Zorro - Volvo 850 T-5R MT

Gestart door TBoss3, 19-08-2018 17:37:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TBoss3

YES, nu met foto's! Toch met de ouderwetse manier via Tinypic
Bedankt voor het attenderen. Hopelijk leest (en kijkt) het nu een stuk leuker.
'94 - Volvo 850 2.5 20V MT - Black Stone - verkocht
'95 - Volvo 850 T-5R 2.3 MT - Black Stone - 360.000 km

TBoss3

Bij deze een samenvatting van de roadtrip van mij & mijn vriendin met de 850 door Noorwegen & Zweden. Deze keer hopelijk in een keer goed met de foto's.

Dit jaar wederom het plan om de 850 als camper te gebruiken; matrassen achterin. Deze keer wel een dakkoffer en luifel mee om het wat comfortabeler te maken, zeker ook gezien het weer in Noorwegen soms wat minder kan zijn (achteraf viel dat reuze mee).

Bij Hirtshals de boot gepakt naar Kristiansand. In de boot parkeren was lekker krap, zo dicht had ik nog nooit op een ander geparkeerd. Gelukkig hoefde wij niet achteruit de boot in, zoals de campers en caravans wel moesten.


Vanwege het allemansrätten hadden we het plan om ook te wildkamperen. Uiteindelijk 50% van de nachten gewildkampeerd, andere helft op campings.


Ik was nog nooit eerder in de zomer in Scandinavië geweest, en het is me echt heel goed bevallen. Zulke mooie natuur, lekkere wegen, vriendelijke mensen, zó veel vrijheid.
Paar foto's voor de geïntereseerden:












Nadat we een groot aantal fjorden hadden gezien (en tussendoor Bergen) gereden naar Jotunheimen, daar op grote hoogte door de bergen gereden. Via de "snelweg" naar Lillehammer, daar doorgestoken naar Zweden. Via Falun naar Stockholm en vanaf Stockholm zuidwaarts. Tussen de grote meren door richting Götenborg waar we natuurlijk naar het Volvo museum moesten. West kust van Zweden was ook heel mooi en goed weer om te zwemmen. Uiteindelijk via Kopenhagen en de bruggen weer terug naar NL gereden.

Mr Jansen heeft zich perfect gehouden. Enige wat me opviel was dat hij wel wat olie had verbruikt, moet ik wel op letten of het niet gaat toenemen. Verder een toffe vakantie gehad en Scandinavië komen we zeker vaker terug!
'94 - Volvo 850 2.5 20V MT - Black Stone - verkocht
'95 - Volvo 850 T-5R 2.3 MT - Black Stone - 360.000 km

TBoss3

P.S. Ik ben op zoek naar een manier om de 850 te verlagen aan de voorkant. Achter vind ik hem mooi zo en wil ik ook graag nivomats houden. Aan de voorkant vind ik echter dat hij iets te hoog staat, zou hem graag 20 of 40mm lager willen hebben. Is het voldoende om de veren te vervangen of is het verstandiger om de hele veerpoten te vervangen? En welke veren zouden jullie dan aanraden?
'94 - Volvo 850 2.5 20V MT - Black Stone - verkocht
'95 - Volvo 850 T-5R 2.3 MT - Black Stone - 360.000 km

Vulk

Echt geweldig om te zien/lezen.

Normaal is enkel de veren vervangen voldoende, maar het is een gelegen moment om de schokbrekers, stofhoezen, veerpootlagers & rubbers te bekijken en te vervangen (en nadien goed uitlijne natuurlijk).

Je kan T-5R of R veren nemen, die zijn 2 cm lager en qua comfort nog goed te doen. Anders heb je veren die 3,5mm of 4mm verlagen (weitec, eibach, ...), maar die zijn vaak iets stugger. Ik heb zelf weitec veren op de vooras met standaard sachs dempers en dat is qua comfort kantje boord. Wel met 17" wielen.

gero

Mooie foto's van Noorwegen & Zweden, ik ben wel een beetje jaloers op je noten houten stuur, mocht je het ooit weg willen doen ;D

volvobug

Noorwegen, heerlijk land voor een autovakantie! En zo'n luifel aan de auto is toch wel erg handig als je gaat camperen.

Wat olieverbruik zou ik me geen zorgen over maken, neem toch aan dat je een paar duizend kilometer verder bent op zo'n rit.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

V70geRwin

Wow, mooie foto's, hoeveel km was je rondje?

TBoss3

Citaat van: V70geRwin op 17-08-2019 13:08:32
Wow, mooie foto's, hoeveel km was je rondje?

4800km
Doordat we graag naar Stockholm wilden hebben we uiteindelijk flink wat gereden, wel verspreid over iets meer dan 3 weken.
'94 - Volvo 850 2.5 20V MT - Black Stone - verkocht
'95 - Volvo 850 T-5R 2.3 MT - Black Stone - 360.000 km

volvobug

4.800 km, als het olieverbruik minder dan een liter was vooral doorrijden  :D
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

TBoss3

Bedankt voor jullie lovende reacties :D

Ondertussen heb ik via Marktplaats voor weinig een setje gele Koni's met Apex veren gekocht. Qua verlaging prima, misschien wat te stug als ik zo de verhalen lees hier op het forum. Maar omdat hij er niet veel voor vroeg toch gekocht en dan een tijdje eronder om te kijken hoe het gaat bevallen.
I'll keep you posted!
'94 - Volvo 850 2.5 20V MT - Black Stone - verkocht
'95 - Volvo 850 T-5R 2.3 MT - Black Stone - 360.000 km

TBoss3

Hoi, ik heb een vraagje.
Bij inparkeren hoorde ik laatst een zeurend/kreunend geluid bij het insturen. Nu weet ik dat het stuurhuis een klein beetje lekt, dus ik vermoed dat de stuurbekrachtingsolie op is. Nu heb ik gelezen dat je daarvoor ATF moet hebben (bijv. deze: https://www.estateservices.nl/stuurdelen/stuurbekrachtiging/stuurpompen/atf-olie-total-elf-fluide-g3-1ltr-dextron-3-6422.html)

Nu is mijn vraag: is dit ook bij de dealer te verkrijgen? Of een andere automaterialenzaak?
'94 - Volvo 850 2.5 20V MT - Black Stone - verkocht
'95 - Volvo 850 T-5R 2.3 MT - Black Stone - 360.000 km

Peultje

Ik zou gewoon even bellen dan weet je het denk ik wel meteen (wel binnen openingsuren).
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

KIM

Die kan op de foto kun je bij de dealer halen ja (of ze het op voorraad hebben is een 2e)
Maar je kunt in je stuurhuis ook gewoon ATF van een automaterialenzaak kieperen hoor.

850blues

#73
Als het rode ATF dex III moet zijn, zou je ook deze kunnen gebruiken: KLIK *

Als het toch weglekt, waarom zou je dan de dure van Volvo gebruiken....

* geen aandelen.

edit:

Schoot mij nog te binnen.
Als het vaatje echt leeg is, moet je na het vullen mogelijk ook nog ff ontluchten.
Misschien dat medeforummers dat kunnen bevestigen.
Dit kon ik daar zo snel over vinden: KLIK

2016 => ....      | V70 2.5 10v classic '98 | 218dkm --> ....
2004 => 2016   | 854 2.5 10v '96 | 118dkm --> 249dkm

TBoss3

Thanks voor de snelle antwoorden.

Citaat van: 850blues op 06-09-2019 11:25:22
edit:

Schoot mij nog te binnen.
Als het vaatje echt leeg is, moet je na het vullen mogelijk ook nog ff ontluchten.
Misschien dat medeforummers dat kunnen bevestigen.
Dit kon ik daar zo snel over vinden: KLIK

Hier wordt vermeld dat je 10x maximaal naar links en naar rechts moet sturen en dan daar 10sec vasthouden.
Maar mij is altijd verteld dat je niet aan je stuur moet draaien als je stilstaat, dat dit zeker niet bevordelijk is voor de stuurbekrachtiging/stuurhuis. Hoe zit dat hier? Of moet je hem voor op assteunen o.i.d. zetten?
'94 - Volvo 850 2.5 20V MT - Black Stone - verkocht
'95 - Volvo 850 T-5R 2.3 MT - Black Stone - 360.000 km