kapotte multiriemspanner?

Gestart door soumsoum, 06-09-2018 19:45:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

soumsoum

Na mijn kapotte (plastic) waterpomp lijken de problemen nog niet helemaal verholpen...

Met een nieuwe waterpomp blijft de auto weer lekker koel maar heeft plots een tjirpend geluidje dat afhankelijk is van toerental.

Ik heb de multiriem verwijderd en toen was het geluid verdwenen (lijkt gelukkig dus niet van distributie te komen).
Echter als ik met de hand aan alle poelies draai kom ik er niet goed achter waar dit geluid nu vandaan komt.
Ik verdenk de rol van de multiriemspanner nog het meest.

Omdat die ook het simpelst is om te vervangen lijkt me dat een goede eerste poging. Heeft iemand ervaring met het vervangen van alléén de rol (ipv de gehele spanner?). Ik zie namelijk dat bij estateservices de rollen los verkrijgbaar zijn. Nog even uitvogelen welke spanner ik precies heb....
Volvo 855R 1996


volvobug

Citaat van: soumsoum op 06-09-2018 19:45:33
....Heeft iemand ervaring met het vervangen van alléén de rol (ipv de gehele spanner?). ...

Ja, ik. Boutje los, boutje vast. klaar.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

soumsoum

Volvo 855R 1996

soumsoum

Rol van de multiriemspanner vervangen, was inderdaad heel makkelijk.
Helaas nog steeds een tjirpend geluidje variërend met toerental. Vaak luider bij koude motor en vaak helemaal weg na een langere rit.
Ik kan er dus niet achter komen waar het precies vandaan komt. Lijkt niet van distributie te komen. Als ik met de hand aan de poulies van de A/C stuurbekrachtigingspomp en dynamo draai dan hoor of voel ik niets vreemds.
Iemand nog een tip voordat ik opnieuw tevergeefs onderdelen ga vervangen?!
Volvo 855R 1996

freefall

Komt t wel van een loopwiel?  Een gescheurd spruitstuk kan ook "tjirpen" of piepen, hoe je t ook noemt.
1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT zoonlief
1995 421 dark olive pearl 850 T5R AT
i beun, therefore i am

Ries van de Zilverschuit

De krukaspoelie waarover de multiriem loopt kan ook geluid geven als die versleten is. Al komt dat niet vaak voor volgens mij. Ken maar een geval hier op forum, jaren terug en ik weet niet meer bij wie het was.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

soumsoum

Het is begonnen nadat de auto twee weken stil stond en ik de waterpomp heb vervangen. Er is toen wel wat (spetters) koelvloeistof op diverse onderdelen terecht gekomen (resultaat: beetje oppervlakkige roest op een aantal poulies na twee weken). Heb de dynamo zoveel mogelijk beschermd tegen koelvloeistof bij openen thermostaathuis. Ik heb niet het idee dat het van het spruitstuk komt, klinkt echt als een ronddraaiend iets... Misschien heeft het water ergens een lager aangetast.

Ik rij er voorlopig maar even mee rond, misschien wordt het op een gegeven moment duidelijker
Of beter nog, tot het spontaan verdwijnt  ;D
Volvo 855R 1996

Hengeveld

Met stethoscoop luisteren: dan kun je beter horen waar het vandaan komt.