los en dan begint het geklooi.

Zulke dingen heb ik eigenlijk erg weinig trek in...
Bij het vervangen van het stuurhuis is wel gebleken dat vastzittende/afbrekende bouten erg veel tijd en frustratie opleveren.
Komen afbrekende bouten etc. vaak voor bij een radiator?
'94 - Volvo 850 2.5 20V MT - Black Stone - verkocht
'95 - Volvo 850 T-5R 2.3 MT - Black Stone - 360.000 km

volvobug

Citaat van: TBoss3 op 05-01-2020 19:28:46
...
Komen afbrekende bouten etc. vaak voor bij een radiator?

Als het nog de originele radiator is, ik denk het wel. Het is niet de bout die breekt maar de moer die los komt. Die zit gelast aan de carrosserie.
Geklooi valt wel mee, het is maar dat je er op bedacht bent. Je zaagt de kunststof "oren" aan de zijkant van de radiateur af. Radiateur eruit en dan heb je ruimte om een slijpschijf op de bout te zetten. Althans, dat is wat ik me herinner van hoe het bij mij is gegaan.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Died850

Ik heb al een aantal radiatoren vervangen en er is altijd wel een lasmoer die bij mij afbreekt. Daarom zoals volvobug beschrijft gewoon de oren met een handzaag eraf zagen en de resten wegslijpen met een slijptol. Snelste en makkelijkste manier. Soms wilt voortijdig insprayen met kruipolie wel eens helpen.
Klusje is goed te doen denk ik, scheelt je een hoop centen qua arbeid.

TBoss3

Ik heb de radiateur toch laten vervangen bij een garage, Autobedrijf Sanders in Veldhoven.
Wel even spannend, bij een andere/nieuwe garage. Waar ik bij Mol Car Service zelf altijd mee mag kijken en Michel mij altijd veel dingen uitlegt en leert, was het hier afstandelijk en niet veel info.
Maar het werk wat ze geleverd hebben lijkt tot nu toe prima te zijn, dus dat is mooi.

Hopen dat ik er weer een tijdje tegenaan kan!
'94 - Volvo 850 2.5 20V MT - Black Stone - verkocht
'95 - Volvo 850 T-5R 2.3 MT - Black Stone - 360.000 km

TBoss3

Eind februari ga ik met wat vrienden op wintersport, en als vervoer gaan we de 850 gebruiken.
We gaan naar La Plagne (1000km). Het is mijn eerste keer wintersport (ben al aan het lessen ;)) maar dus ook de eerste keer met de Volvo.
Tips of bepaalde voorbereidingen die slim zijn om te treffen voordat we naar wintersport vertrekken?
'94 - Volvo 850 2.5 20V MT - Black Stone - verkocht
'95 - Volvo 850 T-5R 2.3 MT - Black Stone - 360.000 km