850 maken, ombouwen of weg doen?

Gestart door Menno3274, 28-08-2018 11:35:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Menno3274

Beste mede forummers,

Ik heb even een vraagje.
Op dit moment heb ik een rode 850 sedan uit 1995 met een 2.0 10v motor erin. Nu zat ik te twijfelen om hem om te bouwen naar een 2.0t of 2.3t. Aangezien mijn versnellingsbak amper meer in 3 gaat moet er sowieso gesleuteld gaan worden.

Nu mijn vraag. Is het te doen om hem van een 10v naar een 20v turbo te bouwen. Of kan ik beter de versnellingsbak (die ik al heb liggen) wisselen en de auto verkopen en gaan kijken voor een v70 classic t5 of 850 t5.

Ik hoor het graag.

Mvg, Menno

V70R^2

Is prima te doen, kabelboom/ECU en motorswap, met alle turbo delen als koelpakket uitlaat etc.

Dus eigenlijk opzoek naar een complete donor 850 T5 ;D Maar als de staat daarvan mee valt, bespaar je de ombouw en ga daar mee rijden, tenzij je al het werk zelf doet een heel pak voordeliger.

Philip850

Mijn mening: optie 2. Ombouw naar een turbo is niet alleen een kwestie van een motorswap. Een turbo heeft een ander motor management, een ander onderstel, koelpakket etc. Als je dan gaat kijken naar de investering en moeite ten opzichte van beginnen met een auto die af fabriek als turbo is geleverd en die naar stage 0 te brengen, ben je denk ik met het laatste het beste af.
Volvo Amazon '67, VW Golf GTI, Volvo 480 ES/GT/Turbo, Volvo 850 oer GLT (2x) T-5 (2x) Volvo 855 T-5R DOP, Mercedes-Benz SLC 350 '72, Audi A3, Saab 9-3 Turbo, Citroën XM, Pontiac Fiero, Volvo Amazon Red & White '66,  Alfa Romeo 166 Nero Vulcano '01

The Volvoboy

Het is prima te doen. Het is maar net hoeveel waarde je aan je auto hecht. Ik wilde mijn V70 niet kwijt, daarom daar een T5 in gehangen. :) Een donor is aan te raden, dan kun je alles overzetten en zie je geen dingen over het hoofd. :)
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 687.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 398.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 382.000km
'96 - Volvo 850 2.3 T-5 Aut. - Dark Olive Pearl - 16" Columba - 395.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

dielie850

Hier ook al een motorswap gedaan turbo.
Kon de complete donor uit hetzelfde bouwjaar (belangrijk voor obd1 of obd2) voor heel weinig op de kop tikken waardoor ik een goede stage 0 kon uitvoeren.
Als je allemaal de kennis, materiaal en de ruimte er voor hebt om het zelf te doen hoeft het helemaal niet duur te zijn ;)

Menno3274

#5
Komt er op neer dat het best te doen is. Als er een complete donor auto is. Maar het zal goedkoper zijn om naar een t5 te kijken. Dat dacht ik al. Maar een bevestiging is wel fijn.

De ombouw lijkt me gaaf om te doen, maar helaas geen eigen brug en kennis om het helemaal zelf te doen. Dan zal het gauw in de papieren gaan lopen. En daar is mijn 850 niet echt bijzonder genoeg voor ;).

Dan maar een brug gaan vinden om de bak te wisselen, zodat ik weer normaal kan rijden :). Of iemand moet iets hebben staan, zodat hij toch wat sneller wordt  :P.

V70geRwin

Een sedan wordt natuurlijk nooit een estate.
Voor de rest is het goed te doen, zeker als de rest nog goed is.

Menno3274

#7
Citaat van: V70geRwin op 28-08-2018 13:57:03
Een sedan wordt natuurlijk nooit een estate.
Voor de rest is het goed te doen, zeker als de rest nog goed is.

Hij is nog niet aan zijn einde, maar eer dat ik een donor heb gevonden, een plek en een paar man die kan helpen ben ik al even verder denk ik ;D. En nu zonder 3de versnelling is ook niet alles.

Vulk

Ik zou in de omgekeerde weg werken. Een mooie T-5 zoeken en dan eventueel onderdelen die beter zijn van jouw huidige auto (en passen uiteraard), gewoon omzetten.

Menno3274

Citaat van: Vulk op 30-08-2018 09:28:27
Ik zou in de omgekeerde weg werken. Een mooie T-5 zoeken en dan eventueel onderdelen die beter zijn van jouw huidige auto (en passen uiteraard), gewoon omzetten.

Dat is ook nog een goede optie. Nu een leuke kleur tegen komen dan :)