Auteur Topic: ib78 en de zwarte  (gelezen 1175 keer)

ib78

• Nieuw lid
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Noob to the max
ib78 en de zwarte
« Gepost op: 29-09-2018 20:50:38 »
Na een tijdje voorzichtig om de hoek van de deur meegekeken te hebben, is het tijd om mijzelf even voor te stellen.
Mijn naam is Ivo, woon en werk in en om Eindhoven, heb ook een zwak voor de MX-5 en heb het Volvovirus vanuit huis meegekregen.

Mijn Volvo loopbaan is begonnen met een V40 1.8, een fijne auto maar geen roffel.

Deze ruilde ik in tegen een S70 2.5 automaat met het idee om deze weer in oude glorie te herstellen en als daily in te zetten.

Na een paar maanden kwam ik de zilveren S70 2.5 handbak tegen en heb met wat doorruilen van auto's de auto gekocht.

Een erg nette auto, waar technisch maar weinig aan mankeerde.

Ok heb ik samen met mijn Pa een P1800 ES in ijsblauw, wat een gave wagens zijn dat ;D

Tijdens het afbouwen van een MX-5 evenement reed ik mee met een vriend die een Cream Yellow heeft mee om wat zaken naar leveranciers te brengen en is het beestje onder mijn huid gekropen.

De zoektocht naar een T5-R kon beginnen....

De wensen waren talrijk: Handbak, relatief lage km-stand, complete historie en het liefst een Estate!
Door mijn wensen konden diverse (erg mooie) T5-R's niet door naar de volgende ronde, en werdt de keuze dus behoorlijk beperkt.

Op een donderdagavond klikte ik maar weer eens door MP en de andere bekende autoverkoopsites heen en zag een zwarte 850 te koop staan.

Handbak... "lage km-stand... Historie bekend en aanwezig... EN HET BLIJKT EEN T5-R TE ZIJN!

vanaf dat moment ging het snel, direct contact leggen met de verkoper, afspraken maken, op zaterdag de auto op de VKB bekijken, bieden, overleggen... YES, hij is van mij!

De auto stond in het gebouw van het Autotron, dus direct meenemen was geen optie.
Dus een week wachten (een lange week...)

Vandaag heb ik de auto opgehaald en heb ik er ca150km mee gereden.
De auto komt direct uit Zweden, dus ben me nu aan het vastbijten in de onderhoudspapieren (google translate is een uitkomst :P ).

De plaatjes bij het praatje:

volvobug

• Wat anderen bedacht hebben moet ik op z'n minst kunnen begrijpen!
  • Lid 1000+
  • Online Online
  • V70 2.5 10v '97 LPi / V70R FWD AUT Saffron '98 LPi
    • Volvo foto album
Re: ib78 en de zwarte
« Reactie #1 Gepost op: 29-09-2018 21:48:54 »
Welkom hier, mooie T-5R zo te zien! Veel plezier ermee, maarreuh, je hebt over plaatjes;)
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Vulk

• Thomas
  • Global Moderator
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • Het blijft een familiewagen!
« Reactie #2 Gepost op: 30-09-2018 18:32:43 »
Mooie auto! Is dat deze met het vacuümlek?

ib78

• Nieuw lid
  • *
  • Offline Offline
  • Noob to the max
« Reactie #3 Gepost op: 01-10-2018 18:34:44 »
Jip, althans, dat denk ik ;D

Willem Broeders

• Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 01-10-2018 20:32:52 »
Prachtige auto!

Wat zijn de plannen? Of is ie helemaal in orde?

Gr. Willem

ib78

• Nieuw lid
  • *
  • Offline Offline
  • Noob to the max
« Reactie #5 Gepost op: 02-10-2018 18:14:12 »
Prachtige auto!

Wat zijn de plannen? Of is ie helemaal in orde?

Gr. Willem

Ik denk dat er wel wat werk in zit, zoals het al ontdekte vacuumlek.
Verder is het vooral poetsen, poetsen en poetsen.
ECC onder handen nemen, heatercore vervangen en een stiknaadje van de bestuurderstoel fixen.

Natuurlijk ook een grote beurt, de remmerij is gelukkig al aangepakt ;D

ib78

• Nieuw lid
  • *
  • Offline Offline
  • Noob to the max
« Reactie #6 Gepost op: 07-10-2018 19:41:51 »
auto op de brug helemaal nagelopen.

De basis is keihard en erg netjes, echter zijn we wel wat zaken tegen gekomen die de aankomende tijd vervangen/opgelost gaan worden.

2 lekke achterdempers was de grootste verrassing, de auto is een maand geleden gekeurd, en de lekkage is al ouder, dat is duidelijk te zien.
Ook is de remslang RV duidelijk aan vervanging toe, ook iets dat bij de meeste garages niet zomaar door de keuring gekomen zou zijn.

De CO meting is wel erg goed, dus dat is een grote geruststelling.

Nu heb ik een vraag!
Als de auto warm is (na ca 15/20 minuten rijden) is er een klikgeluid te horen, welke bij het schutbord ongeveer in het midden lijkt te komen.
Onregelmatig, dan weer 2 minuten niet, dan weer 1,5 minuut wel, duidelijk een metaal tegen metaal geluid en behoorlijk hard.

Zaterdag zijn alle draagarmen, stabistangen, endlinks, wiellagers ed heel aandachtig gecontroleerd en deze zijn allemaal in prima staat.
Ook is er op het oog nergens een plek te vinden waar dit metaal-metaal geluid vandaan kan komen.

Heeft iemand een idee waar ik verder kan zoeken?

Ook ben ik iets verder met de zoektocht naar het vacuum/luchtlek: Bij het terugvallen van de toeren vanuit "full" boost is er in het gebied schuin onder de filterbox en de intercoolerbuis een BOV achtige geluid te horen.
Geen stutututututu geluid, maar afblazende lucht met hetzelfde ritme.
Noobvraag van de dag! Heeft een T5-R een interne of externe BOV?

Inmiddels heb ik een Haynes boek besteld, want je moet toch wat te lezen hebben op de wc.

Ook ga ik op zoek naar diverse onderdelen en kleine upgrades, ik moet daar mijn weg nog een beetje in vinden, maar weet alvast dat European tuning dichtbij zit!

Laatste vraag: een gemiddeld verbruik van 11,6 liter op 100km...
Is dit te verwachten als de rijstijl momenteel nog typisch Volvo is?

marc-850

• Lid 500+
  • Offline Offline
  • 850 T-5R / V70 AWD / Nissan Micra / DAF XF106
« Reactie #7 Gepost op: 07-10-2018 19:49:11 »
11,6L/100 km?

Daar teken ik voor!! Kom niet verder als 12,5 á 13 L op 100 km.
Als chauffeur wordt ik betaald om te rijden, niet om te remmen...

de Boeing

• Lid 500+
  • Offline Offline
  • 855R AUT Lpi
« Reactie #8 Gepost op: 07-10-2018 19:56:16 »
Mooi R.

Geluid bij schutboard (in de motorruimte neem ik aan?). Dan moet het haast wel iets met de turbo of een hitteschild aldaar zijn. Aansluiting van downpipe op turbo al bekeken (lekkages)? Zit het hitteschild van uitlaatspruitstuk nog vast met 1 (á 2?) schroefjes met een veertje erin? lijkt mij ook iets met thermische uitzetting te maken te hebben ...

Onze auto's hebben standaard een interne Bov...

Verbruik hangt volledig van je rijstijl af, 11,6 liter/100km lijkt me niet zo gek. Bij heeft het altijd rond de 10 geschommeld (rustige rijstijl en automaat). Nu rond de 9 liter/100km maar dat is met nieuwer type motor... Een keertje de lambda sensor vervangen kan ook helpen om je verbruik wat omlaag te krijgen (koop dan wel origineel Bosch)

ib78

• Nieuw lid
  • *
  • Offline Offline
  • Noob to the max
« Reactie #9 Gepost op: 07-10-2018 20:09:08 »
Mooi R.

Geluid bij schutboard (in de motorruimte neem ik aan?).
 Aansluiting van downpipe op turbo al bekeken (lekkages)? Zit het hitteschild van uitlaatspruitstuk nog vast met 1 (á 2?) schroefjes met een veertje erin? lijkt mij ook iets met thermische uitzetting te maken te hebben ...

Onze auto's hebben standaard een interne Bov...

Verbruik hangt volledig van je rijstijl af, 11,6 liter/100km lijkt me niet zo gek. Bij heeft het altijd rond de 10 geschommeld (rustige rijstijl en automaat). Nu rond de 9 liter/100km maar dat is met nieuwer type motor... Een keertje de lambda sensor vervangen kan ook helpen om je verbruik wat omlaag te krijgen (koop dan wel origineel Bosch)

Het geluid komt inderdaad uit de motorruimte, en de hitteschilden zitten goed vast. ook met de veertjes.

De Lambda ga ik morgen bestellen, samen met alles voor de grote beurt (ontsteking compleet, vloeistoffen compleet, filters).

ib78

• Nieuw lid
  • *
  • Offline Offline
  • Noob to the max
« Reactie #10 Gepost op: 14-10-2018 18:32:01 »
Welkom hier, mooie T-5R zo te zien! Veel plezier ermee, maarreuh, je hebt over plaatjes;)

-D©©©L-

• Forumsponsor vanaf 2007 !
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 23-10-2018 20:10:18 »

Het geluid komt inderdaad uit de motorruimte, en de hitteschilden zitten goed vast. ook met de veertjes.

De Lambda ga ik morgen bestellen, samen met alles voor de grote beurt (ontsteking compleet, vloeistoffen compleet, filters).

Kan het zijn dat je het ventiel van de tankdampafzuiging hoort ?  dit zit in een houdertje tegen het radiateurventilatorhuis, aan de linker kant.
“De wereld sterft een beetje op de dag dat humor vermoord wordt.” 

Actueel wagenpark:

V70 T5 LPG AT MY'99 - V70 2.0T LPG MT MY'98 - 850 T5 LPG MT MY'94 - V70 2.4T AT LPG MY'00 - V70 2.4 AT LPG -MY'99S70 10V AT MY'98 - Kuga-RS MT LPG MY'09 - Mondeo 2.3 AT MY'08 - 206sw 1.4 MT MY'04 - en een RIH 3x8 special MT MY'05

ib78

• Nieuw lid
  • *
  • Offline Offline
  • Noob to the max
« Reactie #12 Gepost op: 31-10-2018 09:52:46 »
Inmiddels ben ik 2 weken en 1000,- verder.

Het tikgeluid blijkt bij de handrem links vandaan te komen.

Er zijn helaas nog wat andere zaken die aan het licht gekomen zijn.
Wiellager rechtsvoor was kapot, radiator lekte en was bij het ophangpunt aan 1 zijde afgebroken en hing dus alleen nog aan alle slangen :eusa_wall:
Ook is er een doorgerotte remslang vervangen en natuurlijk wilde deze niet op de normale wijze los, dus de remleiding is aangepast en er is een nieuwe wartel geplaatst.

Verder zijn er nog wat gekke zaken als: achterveren foutief gemonteerd, de veerschotels onder liggen helemaal scheef op de as :eusa_think:
en zijn er waarschijnlijk andere veren gemonteerd waardoor de R aan de achterzijde veel te hoog staat.

Misschien dat er iemand in de buurt van Eindhoven woont en een keer samen naar de auto wil kijken om e.e.a. door te nemen.
Het R avontuur is nieuw voor mij en zou wat advies erg op prijs stellen.

Ik zal het draadje proberen zo goed mogelijk bij te houden en mijn ervaringen met jullie delen.

Willem Broeders

• Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 31-10-2018 23:03:40 »
Ivo,

Vervelend dat er enkele onverwachte zaken de kop opsteken.

Voor een degelijke doorlichting en een goed advies kan ik je BTC in Hedel aanbevelen.

Gr. Willem

ib78

• Nieuw lid
  • *
  • Offline Offline
  • Noob to the max
« Reactie #14 Gepost op: 04-11-2018 10:02:53 »
Ivo,

Voor een degelijke doorlichting en een goed advies kan ik je BTC in Hedel aanbevelen.

Gr. Willem

Dankjewel Willem, ik ga er zeker naar toe op korte termijn :)