Verloren vermogen

Gestart door FlowLong, 17-09-2018 17:17:18

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

FlowLong

Onlangs heb ik problemen met mijn 850 '96. Heb het een en ander al via de zoekfunctie proberen te vinden maar dat is helaas nog niet gelukt.

Het vermogen is verdwenen. Sneller als 100km/h kan ik niet meer. Rond de 3000rpm lijkt hij er geen zin meer in te hebben.
Eerst eens gekeken naar de bougies omdat ik die 50000km geleden heb vervangen. Die waren wit. Volgens een maat (ex monteur) horen die koffie kleurig te zijn. Hij denkt een brandstof probleem. Helaas woont hij niet in de buurt en heeft niet zelf kunnen kijken. Hij adviseerde mij de ANWB te bellen. Die zei dat de motor prima klonk maar vond het geluid uit mijn uitlaat minder. Hij concludeerde een defecte katalysator. Ook bemerk ik dat hij meer lijkt te verbruiken. Rijmt dat met een defecte kat?



classicT5

wat voor motor?

Brandstofdruk eens meten om te beginnen.

Kan van alles zijn, te weinig brandstof of te weinig vonkjes.

olaf ovlov


Wouter1973

Citaat van: olaf ovlov op 17-09-2018 17:52:57
uitlaat verstopt?

De kat dan met name. Dat kan zeker. Al denk ik dat menigeen ook de wenkbrauwen zal optrekken bij het lezen van bougies die er al 50.000 km in zitten.

vincen tdi

Misschien ook wel zo handig om er even bij te vertellen eat voor motorisering er aanwezig is en op wat voor brandstof er voornamelijk wordt gereden 🙄
De wereld is rond dus als je lang genoeg onderweg bent kom je elkaar altijd weer tegen :D

knip

Haal de kat maar eens los,ik heb al 2x een kat vervangen ,loopt stationair en lagere toeren goed maar in de hogere toeren slaat hij dicht.
Als je door rijdt merk je waarschijnlijk dat hij steeds minder in de toeren gaat.
Het binnenwerk is waarschijnlijk helemaal gebrokkeld.

Groet.

V70R^2

Witte bougies is opzich de normale kleur, koffie met melk bruin is als je 100% van de tijd vol gas rijd wel een prima kleurtje (is een beetje rijk).

Met 50.000km mag er inderdaad zoals gezegd wel weer een nieuw setje in.

Verder, ja bekijk die uitlaat eens goed van binnen, is dus al als verdachte aangemerkt.

Wouter1973

Citaat van: knip op 17-09-2018 18:46:34
Haal de kat maar eens los,ik heb al 2x een kat vervangen ,loopt stationair en lagere toeren goed maar in de hogere toeren slaat hij dicht.
Als je door rijdt merk je waarschijnlijk dat hij steeds minder in de toeren gaat.
Het binnenwerk is waarschijnlijk helemaal gebrokkeld.

Groet.
Als het is verbrokkeld volstaat een paar keer met je vuist van onderen op de kat kloppen. Als het rammelt, is het niet goed. Wat ik ook heb meegemaakt is dat het binnenwerk dicht was gesmolten. Waarschijnlijk door onverbrande benzine die in de hete kat tot ontbranding is gekomen. Dan zit de boel echt goed dicht.

FlowLong

Als ik het boek naast mij papieren houd, kom ik uit op B5202S (10 kleppen). Gelukkig kan ik nog zonder het boekje mededelen dat hij op benzine rijdt. Gister al geprobeerd de kat los te halen... Zonder succes...

V70R^2

Die heeft ook helemaal geen vermogen ;D

Zonder gekheid, wat lukte er niet met het los maken van de kat.?

FlowLong

Kreeg er geen beweging in. Had niet echt veel tijd om door te zetten. Zal een dezer dagen met kruipolie proberen.
Losmaken is dus de enige optie om te kijken of het aan de kat ligt mocht die versmolten zijn?
Of kan ik ook die onderste bout losdraaien op de foto in de bijlage?

V70R^2

Dat zal wel kunnen, met licht en een endoscoop kan je het dan misschien wel bekijken terwijl die nog onder de wagen hangt.

classicT5

Verwacht dat die bout ook wel erg vast zal zitten. Beste ook al paar dagen op voorhand paar keer inspuiten met roestoplosser.

Als je geen endoscoop hebt, zul je via dat boutgaat niets interessants kunnen zien verwacht ik. Bij de Lidl hadden ze toch ook endoscopen voor "weinig"? -> Yits heeft vast wel een goede link daarvoor :)

FlowLong

Die heeft mn baas volgens mij eens gehaald. Zal het vragen.
Zodra ik erin kan kijken is het makkelijk te zien zodra het mis is?
Of wanneer die open is en ik start em merk ik het ook meteen neem ik aan?

FlowLong

Inderdaad de katalysator. Hopelijk komt er morgen een nieuw binnen en kan ik gaan worstelen met de ouwe