Auteur Topic: Glasvezel aansluiting verplaatsen  (gelezen 719 keer)

Luc

• Lid 500+
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
Glasvezel aansluiting verplaatsen
« Gepost op: 09-09-2018 04:11:55 »
Omdat hier op het forum veel kennis huist over veel onderwerpen, en omdat ik hier al vaker dingen heb opgestoken die niks met Volvo te maken hebben…

Begin november verhuizen wij naar een nieuwe woning. Modern huis, bouwjaar 2000, behalve schilderwerk hoeft er niet veel aan te gebeuren.
Maar de glasvezelaansluiting, is ergens de afgelopen 2 tot 5 jaar gelegd, onder de tuin door geschoten, en zo kort mogelijk bij de straat, is die witte doos tegen de muur geschroefd.
De vorige bewoners (ouder echtpaar) interesseerde  dat vrij weinig, die hebben hun tv gewoon in die hoek gehangen en een kastje ervoor gezet.

Wij willen die aansluiting ongeveer een meter verder doortrekken, zodat die doos in de meterkast zit. Zetten we daar ook het modem, en vanuit de meterkast maken we een mooi gaatje dat boven het TV-meubel, achter de TV uitkomt zodat niemand daar wat van ziet.
Netwerk gaat middels Devolo adapters via het stroomnetwerk. Gebruik ik al jaren en naar volle tevredenheid, snel en nooit storing.

Huis heeft geen kelder en geen kruipruimte, vloer is marmer met vloerverwarming.

Reggefiber vraagt 399,- om de aansluiting te verplaatsen, lijkt mij veel geld om een gat in een muur te boren, een sleuf te frezen en een kabel een meter, of laten we t ruim nemen, twee meter, door te trekken. Maar van glasvezel heb ik geen verstand, en ik denk niet dat ik de kabel zoals ie er nu ligt simpel kan verlengen.

Ideeën?
Toyota Auris TS, Renault 19 Cabriolet

jellejas

• Lid 100+
  • Offline Offline
Re: Glasvezel aansluiting verplaatsen
« Reactie #1 Gepost op: 09-09-2018 05:58:05 »
Glasvezel lassen is een duur grapje. Is speciale apparatuur voor nodig en iemand met kennis van.

Je zou op de NTU een bijbehorend kabeltje aan kunnen sluiten en die door de muur douwen maar dat moet dan in zijn geheel, maar dan moet het gat groot genoeg zijn en of dat zo netjes is.
BRAAAAAAAP STUTUTU

)()()sT

• Lid 1000+
  • Offline Offline
  • V70R | V60D | T-5R CY
    • www.joostvdveer.nl
« Reactie #2 Gepost op: 09-09-2018 08:27:14 »
Ik zou het zelf toch door/via de aanbieder laten verplaatsen. Krijg je ook nooit gezeur als je problemen hebt met signaal of verbinding. Zelf heb ik gewoon internet en tv via Ziggo en heb de hoofdaansluiting ook in opdracht van hun laten verplaatsen van woonkamer naar meterkast. Kost wel wat maar dan is het nu ook goed. Lomitel heeft dit overigens gedaan; wellicht doen zij dat ook?

Maestro12

• Lid 100+
  • Offline Offline
  • V70, 2.5 10v 1999, 481481km
« Reactie #3 Gepost op: 09-09-2018 08:40:46 »

Je zou op de NTU een bijbehorend kabeltje aan kunnen sluiten en die door de muur douwen maar dat moet dan in zijn geheel, maar dan moet het gat groot genoeg zijn en of dat zo netjes is.

Je zou bij het punt waar de kabel binnen komt een3/4" lasdoos in de muur kunnen maken en dan met 3/4" elektra pijp naar het punt gaan waar je wilt, doosje afdekken met een vlakke blindplaat.
Door een 3/4" buis zouden LC-connectors heen moeten passen (en SC ook als je ze even van elkaar haalt) dus gewoon pre-fab kabel kopen.
Je houd dan wel een blindplaatje in het zicht, maar het is denk ik de goedkoopste/makkelijkste oplossing.
V70, 1999, 481481km
7700 pk en 300.000 nm, is dat wat?

Miyel

• Club lid
  • Lid 500+
  • Offline Offline
  • 855 T-5R Black Stone.
« Reactie #4 Gepost op: 09-09-2018 11:19:45 »
Graaf de kabel net buiten de muur eens op. Bij mij hebben ze een rol extra lengte ingegraven. Als de reserve lengte genoeg is, hoef je niet te verlengen maar alleen verplaatsen.
Als je de witte doos los kunt halen en zonder schade/knippen de connectoren zo klein kunt krijgen dat ze door een gat kunnen, kun je het misschien zelf.
Mag niet, dus zorgen dat je niets beschadigd of de glasvezelverbinding zelf los haalt.. dan moet je ze er alsnog bij halen a 400,-
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 MY05 (Gezinsbak)

san

• Lid 1000+
  • Offline Offline
  • Volvo S70 2.4 140 pk
« Reactie #5 Gepost op: 09-09-2018 12:45:12 »
Normaal zit die "witte doos" binnen,heb je daar een foto van?
Ik zou net als wat er gezegd is even kijken of er overlengte is,zodat je eventueel je glas naar binnen kan halen.Let op glasvezel is erg storingsgevoelig.Weet niet hoe het is afgewerkt in de witte doos.
Je kunt inderdaad koppelstukjes krijgen,maar ligt er dus aan hoe het in de doos zit en qua afwerking.

Luc

• Lid 500+
  • Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 10-09-2018 03:07:23 »
Wederom, dank voor de reacties.

Joost, van Lomitel heb ik nog nooit gehoord.
Die ga ik zeker even benaderen.

Zelf eraan klooien gaan we sowieso niet doen, en de kabel "even" opgraven voorlopig in elk geval, ook niet.
Goed om te weten dat er misschien overlengte is, maar om dat uit te zoeken wacht ik wel totdat de gemeente om wat voor reden dan ook, weer eens de stoep gaat open breken (dat vinden ze leuk denk ik, want ze doen het om het jaar, soms zelfs om het half jaar, dan voor glasvezel, dan om de riolen met een robot te inspecteren, dan later om de met de robot gevonden schades te herstellen, vervolgens om de koperen waterleiding voor kunststof te vervangen, en om de 5 jaar ongeveer omdat de inzichten qua verkeersverdeling weer veranderd zijn, leggen ze gelijk wat drempels en kuilen aan, en nog een heleboel andere onzinredenen).

Luc

• Lid 500+
  • Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 10-09-2018 03:22:04 »
Ohja, Ziggo komt er hier nooit meer in.
Kan best zo zijn dat eea verbeterd is na de fusie met Vodafone, maar hun klantenservice zuigt (of zoog toen).
Je wordt behandeld als een klein kind, alsof je nog niet weet hoe die twee pinnen aan het eind van de kabel in de twee gaten in de muur moeten, door een medewerker die beter Pakistaans dan Nederlands spreekt… Nooit meer.

Sinds de overstap naar XS4All, nooit meer een probleem gehad (zelfs geen klantenservice nodig gehad). Krijg je een prima, een van de beste die er zijn, modem "in bruikleen", maar ik denk niet dat je t na 10 jaar nog terug hoeft te geven, een monteur sluit alles aan, kosteloos, gaat pas weg als alles getest is en werkt.
1 keer storinkje gehad in al die jaren, duurde 3 kwartier. Stroom van modem af, ff wachten, terug erop en werken.
Gaat absoluut mee naar de nieuwe woning.

Miyel

• Club lid
  • Lid 500+
  • Offline Offline
  • 855 T-5R Black Stone.
« Reactie #8 Gepost op: 10-09-2018 06:43:57 »
De lus zal tegen je eigen muur aan liggen, en tenzij de stoep tegen je huis aan ligt zal de gemeente die niet snel opgraven.
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 MY05 (Gezinsbak)

)()()sT

• Lid 1000+
  • Offline Offline
  • V70R | V60D | T-5R CY
    • www.joostvdveer.nl
« Reactie #9 Gepost op: 10-09-2018 08:13:15 »
Ohja, Ziggo komt er hier nooit meer in.
Kan best zo zijn dat eea verbeterd is na de fusie met Vodafone, maar hun klantenservice zuigt (of zoog toen).
Je wordt behandeld als een klein kind, alsof je nog niet weet hoe die twee pinnen aan het eind van de kabel in de twee gaten in de muur moeten, door een medewerker die beter Pakistaans dan Nederlands spreekt… Nooit meer.

Sinds de overstap naar XS4All, nooit meer een probleem gehad (zelfs geen klantenservice nodig gehad). Krijg je een prima, een van de beste die er zijn, modem "in bruikleen", maar ik denk niet dat je t na 10 jaar nog terug hoeft te geven, een monteur sluit alles aan, kosteloos, gaat pas weg als alles getest is en werkt.
1 keer storinkje gehad in al die jaren, duurde 3 kwartier. Stroom van modem af, ff wachten, terug erop en werken.
Gaat absoluut mee naar de nieuwe woning.

In die 15 jaar dat ik klant ben niet echt noemenswaardige problemem gehad, of als kind behandeld. :P

rob850/480

• Lid 100+
  • Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 10-09-2018 17:33:20 »
Wederom, dank voor de reacties.

Joost, van Lomitel heb ik nog nooit gehoord.
Die ga ik zeker even benaderen.

Zelf eraan klooien gaan we sowieso niet doen, en de kabel "even" opgraven voorlopig in elk geval, ook niet.
Goed om te weten dat er misschien overlengte is, maar om dat uit te zoeken wacht ik wel totdat de gemeente om wat voor reden dan ook, weer eens de stoep gaat open breken (dat vinden ze leuk denk ik, want ze doen het om het jaar, soms zelfs om het half jaar, dan voor glasvezel, dan om de riolen met een robot te inspecteren, dan later om de met de robot gevonden schades te herstellen, vervolgens om de koperen waterleiding voor kunststof te vervangen, en om de 5 jaar ongeveer omdat de inzichten qua verkeersverdeling weer veranderd zijn, leggen ze gelijk wat drempels en kuilen aan, en nog een heleboel andere onzinredenen).

woon je in zaanstad? Want hier doen ze dat ook om de paar jaar.

Luc

• Lid 500+
  • Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 11-09-2018 02:54:27 »
 :P Nee. Maar lange termijn planning is bij veel gemeenten, als het er al is, heel moeilijk. Wellicht te danken aan die stoelendans om de vier jaar, of korter als er weer eens eentje uitgeschopt wordt omdat ie teveel zuipt of met zn poten aan een te jonge meid zit.

On topic: Lomitel verwees me meteen weer door naar reggefiber.
Voorlopig zal t zijn dat ik met hun een moment afstem waarop zij de aansluiting naar de meterkast verplaatsen. En dan kost t maar 399 euri, als er dan iets mis is kan ik in elk geval aanspraak maken op garantie cq. service.
Komend voorjaar hopen we een garage bij te bouwen, wellicht dat dan ook de voortuin anders wordt ingericht. Dat zou een goed moment zijn om even wat dieper te graven en es te kijken hoe welke aansluiting nou precies waar zit.

BBS

• "Bert - Jan," Clublid: 85011464
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • 2.3RN T5
    • BBS Blog: v70 2.5T AWD Whapp, 0681927007
« Reactie #12 Gepost op: 25-09-2018 20:29:03 »
Bij Reggefiber zijn ze ook zo flexibel als een spoorbiels. Wij hebben ook glasvezel en heb heel duidelijk tegen de monteur en schriftelijk gezegd dat ik het modem niet links in de hoek van de meterkast wil hebben. Dit in verband met de verbouwing van de badkamer en een nog aan te leggen rioleringsbuis van ø110mm. Antwoord van Reggefiber toentertijd: "Hij kan niet op een andere plaats zitten". Lees: Het kost te veel tijd om een beugeltje te maken zodat het ding naar de andere kant kon verhuizen! Hij kan daar prima zitten, bij de buren een paar deuren verder zit hij daar wel.....
Nu zit de riolering er en mag jij raden waar ze het modem hebben opgehangen toen der tijd?

Juist, naast de riolering en het modem krijg je er nu never en nooit weer er tussen uit. Riolering zit strak langs het modem..... :eusa_wall: :eusa_wall: Mocht ooit dat ding vervangen moeten worden dan wordt iemand niet bepaald blij. En IK ben het niet ;D
Volvo V70 2.3t-T5 AWD 1997 op LPi.
Van handhark naar automaat én het fijne van een 2,5T gecombineerd met het lekkere van een T5 is een 2,3t-T5.

leons850

• "Tokkies gonna tokkie" zeggen ze op het internet...
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • S70 T5M MY98 LPI Schutten tuning
« Reactie #13 Gepost op: 26-09-2018 15:18:33 »
Zoals Miyel al aan geeft zit er in principe altijd extra lengte onder de grond, deze is ook gewoon uit te graven.
Afhankelijk van het model kastje wat je tegen je muur hebt hangen kun je het hele kastje verhangen zonder de verzegeling te hoeven breken.
Naar een andere ruimte wordt een probleem, er zit in dat kastje ook een lus van losse vezels met alleen de daarbij hordende isolatie per vezel.
Dit even uit elkaar halen is niet moeilijk maar wel een vreselijk precies klusje, vezels mogen ook absoluut niet knikken daarbij moet je dan wel de zegel breken.
De gelaste connectoren die er aan vast zitten krijg je wel door een gat van 15mm, maar of je het werk wat er bij hoort ook wilt doen vraag ik mij af.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex… It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein