Welke sportkat past?

Gestart door Wouter1973, 11-10-2018 10:04:57

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wouter1973

Ik zoek een sportkatalysator, en na wat speurwerk begrijp ik dat Magnaflow een prima prijs-kwaliteit verhouding heeft. Heeft iemand hier ervaring mee? Heb gewoon een standaar 2,5" uitlaatsysteem, en de bedoeling is om het ding er tussen te lassen in plaats van de originele (momenteel lege) kat. Diameter is dus beperkt. Tips? Ik zit niet perse vast aan Magnaflow, een ander merk vind ik ook prima als de prijs redelijk is.

Jelmar

Er is geen aftermarket katalysator die direct past, je zult hoe dan ook de slijptol en het lasapparaat ter hande moeten nemen.
Vaak zijn de 'sportkats' een stuk kleiner/korter dan de originele en zul je zelf nog een klein stukje pijp toe moeten voegen.
Weinig spannends, maar wel even rekening meehouden.
Je zou Irian Paul van DPT eens kunnen benaderen voor materiaal.
850R

Wouter1973

Citaat van: Jelmar op 11-10-2018 11:14:25
Er is geen aftermarket katalysator die direct past, je zult hoe dan ook de slijptol en het lasapparaat ter hande moeten nemen.
Vaak zijn de 'sportkats' een stuk kleiner/korter dan de originele en zul je zelf nog een klein stukje pijp toe moeten voegen.
Weinig spannends, maar wel even rekening meehouden.
Je zou Irian Paul van DPT eens kunnen benaderen voor materiaal.
Lassen/slijpen en extra stukje pijp heb ik al rekening mee gehouden. Enige waar ik mee zit is de uitwendige diameter. De originele kat is een vrij plat ding. Zo'n aftermarket kat heeft al snel een diameter (het dikke gedeelte) van 120 mm en ik vraag me af of dat gaat passen. Dank voor de tip.

Jelmar

#3
120mm rond kun je prima kwijt, aangezien je toch aan het lassen/slijpen bent is het ook niet zo'n ramp het voorste deel van de pijp iets aan te passen.

//Edit
Ik viel in herhaling, aangepast  :eusa_wall: ;D
850R

glenfiddich1983

Hoofdauto: Volvo V70 2.4D (2010, Diesel, 207.000 km)
2e auto: Volvo 940 Turbo (1991, Benzine, 300.000 km)

V70R^2


Jelmar

Hou je dan wel rekening met de 'cat' back?
Katten die ruzie maken geven een hoop extra herrie...


850R

Peultje

Citaat van: Jelmar op 11-10-2018 14:02:32
120mm rond kun je prima kwijt, aangezien je toch aan het lassen/slijpen bent is het ook niet zo'n ramp het voorste deel van de pijp iets aan te passen.

//Edit
Ik viel in herhaling, aangepast  :eusa_wall: ;D
Eens, onder mijn bolide zit ook een 120mm sportkat in de 70mm uitlaat gelast en in de daarvoor bestemde tunnel draait ook nog de tussenas van de AWD achterwielaandrijving. Plek zat.
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

Wouter1973

Inmiddels alweer enkele maanden terug een universele sportkat laten monteren met een stukje pijp erbij. Naar volle tevredenheid. Het is een katalysator met metalen kern. Doet z'n werk, verkleurt mooi paars-blauw achtig door de hitte, en geeft voor mij het perfecte geluid: sportief bij accelereren maar niet te overdreven en bij cruisen op de snelweg redelijk stil.