Zorro - Volvo 850 T-5R MT

Gestart door TBoss3, 19-08-2018 17:37:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

volvobug

Even op assteunen zitten inderdaad.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

TBoss3

#76
Met behulp van MichielM850 (en vooral zijn flesje ATF wat hij nog had staan) heb ik het reservoir bijgevuld en nu lijken de zeurende geluiden verdwenen te zijn.

Laatst vermeldde ik via MP een set gele koni's met apex verlagingsveren op de kop getikt te hebben (voor maar liefst 20 hele euro's). Deze heb ik onder de auto gezet. De oude veerpoten verwijderen was nog een leuke klus, de onderste 2 bouten zaten muurvast.

Mr. Jansen staat nu een stuk mooier op zijn wielen vind ik. De wheelgap is nu voor en achter meer of minder gelijk, terwijl dat eerst voor veel meer was:


VS

(voor de goede opletters: 2e foto is gespiegeld)

Ik was eerst bang dat gele koni's te stijf zouden zijn. Gelukkig werkt de instelbare demping nog goed, en valt de stijfheid wel mee. Rijd nu op de zachtste stand.
Nu ik weet dat deze veerpoten mij wel bevallen moeten ze er helaas onderuit, want 1 van de 2 heeft geen bumpstop meer. Dat wordt nog wel een leuke klus om die te gaan plaatsen/vervangen...


PS. Ik merk steeds vaker dat de 850 op hoge snelheden (>130km/h) trilt. Het is niet altijd, maar bij bepaalde snelheden. 5km/h harder of zachter en het trillen kan weer wat minder zijn. Weet iemand wat hiervan de oorzaak is? Draagarmen/rubbers versleten of iets dergelijks?
'94 - Volvo 850 2.5 20V MT - Black Stone - verkocht
'95 - Volvo 850 T-5R 2.3 MT - Black Stone - 360.000 km

Died850

Mooi dat de KONI's bevallen, bumpstop vervangen is een klusje van niks met de juiste veren spanner.
Trillen kan van alles zijn, onderstel gerelateerd of een slagloodje verloren. Speling is goed te checken als je de auto even opkrikt.

TBoss3

Dit is dus wel echt naar... Alle foto's die ik ooit heb gepost via Tinypic zijn weg, gone, verwijderd. Erg balen, zo is het niet meer leuk om mijn webdagboek te lezen.
Dit zal bij veel anderen ook zo zijn, wat het des te vervelender maakt. Veel how-to's of leuke verhalen zullen niet echt meer te lezen zijn zonder foto's.

Hier zou toch iets beters voor moeten zijn... Ik doe het nu via ImageShack maar wederom ben je afhankelijk van een service van een ander. Grrr
'94 - Volvo 850 2.5 20V MT - Black Stone - verkocht
'95 - Volvo 850 T-5R 2.3 MT - Black Stone - 360.000 km

TBoss3

Weer even geleden, maar een korte update.

Vandaag een winterset opgehaald. Zitten twijfelen of ik voor 17 inch wilde gaan, maar die zou ik dan wel als zomerset willen. Dat zou betekenen dat ik voor beide sets 4 nieuwe banden moet hebben, wat wel een duur grapje wordt. En de Columba's vind ik zelf erg mooie wielen, dus daar bij gebleven  ;D



Daarnaast wordt hij wel goed gebruikt, onder andere als verhuiswagen:


Hij doet het verder prima, niks te klagen. Tovert nog steeds elke keer een glimlach op m'n gezicht als ik weer mag rijden  :)
'94 - Volvo 850 2.5 20V MT - Black Stone - verkocht
'95 - Volvo 850 T-5R 2.3 MT - Black Stone - 360.000 km

Vulk

Columba's staan echt geweldig onder een zwarte estate. Alles wat je hier optisch nog aan verandert doet afbreuk aan de wagen.

TBoss3

Hi!

Ik wist al langer dat het stuurhuis een klein beetje aan het lekken is, maar volgens mij wordt het erger.
Van de week in een (schuine) parkeergarage :(:


Van dichterbij bekeken:


Motorolie-stand is niet veranderd, en van de andere vloeistoffen kon ik zo ook niet zien dat het minder was, dus ik denk dat het stuurbekrachtingsvloeistof is (ATF).
Het is vooral nat bij de passagierskant.

Zijn er hier mensen die hier ervaring mee hebben, en hoe dit te fixen is?
'94 - Volvo 850 2.5 20V MT - Black Stone - verkocht
'95 - Volvo 850 T-5R 2.3 MT - Black Stone - 360.000 km

volvobug

Zo te zien zijn het rode druppels, als je automaat rijdt kan het ook de automaat die lekt op een pakking of de keerringen van de aandrijfassen. Dat zul je toch echt even van onderen moeten bekijken.
Als het het stuurhuis is, kan het nog de aansluiting van de leiding zijn maar meest waarschijnlijk de afdichtringen op het 'rack'. Vervanging door een gereviseerd exemplaar is dan de beste optie.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

TBoss3

Citaat van: volvobug op 18-10-2019 09:19:31
Zo te zien zijn het rode druppels, als je automaat rijdt kan het ook de automaat die lekt op een pakking of de keerringen van de aandrijfassen. Dat zul je toch echt even van onderen moeten bekijken.
Als het het stuurhuis is, kan het nog de aansluiting van de leiding zijn maar meest waarschijnlijk de afdichtringen op het 'rack'. Vervanging door een gereviseerd exemplaar is dan de beste optie.

Thanks voor de snelle reactie. Ik rijd een handbak, dus het komt niet van de automaat. Vanwege de rode druppels dacht ik inderdaad ook aan ATF.
Kan je ergens gereviseerde stuurhuizen kopen? Of zit je dan vast aan een nieuwe (NOS)?
'94 - Volvo 850 2.5 20V MT - Black Stone - verkocht
'95 - Volvo 850 T-5R 2.3 MT - Black Stone - 360.000 km

de Boeing

Is de servopomp nog mooi droog (onderaan)? want bij mij was de ijzeren drukleiding los getrild. Maar als je zoveel olie kwijtraakt zou je dat onderhand ook moeten horen aan de pomp (die gaat dan zoemen bij insturen).

Ik heb er een gereviseerd stuurhuis van auto-24 onder zitten (oude terugsturen). Er zijn 2 types TRW en ... (naam ontgaat me ff). Maar als je ook stuurstangen mee vervangt (aan te bevelen) maakt het volgens mij niet uit welke je koopt.

volvobug

Je hebt TRW en SMI, dat is (meestal) via het typeplaatje linksvoor in de motorruimte af te leiden. Maar inderdaad, als je spoorstangen en stuurkogels mee vervangt zijn ze uitwisselbaar.

gereviseerd exemplaar is in de onderdelenhandel verkrijgbaar. Estateservices https://www.estateservices.nl/stuurdelen.html?p=2 heeft momenteel kortingsactie (ik heb er geen belang bij voor de duidelijkheid).
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

TBoss3

Citaat van: volvobug op 18-10-2019 10:38:20
Je hebt TRW en SMI, dat is (meestal) via het typeplaatje linksvoor in de motorruimte af te leiden. Maar inderdaad, als je spoorstangen en stuurkogels mee vervangt zijn ze uitwisselbaar.

gereviseerd exemplaar is in de onderdelenhandel verkrijgbaar. Estateservices https://www.estateservices.nl/stuurdelen.html?p=2 heeft momenteel kortingsactie (ik heb er geen belang bij voor de duidelijkheid).

Bij de link van estateservices zie ik veel onderdelen voor stuurhuizen en ook een revisieset. Ik zie maar 1 stuurhuis staan, nieuw, en erg prijzig. Is zoiets zelf te 'reviseren' of is vervangen voor een nieuwe beter?
'94 - Volvo 850 2.5 20V MT - Black Stone - verkocht
'95 - Volvo 850 T-5R 2.3 MT - Black Stone - 360.000 km

volvobug

282 euro voor een nieuwe is niet prijzig volgens mij.
Je kunt ook de gok nemen en een gebruikte van de sloop halen voor minder. Maar het is dezelfde hoeveelheid werk.

Zelf reviseren weet ik niet of je specialistisch gereedschap nodig hebt voor (de-)montage en afstellen. Je bent in ieder geval langer bezig.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

TBoss3

Gisterenochtend even langs Mol Car Service geweest. Het was alweer bijna 15k km geleden, dus een oliewissel was wel welkom :)
Daarnaast ook meteen even gekeken of het stuurhuis inderdaad lekt en/of er nog andere dingetjes zijn.



Op de brug was goed te zien dat het ATF was dat lekte, en ook dat het van het stuurhuis komt. Deze zal dus vervangen moeten worden. Nu heb ik gelezen dat dit zelf te doen is, dus het lijkt mij wel een uitdaging om dit te gaan vervangen. Nu vroeg ik me af of er hier op het forum een duidelijk how-to is (niet kunnen vinden tot nu toe), of dat er mensen zijn die tips hebben? Tevens de vraag of een gereviseerd stuurhuis de moeite waard is, of dat nieuw toch veel beter is? En zo her en der ook gelezen dat stuurkogels dan ook vervangen moeten worden?

Als ik dan met het stuurhuis aan de gang ga waarbij het subframe toch los moet ga ik meteen de onderste motorsteunen vervangen, die hebben hun beste tijd gehad. En daarnaast moet de remklauw rechtsachter vervangen worden, want deze zuiger gaat niet meer mooi terug.
Al met al weer wat te doen de komende tijd... Tips & tricks hoor ik graag!

PS. Daarnaast vroeg ik me af of jullie bekend zijn met (een van) de 850 van de garagehouder van Mol Car Service. Vind het zelf een gave wagen, dus bij deze:
'94 - Volvo 850 2.5 20V MT - Black Stone - verkocht
'95 - Volvo 850 T-5R 2.3 MT - Black Stone - 360.000 km

Miyel

#89
Stuurhuis vervangen is inderdaad wel zelf te doen, maar ook een van de grootste *%$&# klussen. Hierbij heb je er echt profijt van als je de auto mooi hoog op kunt krikken (of een brug natuurlijk) en je er goed onder kunt liggen (niet in de regen) en weg kunt komen als de ATF in je gezicht begint te lekken.
Oh ja.. en omdat je je armen in onmogelijke posities moet kunnen krijgen om overal bij te komen (stuurstang gewricht, moeren stuurolie leidingen etc).

Volvo adviseert om het subframe alleen achter iets te laten zakken. Nou, ik ben hiermee aan het moggelen geweest om het stuurhuis er aan de zijkant uit te schuiven; Je kunt beter het hele subframe laten zakken/verwijderen.

Eerst het motorblok ophangen met een motorbalk. Deze heb ik eenmaal gehuurd, maar de huur werd al snel hoger als aanschaf. Kosten geen drol.

Als je het subframe er onder uit haalt inderdaad meteen ook de motorrubbers en subframe rubbers vervangen. Nu ligt het toch los en ga je echt merken.
Stuurkogels kun je ook meteen vervangen, dit wordt meestal meteen gedaan omdat;
- Je hebt ze toch los gehaald.
- auto moet uitgelijnd worden, moet je volgend jaar 1 kogel vervangen mag je weer opnieuw.
- je kunt oude en nieuwe stuurhuis mooi naast elkaar leggen en de lengte gelijk maken (stel je in met stuurkogels).
Bekijk de draagarmrubbers ook van te voren even goed, ook deze haal je los (als je het subframe helemaal weg neemt) en uitlijnen moet je toch al. Dus beter meteen ook doen ipv over een tijdje.

Stuurhuis heb ik ook bij EstateServices besteld toen, revisiedeel. Dus originele kwaliteit en statiegeld op je oude stuurhuis welke je na de reparatie terug stuurt.
Ohja; gebruik fatsoenlijk materiaal, Febi of OEM gelijkwaardig. Laat je niet overhalen tot Scanpech of ProPrutSweden (Estateservices huismerk) want ik heb na 1 jaar al deze rubbers toen weer kunnen uitwisselen voor goed spul.

Succes!  ;)

850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)