aircopomp niet aandrijven

Gestart door brickhouse, 14-09-2018 16:40:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

brickhouse

mijn aircopomp maakt vreselijke geluiden. Kan ik er ook een kortere riem opgooien die de aircopomp niet aandrijft?

Gaat om een V70 20V benzine  uit 2000
AutoCV:renault 16, citroen GS, saab 96, saab99, daf33, opel ascona, toyota corolla, lada, renault 5, volkswagen passat, bmw 528, rover sd1 3.5, rover sd1 vitesse 3.5, triumph TR8 3.5,, porsche 924, porsche 944, porsche 944 turbo, porsche 928S, daimler XJ40, range rover 3.5, bmw 316, ford escort, peugeot 406, volvo 850 10V +TDI, subaru outback 3.0R, mercedes slk 230 compressor, v70 20V

arjen850

Volgens mij zul je dan de pomp moeten verwijderen, en er een spanrol voor terug moeten plaatsen.

Hengeveld

Voor de modellen tot en met '98 was er een riem voor modellen zonder airco. Vanaf '99 is de riem anders geworden. Maar er zijn ook in die modeljaren exemplaren zonder airco geleverd volgens mij, dus je zou dan een riem daarvoor bij de dealer kunnen bestellen, lijkt mij. Die is mij alleen niet bekend.

Hengeveld

Ga niet knutselen met iets anders dan een echte multiriem. Een provisorische riem kan als het misgaat in je distributieriem terecht komen, met kromme kleppen als gevolg.

arjen850

Citaat van: Hengeveld op 14-09-2018 17:46:31
Voor de modellen tot en met '98 was er een riem voor modellen zonder airco. Vanaf '99 is de riem anders geworden. Maar er zijn ook in die modeljaren exemplaren zonder airco geleverd volgens mij, dus je zou dan een riem daarvoor bij de dealer kunnen bestellen, lijkt mij. Die is mij alleen niet bekend.

En daar heb je dus de spanrol voor nodig die op het blok geschroeft zit in plaats van de airco pomp.

brickhouse

ik had zelf niet veel zion om te sleutelen, dus hebben ze bij de garage een kortere riem gevonden die alles aandrijft, alleen, de dynamo draait nu de andere kant op.
Riem loopt nu geloof ik buitenom ipv binnenom. daar had ik ff niet op gerekend, en die lui bij de garage hebben ook niet veel nagedacht.
Volgende probleem: hij laad niet meer!
Volgends google maakt het elektrisch niet veel uit welke kant je dynamo opdraait, het fannetje op de dynamo is wel ontworpen om naar een kant effectiever te zijn. Ook schijnen de koolborstels een beetje in te lopen op de draairichting.
Dynamo is natuurlijk ook stokoud, dus die koolborstels drukten waarschijnlijk al niet hard meer.
Van de regen in de drup dus.Zit er dan een andere dynamo op de modellen zonder airco?
AutoCV:renault 16, citroen GS, saab 96, saab99, daf33, opel ascona, toyota corolla, lada, renault 5, volkswagen passat, bmw 528, rover sd1 3.5, rover sd1 vitesse 3.5, triumph TR8 3.5,, porsche 924, porsche 944, porsche 944 turbo, porsche 928S, daimler XJ40, range rover 3.5, bmw 316, ford escort, peugeot 406, volvo 850 10V +TDI, subaru outback 3.0R, mercedes slk 230 compressor, v70 20V

Jeroentjuh

De modellen, vanaf 99, zonder airco hebben zoals Arjen ook al zegt een meelooprol zitten op de plek waar normaal de airco pomp zit. Dus ff een kortere riem is geen optie...

Maar als je straks de dynamo aan het vervangen bent kun je ook heel makkelijk bij de airco pomp.. 😂

arjen850

#7
Citaat van: Jeroentjuh op 15-09-2018 12:02:20
De modellen, vanaf 99, zonder airco hebben zoals Arjen ook al zegt een meelooprol zitten op de plek waar normaal de airco pomp zit. Dus ff een kortere riem is geen optie...

Maar als je straks de dynamo aan het vervangen bent kun je ook heel makkelijk bij de airco pomp.. 😂

Sowieso is de airco pomp veel bereikbaarder doordat de bouten van voor naar achter zitten. Is er niet ergens een pomp te vinden op de sloop of misschien hier op het forum. En ik bedoel idd een meelooprol,  geen spanrol. Ik heb er al eens 1 gemonteerd ter vervanging van een airco pomp. Uit mijn hoofd is die loopt rol bij Volvo een tientje of 6.

Miyel

En als je de magneetkoppeling van de aircopomp gewoon niet bediend? (airco uit / stekker er af).
Of maakt de poelie zelf het nare lawaai?
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

Hengeveld

De dynamo vanaf '99 heeft een vrijlooppoelie, dus ik denk dat de dynamo gewoon weer werkt als hij in de juiste richting draait.

Michaell

#10
Ter info:
Ik kom zelf uit de elektrotechniek wereld. Ik weet niet exact hoe dat in onze Volvo's werkt (nooit in verdiept), maar 1 ding weet ik wel:

Zit er in onze auto's een generator of is het een dynamo?

Wat is het verschil:
Een generator produceert wisselspanning (AC) die verderop in een auto gelijkgericht zal moeten worden (klinkt wat omslachtig).
Een dynamo produceert gelijkspanning (DC) wat logischer klinkt voor een toepassing op gelijkspanning in b.v. een auto.

Ik acht de kans zeer groot dat het een dynamo betreft.  :eusa_angel:

Ik geef toe dat deze termen door elkaar worden gebruikt, maar er zit een groot verschil in.


Bij de wisselspanning van een generator is dit geen probleem. Mogelijk alleen ivm de slijtrichting van koolstofborstels (indien aanwezig) maar elektrisch niet.
Een dynamo op zijn kop laten draaien (andersom)  zal resulteren in het omdraaien van de + en de - (jouw google resultaten waren gebaseerd op een "alternator" oftewel een "generator". Ja, de richting is wel degelijk belangrijk bij een dynamo! Maar inderdaad niet voor een generator. Al zou ik het ivm de slijtrichting daar ook gewoon niet willen doen)

Je kunt je voorstellen dat je hiermee alle elektronica in een auto opblaast (De dynamo gaat ook de accu tegenwerken. De accu gaat dit winnen. In het beste geval blaas je alleen de dynamo op en de hoofdzekering brand door en dan heb je ontzettend veel mazzel. In theorie heeft de accu dan het leven van de elektronica gered). Daarom zit er inderdaad een vrijloop op om dit te voorkomen dat als iemand niet weet wat hij doet hij de boel verkl...t. De vrijloop voorkomt dat je de richting kunt omdraaien.
Anders had je nu een enorm probleem gehad. Of eigenlijk de prutser van een monteur die de dynamo de verkeerde kant op laat draaien in een auto.
Het verbaast mij echt dat een automonteur dit niet weet.

Nogmaals: Ik weet niet of onze auto een generator of een dynamo heeft. Maar ik zou nooit de richting omdraaien om daar op een pijnlijke manier achter te komen.  :eusa_naughty:
En vervolgens laadt hij logisch niet meer en de auto word zo weer aan jou terggegeven??????
Sorry hoor, maar wat een prutsers. Ze hadden er duidelijk gewoon geen zin in en het boeide ze niks.  :eusa_wall:
Maar naar die garage zou ik persoonlijk nooit meer gaan en de factuur zou ik niet betalen.

Als ik het zo lees, zou ik inderdaad gewoon de spanrol plaatsen. Om een boel problemen op je hals te halen om €60,- te besparen klinkt voor mij niet logisch.

Ps: Mocht ik het in geval van autotechniek toch mis hebben, dan heb ik nix gezegd. Ik ben geen auto monteur.  :eusa_whistle:

Jeroentjuh

Als je zo'n meelooprol wil monteren moet de aircopomp eraf, kun je toch net zo goed een goede gebruikte pomp monteren?

Peultje

#12
In onze bolides zit net als in alle auto's sinds eind jaren 60 een wisselstroom opwekkend ding (blijkbaar heet dat generator en geen dynamo). De overstap van gelijkstroomdynamo naar wisselstroom/gelijkrichter werd dacht ik ingegeven door de grotere vermogensbehoefte.

Onze generatoren, tenminste in mijn V70, zijn uitgerust met een freewheel in de poelie om te grote klappen in de multiriem bij toerental wisselingen van de motor tegen te gaan veroorzaakt door de massatraagheid van het anker van de generator. De generator de andere kant op laten draaien gaat dus door dit freewheel niet. Is de richting van de vrijloop.

Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

Michaell

Interessant. Weer wat nieuws geleerd over autotechniek.
In het geval van een generator icm gelijkrichter zou de draairichting dan ook inderdaad niet van belang zijn elektrisch gezien. Thx.  :)

brickhouse

denk een andere aircopomp is inderdaad het handigste. Heb nog 3 volvo dynamos lggen, geen een met vrijloopkoppeling.
ga de boel maar demonteren.
AutoCV:renault 16, citroen GS, saab 96, saab99, daf33, opel ascona, toyota corolla, lada, renault 5, volkswagen passat, bmw 528, rover sd1 3.5, rover sd1 vitesse 3.5, triumph TR8 3.5,, porsche 924, porsche 944, porsche 944 turbo, porsche 928S, daimler XJ40, range rover 3.5, bmw 316, ford escort, peugeot 406, volvo 850 10V +TDI, subaru outback 3.0R, mercedes slk 230 compressor, v70 20V