Auteur Topic: Bovenste motorsteun vervangen, 3 mm verschil!  (gelezen 380 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Roffeltje

  • Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 13
Bovenste motorsteun vervangen, 3 mm verschil!
« Gepost op: 26-09-2018 07:56:57 »
Er is al heel wat over geschreven, maar toch nog even een vraag over de bovenste motorsteun. Ik heb het oude rubber (eenvoudig) eruit en een nieuwe klaar liggen. De stalen motorsteun (waar het rubber in gaat) heeft een inwendige diameter van 58 mm en het nieuwe rubber een uitwendige diameter van 61 mm. Een verschil van 3 mm dus en dat is best veel, meer dan ik verwacht had.
Ik heb, denk ik, het juiste rubber besteld voor mijn 850 (GLT van 1992, rubber is Febi Bilstein 12799, OEM 9434288). Eerst thuis lopen hobbyen met eerst het rubber in de diepvries en dan in de bankschroef met wat blokjes, maar dat was geen succes (eigenlijk moet je 4 handen hebben). Op het werk hebben we een pers van 50 ton en meer handjes, dus dat zal wel geen probleem zijn, maar toch maar even navragen voordat ik alles naar de eeuwige jachtvelden pers....... :eusa_doh:

Heb ik het juiste rubber voor mijn 850 en is een overlap van 3 mm normaal?

Ik had namelijk een tijdje geleden een ander probleem met de motorsteun bij de distributie. Daar zat de originele Volvo-steun nog op met het orignele Volvo-nummer. Ook hier de Febi Bistein variant besteld, maar de gaten van de bovenkant (die je aan het motorblok schroeft) waren iets anders dan bij de oude. De bouten pasten wel, maar ik moest iets van de bovenzijde van de steun afslijpen. Bij de leverancier nagevraagd of dit het echt wel de goede steun was en dit zou zo zijn....

Roffeltje

  • Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 13
Re: Bovenste motorsteun vervangen, 3 mm verschil!
« Reactie #1 Gepost op: 26-09-2018 08:14:43 »
Net nog eens even gekeken naar andere leveranciers:
De Meyle variant (514 943 4263/HD) heeft een buitendiameter van 58,3 mm, dus die zou beter passen.
De SWAG variant (5513 0013) heeft net als de Febi ook een buitendiameter van 61 mm.
Ze hebben allemaal hetzelfde OEM-nummer 9434288. Nu is het wel zo dat bij de Febi de buitenring van kunststof is. Bij de SWAG lijkt dat ook zo, terwijl die van Meyle van staal lijkt te zijn, in ieder geval op de plaatjes.

Vulk

  • Thomas
  • Global Moderator
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 10690
  • Geslacht: Man
  • Het blijft een familiewagen!
Re: Bovenste motorsteun vervangen, 3 mm verschil!
« Reactie #2 Gepost op: 26-09-2018 08:18:02 »
943288 is inderdaad diegene die je moet hebben.
Febi nummer is volgens mij 9434263, maar dat zou moeten gelijk zijn aan MC12799, dus het lijkt erop dat je de goede hebt.

Er bestaan speciale tooltjes om het rubber erin te persen, maar heb het mensen al zien doen met houten planken & lijmklemmen ook. Echt opmeten heb ik nog nooit gedaan, maar het lijkt me vrij normaal.

Vulk

  • Thomas
  • Global Moderator
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 10690
  • Geslacht: Man
  • Het blijft een familiewagen!
Re: Bovenste motorsteun vervangen, 3 mm verschil!
« Reactie #3 Gepost op: 26-09-2018 08:23:25 »
Tooltje:



Gemonteerd:



Ik geloof dat dit ook een Febi steun is.

Roffeltje

  • Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 13
Re: Bovenste motorsteun vervangen, 3 mm verschil!
« Reactie #4 Gepost op: 26-09-2018 08:45:28 »
Bedankt voor de info! Op het dooje staat het Febi-nummer 12799 en op de sticker van de leverancier twee andere nummers: 9434263 en 9434288. Moet dus het goede rubber zijn.

Zo een luxe tooltje als op de foto heb ik helaas niet, maar ik heb de metalen steun van de motor afgehaald en vandaag proberen met gepast geweld het rubber erin te persen hier op het werk. Lukt het niet, dan ga ik een rubber van Meyle bestellen.

850blues

  • Lid 500+
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 686
  • Geslacht: Man
  • donateur ver. Botterbehoud
Re: Bovenste motorsteun vervangen, 3 mm verschil!
« Reactie #5 Gepost op: 26-09-2018 09:09:58 »
Varianten op het tooltje:

KLIK

KLIK

De buis zelf is iets conisch dacht ik, dus ff opletten aan welke zijde je de motorsteun er in doet.
2016 => ....      | V70 2.5 10v classic '98 | 218dkm --> ....
2004 => 2016   | 854 2.5 10v '96 | 118dkm --> 249dkm

volvobug

  • Wat anderen bedacht hebben moet ik op z'n minst kunnen begrijpen!
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 4866
  • Geslacht: Man
  • V70 2.5 10v '97 LPi / V70R FWD AUT Saffron '98 LPi
    • Volvo foto album
Re: Bovenste motorsteun vervangen, 3 mm verschil!
« Reactie #6 Gepost op: 26-09-2018 09:41:47 »
Zet effe in je profiel waar je woont, misschien is er wel iemand in de buurt met de juiste hulpstukken die je even kan helpen.

Als je in de regio Arnhem woont ben je welkom. Die 3mm verschil pers ik er wel in voor je  :)

.....De buis zelf is iets conisch dacht ik, dus ff opletten aan welke zijde je de motorsteun er in doet.


Klopt, vanaf bestuurderszijde erin persen. En er staat een puntje in het metaal gedrukt waar de pijl op het rubber naar moet wijzen.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

cornelis-b

  • Polar lid
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 7168
  • Geslacht: Man
  • Ex 855R Blackstone M4.4 Nu Fiat Ducato Hymer
    • Blackie is verleden tijd, nu de tractor
Re: Bovenste motorsteun vervangen, 3 mm verschil!
« Reactie #7 Gepost op: 26-09-2018 09:47:08 »
Ik heb hier een pers tooltje liggen maar ik weet niet waar Roffeltje vandaan komt. Als hij uit de buurt komt kan hij er gebruik van maken, is 5 minuten werk om het rubber er in te persen.
De R bumper specialist. Een gebroken spijl, twee gebroken spijlen of een scheur? 850 of X70, het kan goed gerepareerd worden. Ook voor ABS controllers kan je me een PB sturen.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

Roffeltje

  • Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 13
Re: Bovenste motorsteun vervangen, 3 mm verschil!
« Reactie #8 Gepost op: 26-09-2018 09:59:54 »
Roffeltje (Henry) komt uit Essen, Belgiƫ, net over de grens bij Roosendaal. Ik ga vanmiddag proberen hier op het werk en laat jullie het resultaat even weten. Bedankt voor het aanbod!

Roffeltje

  • Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 13
Re: Bovenste motorsteun vervangen, 3 mm verschil!
« Reactie #9 Gepost op: 26-09-2018 14:13:08 »
Rubber zit erin; tegen 50 ton perskracht valt weinig in te brengen. Wel wat hulpstukken moeten maken om het netjes in te krijgen. Het rubber heeft een kunststof buitenrand en die is toch redelijk flexibel, in ieder geval met 50 ton erop.

Bedankt voor alle info en de aanbiedingen!

volvobug

  • Wat anderen bedacht hebben moet ik op z'n minst kunnen begrijpen!
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 4866
  • Geslacht: Man
  • V70 2.5 10v '97 LPi / V70R FWD AUT Saffron '98 LPi
    • Volvo foto album
Re: Bovenste motorsteun vervangen, 3 mm verschil!
« Reactie #10 Gepost op: 26-09-2018 15:31:30 »
50 ton  :o


Daarmee pers je het rubber als het moet nog door de kop de cilinders in  ;D
Handtekening? 85011806 en Saffronie.