axiale speling turbo asje

Gestart door Wouter1973, 13-10-2018 12:33:02

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wouter1973

Vandaag nieuwe inlaatbuis met PTC nippel gemonteerd, en er deze keer eens aan gedacht om aan het turbo asje te voelen. Overduidelijke axiale speling, van ik denk zeker 0,5 mm. Asje kan echt van voren naar achteren bewegen. Niet goed us... :eusa_think:
Ik zet het bericht voor de zekerheid hier, maar eigenlijk ken ik het antwoord al: dat wordt een andere turbo, toch?

razorx

Ik verwoord het even anders omdat de termen axiaal en radiaal niet altijd goed gebruikt worden.
Het asje mág wat speling van voor naar achter hebben.
Maar absoluut geen speling naar buiten.

KIM

Axiaal is in de lengterichting van de as.
Als je in die richting speling hebt, hoeft het niet gelijk een probleem te zijn. Je kunt aan het compressorhuis wel zien als dat teveel is: je compressorwiel gaat daar dan tegenaan lopen.
Radiaal betekent dat de lagers teveel ruimte geven aan de as. Hierdoor kan onvoldoende oliedruk ontstaan om je asje in een oliebad te laten draaien. Ook zal de olie wat sneller via de lagering gaan verdwijnen.

Wouter1973

Hmm....ik moet zeggen dat ik een beetje in verwarring raak nu. Ik voel wat axiale speling (dus in de lengterichting van de as). En radiaal voel ik geen speling. Nu dacht ik: oei, axiaal is niet goed, dus einde turbo. En nu lees ik eigenlijk dat ik waarschijnlijk wel wat slijtage heb maar niet iets om me direct zorgen om te maken. Kortom, gewoon doorrijden tot ik voortdurende rookwolken uitbraak en schurende geluiden hoor? Met turbodruk is niets mis, die is volgens mij gewoon wat een standaard T-5 moet doen.
In dat geval zet ik mijn geld nu liever in op een racekatalysator :-)

Peultje

In het door de heer PeteRRR van het www geplukte tekst over turbo's staan toch een redelijk aantal fundamentele onjuistheden.

Wat de lagering van de turbo aangaat het volgende. De turbo is gelagerd in drie lagers, alle drie glijlagers; twee radiaallagers en een axiaallager aan de koude (inlaat)kant. De lagers zitten tussen de twee turboschoepenwielen. Voor een strakkere ophanging zou het natuurlijk handig zijn als er aan de buitenkant van de schoepenwielen ook een lagering zou zijn maar dit is bewust niet gedaan. De gebruikte constructie maakt dat dat de as wat kan buigen wat het geheel wat slapper maakt. Een slappere ophanging staat toe dat de zogenaamde kritische omwentelingssnelheid wat lager ligt dan bij een stijvere as. Dit maakt een functioneren boven de kritische snelheid wat gemakkelijker.

Vergelijk dit met de centrifuge voor de was. De trommel daarvan is ook slap opgehangen om de kritische snelheid laag te krijgen zodat bij een onregelmatige belading met natte was de centrifuge snel voorbij dit kritisch toerental kan komen zodat de was droog wordt en het apparaat niet door bonken op de wand van de wasmachine niet op toeren komt (wat bij erg onregelmatige belading toch nog wel eens optreedt).
Deze drie lagers zijn dus glijlagers en hebben dus een beetje speling nodig om ruimte te hebben voor de oliefilm waarop de boel draait Een beetje speling in de axiaal en radiaalrichting is dus noodzakelijk. De olie wordt door druk van de oliepomp via kanaaltjes in het midden van de lagers geperst en vloeit vandaar door de lagerspleet naar het lagerhuis. Dat er weinig olie lekt richting de turbowielen wordt bereikt door een olieslingerkraag (turbo draait best wel rap) en is niet het doel van de twee seals dicht bij de turbowielen.

Deze seals hebben de moelijke taak om bij een lage wrijving, het ding moet gemakkelijk kunnen draaien toch een passage van de gassen naar het lagerhuis te voorkomen. De druk aan de beide gaskanten is immers hoger dan in het lagerhuis. Dit wordt gedaan met een afdichting met een soort zuigerveren die niet met de as meedraaien. Soms wordt hier ook een labyrint afdichting gebruikt.

Als de druk in het lagerhuis hoger is dan bij de schoepenwielen, kan onder andere bij te grote lagerspeling in de glijlagers waardoor de drukval van de olie over die lagers afneemt en dus de oliedruk in het lagerhuis van de turbo toeneemt. Dan komt er olie bij de schoepenwielen en rook uit de uitlaat.

Ik vraag me trouwens ook af of je met wat luchtdruk uit de terugslag luchtgolf van PeteRR de oliefilm uit het axiaallager geperst krijgt. Daar is lijkt mij toch wel wat meer voor nodig anders zouden de krukasglijlagers die met dezelfde oliedruk werken (welliswaar met wat meer oppervlak) wel erg snel aan hun einde komen. Meer schade treedt denk ik op bij wegvallende oliedruk zoals optreedt bij het direct na een snel ritje de motor uitzetten. De turbo draait dan nog op volle toeren de de oliepomp staat stil, vindt ie niet leuk.



Wat er met de zin in PeteRR's tekst: "En waar het ook ontstaat is in de olie smering die vuil kan zijn te dun kan zijn gebrekkig kan zijn verstopping van olie kanalen en koudstart." bedoeld wordt is mij niet helemaal duidelijk.
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

peteRRR

#5
De Heer Peter,...wat een onzin joh

Zooowww,...heb ik bij deze effe m,n goeie bedoelingen weg gehaald en zoek ut effe lekker zelf uit.
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

jellejas

Citaat van: peteRRR op 14-10-2018 00:31:11
De Heer Peter,...wat een onzin joh

Zooowww,...heb ik bij deze effe m,n goeie bedoelingen weg gehaald en zoek ut effe lekker zelf uit.
Ik vond wat Peultje schreef een interessant stukkie tekst, niks mis mee.

Met goede bedoelingen koop je niks.
BRAAAAAAAP STUTUTU

peteRRR

1 van de citaten die zijn overgenomen van het internet wat ik ook vermeld had is van een bedrijf wat is gespecialiseerd in turbo,s

Maar daar koop je niks voor

Zoek het maar lekker uit :eusa_whistle:
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

)()()sT

Zooo, wat is het weer gezellig hier ::)

StefanCJ

Fijne zondag allen!

Groet!

de geneRaal

Ik zit klaar met een kop thee ;D
Blackstone under construction

Maarten-t5

Citaat van: Peultje op 13-10-2018 23:49:54
Meer schade treedt denk ik op bij wegvallende oliedruk zoals optreedt bij het direct na een snel ritje de motor uitzetten. De turbo draait dan nog op volle toeren de de oliepomp staat stil, vindt ie niet leuk.

Ik denk dat je als je de motor uit zou zetten met de turbo volledig op druk dat de oliefilm nog lang genoeg in stand zou blijven om geen directe schade op te leveren door oliegebrek. Tegen de tijd dat je stil staat draait de turbo allang niet meer op volle toeren. Zou ook een beetje vreemd zijn ofc als je erover nadenkt. De reden waarom je de motor niet zou moeten uitzetten na flink optrekken is het feit dan de turbo dan geen koeling meer krijgt. Vooral bij oliegekoelde turbos een probleem. Bij de std 850 setup blijft er nog wat koelwater circuleren door convectie en is dat minder een probleem.

Zolang de speling nog niet te groot is kun je m trouwens reviseren, maar als de wieltjes de behuizing hebben geraakt gaat dat niet echt meer.

classicT5

@Peultje, waarop baseer je dat de as "slapper" zou zijn? Heb je wel eens zon asje in je handen gehad? Uit interesse en niet om je aan te vallen, heb je een link met deze informatie?

Het T/W wordt uit een stuk gegegoten samen met de as. Deze worden daarna gedraaid/verspaand. Als het materiaal hiervan "slap" zou zijn, zou je dus ook een slapper T/W hebben, wat dus zou impliceren m.i. dat deze bij hoge toerentallen en de daarbij horen middelpunt vliedende krachten, zomaar tegen het T/H zou kunnen komen.

De restrictie bij een turbo zitten in het maximaal toelaatbare toerental, theoretisch zou een TD04H (zoals op onze autos zitten), gerust meer dan 200d RPM kunnen draaien. Echter het materiaal van het C/W kan deze krachten niet aan en gaat dan afbrokkelen.

arjenT5R

Turbinewiel en as zijn van inconel das kneiter hard :P
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Piet

Citaat van: arjenT5R op 14-10-2018 15:11:02
Turbinewiel en as zijn van inconel das kneiter hard :P

Neu.. dat asje, daar zit inderdaad niet veel (zeg maar geen) flexibiliteit in  :)
Axiaal hoort er bijna geen speling te zijn.
Radiaal hoor je alleen de ruimte in de lagertjes, nodig voor de oliefilm, te kunnen voelen.