Auteur Topic: axiale speling turbo asje  (gelezen 1303 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wouter1973

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 1278
  • Geslacht: Man
  • 855 T5-AT-1994-G3
axiale speling turbo asje
« Gepost op: 13-10-2018 12:33:02 »
Vandaag nieuwe inlaatbuis met PTC nippel gemonteerd, en er deze keer eens aan gedacht om aan het turbo asje te voelen. Overduidelijke axiale speling, van ik denk zeker 0,5 mm. Asje kan echt van voren naar achteren bewegen. Niet goed us... :eusa_think:
Ik zet het bericht voor de zekerheid hier, maar eigenlijk ken ik het antwoord al: dat wordt een andere turbo, toch?

razorx

  • Lijnoliekoning
  • Polar lid
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 11567
  • Geslacht: Man
  • 855 10V '96 LPi, V70R '98 LPi
    • van automatisering die stopt naar automatisering die klopt
Re: axiale speling turbo asje
« Reactie #1 Gepost op: 13-10-2018 13:07:06 »
Ik verwoord het even anders omdat de termen axiaal en radiaal niet altijd goed gebruikt worden.
Het asje mág wat speling van voor naar achter hebben.
Maar absoluut geen speling naar buiten.

KIM

  • Global Moderator
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 9972
  • Geslacht: Man
  • 850 R Estate AT LPI, V70 XC Estate AT LPI
Re: axiale speling turbo asje
« Reactie #2 Gepost op: 13-10-2018 14:44:20 »
Axiaal is in de lengterichting van de as.
Als je in die richting speling hebt, hoeft het niet gelijk een probleem te zijn. Je kunt aan het compressorhuis wel zien als dat teveel is: je compressorwiel gaat daar dan tegenaan lopen.
Radiaal betekent dat de lagers teveel ruimte geven aan de as. Hierdoor kan onvoldoende oliedruk ontstaan om je asje in een oliebad te laten draaien. Ook zal de olie wat sneller via de lagering gaan verdwijnen.

Wouter1973

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 1278
  • Geslacht: Man
  • 855 T5-AT-1994-G3
Re: axiale speling turbo asje
« Reactie #3 Gepost op: 13-10-2018 19:10:20 »
Hmm....ik moet zeggen dat ik een beetje in verwarring raak nu. Ik voel wat axiale speling (dus in de lengterichting van de as). En radiaal voel ik geen speling. Nu dacht ik: oei, axiaal is niet goed, dus einde turbo. En nu lees ik eigenlijk dat ik waarschijnlijk wel wat slijtage heb maar niet iets om me direct zorgen om te maken. Kortom, gewoon doorrijden tot ik voortdurende rookwolken uitbraak en schurende geluiden hoor? Met turbodruk is niets mis, die is volgens mij gewoon wat een standaard T-5 moet doen.
In dat geval zet ik mijn geld nu liever in op een racekatalysator :-)

Peultje

  • Lid 100+
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 344
  • Geslacht: Man
Re: axiale speling turbo asje
« Reactie #4 Gepost op: 13-10-2018 23:49:54 »
In het door de heer PeteRRR van het www geplukte tekst over turbo's staan toch een redelijk aantal fundamentele onjuistheden.

Wat de lagering van de turbo aangaat het volgende. De turbo is gelagerd in drie lagers, alle drie glijlagers; twee radiaallagers en een axiaallager aan de koude (inlaat)kant. De lagers zitten tussen de twee turboschoepenwielen. Voor een strakkere ophanging zou het natuurlijk handig zijn als er aan de buitenkant van de schoepenwielen ook een lagering zou zijn maar dit is bewust niet gedaan. De gebruikte constructie maakt dat dat de as wat kan buigen wat het geheel wat slapper maakt. Een slappere ophanging staat toe dat de zogenaamde kritische omwentelingssnelheid wat lager ligt dan bij een stijvere as. Dit maakt een functioneren boven de kritische snelheid wat gemakkelijker.

Vergelijk dit met de centrifuge voor de was. De trommel daarvan is ook slap opgehangen om de kritische snelheid laag te krijgen zodat bij een onregelmatige belading met natte was de centrifuge snel voorbij dit kritisch toerental kan komen zodat de was droog wordt en het apparaat niet door bonken op de wand van de wasmachine niet op toeren komt (wat bij erg onregelmatige belading toch nog wel eens optreedt).
Deze drie lagers zijn dus glijlagers en hebben dus een beetje speling nodig om ruimte te hebben voor de oliefilm waarop de boel draait Een beetje speling in de axiaal en radiaalrichting is dus noodzakelijk. De olie wordt door druk van de oliepomp via kanaaltjes in het midden van de lagers geperst en vloeit vandaar door de lagerspleet naar het lagerhuis. Dat er weinig olie lekt richting de turbowielen wordt bereikt door een olieslingerkraag (turbo draait best wel rap) en is niet het doel van de twee seals dicht bij de turbowielen.

Deze seals hebben de moelijke taak om bij een lage wrijving, het ding moet gemakkelijk kunnen draaien toch een passage van de gassen naar het lagerhuis te voorkomen. De druk aan de beide gaskanten is immers hoger dan in het lagerhuis. Dit wordt gedaan met een afdichting met een soort zuigerveren die niet met de as meedraaien. Soms wordt hier ook een labyrint afdichting gebruikt.

Als de druk in het lagerhuis hoger is dan bij de schoepenwielen, kan onder andere bij te grote lagerspeling in de glijlagers waardoor de drukval van de olie over die lagers afneemt en dus de oliedruk in het lagerhuis van de turbo toeneemt. Dan komt er olie bij de schoepenwielen en rook uit de uitlaat.

Ik vraag me trouwens ook af of je met wat luchtdruk uit de terugslag luchtgolf van PeteRR de oliefilm uit het axiaallager geperst krijgt. Daar is lijkt mij toch wel wat meer voor nodig anders zouden de krukasglijlagers die met dezelfde oliedruk werken (welliswaar met wat meer oppervlak) wel erg snel aan hun einde komen. Meer schade treedt denk ik op bij wegvallende oliedruk zoals optreedt bij het direct na een snel ritje de motor uitzetten. De turbo draait dan nog op volle toeren de de oliepomp staat stil, vindt ie niet leuk.



Wat er met de zin in PeteRR's tekst: "En waar het ook ontstaat is in de olie smering die vuil kan zijn te dun kan zijn gebrekkig kan zijn verstopping van olie kanalen en koudstart." bedoeld wordt is mij niet helemaal duidelijk.
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

peteRRR

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 4513
  • Geslacht: Man
Re: axiale speling turbo asje
« Reactie #5 Gepost op: 14-10-2018 00:31:11 »
De Heer Peter,...wat een onzin joh

Zooowww,...heb ik bij deze effe m,n goeie bedoelingen weg gehaald en zoek ut effe lekker zelf uit.
« Laatst bewerkt op: 14-10-2018 00:46:15 door peteRRR »
Discussion is always better than arguments,Because an argument is to find out who is right and a discussion is to find what is right.

jellejas

  • Lid 100+
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 308
  • Geslacht: Man
Re: axiale speling turbo asje
« Reactie #6 Gepost op: 14-10-2018 00:55:00 »
De Heer Peter,...wat een onzin joh

Zooowww,...heb ik bij deze effe m,n goeie bedoelingen weg gehaald en zoek ut effe lekker zelf uit.
Ik vond wat Peultje schreef een interessant stukkie tekst, niks mis mee.

Met goede bedoelingen koop je niks.
BRAAAAAAAP STUTUTU

peteRRR

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 4513
  • Geslacht: Man
Re: axiale speling turbo asje
« Reactie #7 Gepost op: 14-10-2018 01:05:04 »
1 van de citaten die zijn overgenomen van het internet wat ik ook vermeld had is van een bedrijf wat is gespecialiseerd in turbo,s

Maar daar koop je niks voor

Zoek het maar lekker uit :eusa_whistle:
Discussion is always better than arguments,Because an argument is to find out who is right and a discussion is to find what is right.

)()()sT

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 17035
  • Geslacht: Man
  • V70R | V60D
    • www.joostvdveer.nl
Re: axiale speling turbo asje
« Reactie #8 Gepost op: 14-10-2018 08:34:50 »
Zooo, wat is het weer gezellig hier ::)

StefanCJ

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 5508
  • Geslacht: Man
  • e91 325D (ex: 854,855,S70,C70,V70n)
Re: axiale speling turbo asje
« Reactie #9 Gepost op: 14-10-2018 08:37:50 »
Fijne zondag allen!

Groet!

de geneRaal

  • Black stone estate
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 1757
  • Geslacht: Man
  • Er was eens...........
Re: axiale speling turbo asje
« Reactie #10 Gepost op: 14-10-2018 09:09:42 »
Ik zit klaar met een kop thee ;D
Zwart is toch mooier dan geel 🙄

Maarten-t5

  • Lid 100+
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 425
  • Geslacht: Man
  • 850 t5
Re: axiale speling turbo asje
« Reactie #11 Gepost op: 14-10-2018 10:14:57 »
Meer schade treedt denk ik op bij wegvallende oliedruk zoals optreedt bij het direct na een snel ritje de motor uitzetten. De turbo draait dan nog op volle toeren de de oliepomp staat stil, vindt ie niet leuk.

Ik denk dat je als je de motor uit zou zetten met de turbo volledig op druk dat de oliefilm nog lang genoeg in stand zou blijven om geen directe schade op te leveren door oliegebrek. Tegen de tijd dat je stil staat draait de turbo allang niet meer op volle toeren. Zou ook een beetje vreemd zijn ofc als je erover nadenkt. De reden waarom je de motor niet zou moeten uitzetten na flink optrekken is het feit dan de turbo dan geen koeling meer krijgt. Vooral bij oliegekoelde turbos een probleem. Bij de std 850 setup blijft er nog wat koelwater circuleren door convectie en is dat minder een probleem.

Zolang de speling nog niet te groot is kun je m trouwens reviseren, maar als de wieltjes de behuizing hebben geraakt gaat dat niet echt meer.

classicT5

  • Jeroen
  • Lid 1000+
  • *****
  • Online Online
  • Berichten: 2522
  • Geslacht: Man
Re: axiale speling turbo asje
« Reactie #12 Gepost op: 14-10-2018 12:35:33 »
@Peultje, waarop baseer je dat de as "slapper" zou zijn? Heb je wel eens zon asje in je handen gehad? Uit interesse en niet om je aan te vallen, heb je een link met deze informatie?

Het T/W wordt uit een stuk gegegoten samen met de as. Deze worden daarna gedraaid/verspaand. Als het materiaal hiervan "slap" zou zijn, zou je dus ook een slapper T/W hebben, wat dus zou impliceren m.i. dat deze bij hoge toerentallen en de daarbij horen middelpunt vliedende krachten, zomaar tegen het T/H zou kunnen komen.

De restrictie bij een turbo zitten in het maximaal toelaatbare toerental, theoretisch zou een TD04H (zoals op onze autos zitten), gerust meer dan 200d RPM kunnen draaien. Echter het materiaal van het C/W kan deze krachten niet aan en gaat dan afbrokkelen.

arjenT5R

  • Zeemans Tuning.
  • Lid 1000+
  • *****
  • Online Online
  • Berichten: 9078
  • Geslacht: Man
  • I've got propane running around my brain!
Re: axiale speling turbo asje
« Reactie #13 Gepost op: 14-10-2018 15:11:02 »
Turbinewiel en as zijn van inconel das kneiter hard :P
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Piet

  • AKA rat-rod Pete
  • Lid 1000+
  • *****
  • Online Online
  • Berichten: 5536
  • Geslacht: Man
Re: axiale speling turbo asje
« Reactie #14 Gepost op: 14-10-2018 19:27:52 »
Turbinewiel en as zijn van inconel das kneiter hard :P

Neu.. dat asje, daar zit inderdaad niet veel (zeg maar geen) flexibiliteit in  :)
Axiaal hoort er bijna geen speling te zijn.
Radiaal hoor je alleen de ruimte in de lagertjes, nodig voor de oliefilm, te kunnen voelen.