1994 T5 project, Welke koppakking?

Gestart door Robindetweede, 28-08-2018 23:46:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Robindetweede

Beste Volvisten!

Ben op het moment bezig met een project om mijn 850 op te knappen/ op te voeren.

Dit begon met het KVS systeem dat op (te veel) druk kwam te staan, en eindigt als het goed is in een snelle goed rijdende nette 850! (1994 T5, automaat, +- 275.000 gereden, compleet origineel. 13g turbo)

Het volgende ga ik er allemaal aan doen/aanpassen.

-Revisie cilinderkop
-Vervangen KVS slangen+thermostaat+slangen
-Vervangen Bougies+kabels+rotor+verdeler
-Vervangen Distributie+waterpomp etc.
-Banden rondom vervangen
-Bumperdek voor en achter in de plastidip zetten
-Stuurstangeindes vervangen
-Carterventilatie vervangen
-Vervangen alle vaccuum slangen
-K&N inlegfilter
-Vervangen IC slangen
-Bovenste motorsteun vervangen(PU?)
-Automaat flush
-Voorremupgrade naar 302mm
-Japanifold uitlaatspruitstuk monteren
-JT 3 inch DP+ catback met 2 dempers monteren.
-Veerpootbrug monteren
-Turbo upgrade 13g-16t
-Schutten chip
-Blauwe injectoren monteren

Mis ik nog iets in mijn lijstje?

De turbo, Japanifold en de injectoren heb ik al op de kop kunnen tikken. Vele andere onderdelen wil ik deze week gaan halen bij estateservices.

De auto ligt ondertussen helemaal uit elkaar en deze week gaat het opbouwen weer beginnen, de kop is morgen klaar!


Ik hoop na deze aanpassingen zo rond de 300pk te eindigen.

Nu vraag ik mij af of het verstandig is om dit met een standaard koppakking te doen of dat het nodig is om een performance/stalen koppakking te gaan gebruiken?

Verdere tips zijn uiteraard ook welkom!

Robin

Ik hoop dat ik dit bericht in het goeie topic heb geplaatst anders hoor ik het graag!

Robindetweede

hier nog even een foto van de auto:


V70R^2

Als de kop eraf gaat, H-profiel drijfstangen erin!

die originele ga je mogelijk krom krijgen en kan je alles opnieuw doen als je pech hebt..

En wat voor koppakking maakt niet uit, die krijg je niet stuk met jouw setup  :)

koen.s

Vacuüm slangen staan niet op je lijstje,  zou ik ook mee vervangen.
Intercooler en slangen zijn waarschijnlijk ook van 1994, deze goed controleren.
De slangen zou ik iedergeval vers doen,  als je het goed wil doen gelijk een alu ic.


freefall

Er staat op het forum best veel info over do's en dont's mbt tuning en stage 0...vermaak jezelf en lees :D
1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT zoonlief
1995 421 dark olive pearl 850 T5R AT
i beun, therefore i am

Robindetweede

#5
Citaat van: koen.s op 29-08-2018 09:20:13
Vacuüm slangen staan niet op je lijstje,  zou ik ook mee vervangen.
Intercooler en slangen zijn waarschijnlijk ook van 1994, deze goed controleren.
De slangen zou ik iedergeval vers doen,  als je het goed wil doen gelijk een alu ic.


Vaccuum slangen missen inderdaad op het lijstje, maar worden uiteraard vervangen. IC slangen ook!
Aluminium IC komt misschien later :)

Lijstje is bijgewerkt!


V70geRwin

Goed bezig en een mooi lijstje  :eusa_clap:

De 302 remupgrade helpt wel iets maar is nog steeds onderbemeten. Dan zou ik even doorrijden met 280mm en sparen voor iets wat wel een grote verbetering geeft.

Dan zou ik kijken naar de v50 upgrade met 320 schijven of even shoppen voor een paar brembo 4 pots klauwen met 320 schijven, dit past ook nog steeds achter je titans. Er zijn topics genoeg in het remmen tuning gedeelte.

Je zult merken dat je met meer vermogen ook graag een onderstel wil met meer demping trouwens  ;D
En dan rol je van het een in het ander, maar het hoeft allemaal niet direct in 1x natuurlijk  ;D

Veel succes!

Miyel

Citaat van: V70R^2 op 29-08-2018 00:00:20
Als de kop eraf gaat, H-profiel drijfstangen erin!

die originele ga je mogelijk krom krijgen en kan je alles opnieuw doen als je pech hebt..

Ben ik het niet mee eens (sorry Adriaan).. Een 16T i.c.m. standaard drijfstangen kan makkelijk. Ik heb 8 jaar gereden met een 16T schuine flens welke op een rollenbank 319pk liet zien. Geen centje pijn.
Kromme drijfstangen komen voor bij slechte tuning, onderin toeren waarbij teveel gevraagd wordt.

Bovendien haalt topicstarter de kop er af en laat dus het onderblok dicht zitten.

Wat ik wel aanraadt is de carterpan er eens afhalen om de olie-retour van de carterventilatie goed schoon te maken. Die wil nog wel eens dicht gaan zitten. En als de carterpan er onderuit gaat, moet je de o-ringen ervan ook vervangen; als de oude het begeeft, loopt mogelijk je hele motorblok in puin (je zult niet de eerste zijn).

En als je alles al zover los hebt; alle motorsteunen vervangen. Niet goedkoop maar wel het beste. Als je er 1 vervangt terwijl de rest slecht is houdt die nieuwe het ook niet lang. En ik heb het gedaan bij mijn turbo-loze V70; het blok kwam 2cm hoger te liggen en 'bonkt' niet meer heen en weer bij schakelen.. Heerlijk.
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

V70R^2

Ik ben het met je eens dat in eerste instantie een slechte tune ze krom maakt.

Maar een hete zomer dag en een tripje vol gas autobahn kan zomaar dezelfde hoeveelheid knock genereren als die mindere tune zou doen, of als je pech hebt en wat slechte/oude brandstof krijgt aan de pomp is het ook zo gedaan.

Daarbij, met jouw advies, als de carter pan eraf is zijn de drijfstangbouten ook direct bereikbaar en zijn ze zo gewisseld ;) Het onderblok kan aan elkaar blijven en in de wagen blijven hangen, het meerwerk is dus nihil.

Mijn advies is enkel dat nu je er toch bij komt... Dan kan je lekker lomp doen zonder zorgen.

Tevens, de eerste turbo upgrade is vaak niet de laatste ;D ;D ;D een 19/20T zit er zo in, H-profiel drijfstang niet.

The Volvoboy

De vraag is of je zo ver wilt gaan met een automaat. Met een 16T en een mooie tune heb je echt een heel fijn rijdende auto. ;)
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 687.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 398.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 382.000km
'96 - Volvo 850 2.3 T-5 Aut. - Dark Olive Pearl - 16" Columba - 395.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

freefall

Citaat van: The Volvoboy op 29-08-2018 15:25:49
De vraag is of je zo ver wilt gaan met een automaat. Met een 16T en een mooie tune heb je echt een heel fijn rijdende auto. ;)
Tuurlijk wel :D
1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT zoonlief
1995 421 dark olive pearl 850 T5R AT
i beun, therefore i am