Auteur Topic: Voor- nadelen kouder thermostaat  (gelezen 964 keer)

Vulk

• Thomas
  • Global Moderator
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Het blijft een familiewagen!
Re: Voor- nadelen kouder thermostaat
« Reactie #15 Gepost op: 30-10-2018 21:18:41 »
Testing in progress 70 graden thermostaat er in van de zweden maar koelwater temp nog steeds tussen de 100 en 96 graden.

Nu de fan start op 98 (was 102) (v0xC8F0) en de fan stop op 92 (was 96) (0xC8F6) gezet.

En testpiloot gaat flashen en op pad ;D

Ah geweldig. Ik ben benieuwd naar de resultaten!

razorx

• Lijnoliekoning
  • Polar lid
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • 855 10V '96 LPi, V70R '98 LPi
    • van automatisering die stopt naar automatisering die klopt
« Reactie #16 Gepost op: 30-10-2018 21:20:14 »
Dank je voor het delen van de adressen!

-D©©©L-

• Forumsponsor vanaf 2007 !
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 30-10-2018 21:22:04 »
Man wat kan jij dingen altijd lekker cryptisch omschrijven ;D

Ja de koeler krijgt in principe meer warmte (energie) voor z'n kiezen omdat je tracht de moteur kouder te houden.

De rijwind is beperkt opgewarmd natuurlijk en gaat ook heel veel onderdoor de auto etc is niet alleen via de radiateur.

En zeg nou zelf... als je chipt van 225 naar 280 pk... of je hangt er een andere turbo aan en je gaat nog extremer.

Is toch ook allemaal veel meer warmte inbreng... daar zal eea niet direct van stuk gaan die ervaring hebben we ondertussen.

Wat mij opvalt is dat zodra de auto's wat meer getuned zijn dat stock dat je problemen krijgt met kachelradiateurs die uit elkaar gedrukt worden en radiateurs die bol gaan staan en scheuren...
Ik merk dit bij mijn auto ook... en wil dit voor zijn  ;D

Temperatuur omlaag is druk omlaag = behoud van je spullen is mijn idee. Dat je de radiateur wat meer aan het werk zet... soit die heeft wel overcapaciteit.

De plaat onder de radiator is er samen met de kappen om de radiateur om een onderdruk net achter/onder het blok te maken. En er  gericht om zoveel mogelijk luchtstroom langs het blok te krijgen (weglaten van die bak onder de radiateur is daarom al een slecht idee). Ik weet dat jou dat wel bekend is, maar onderstreep 't toch nog maar even.
Ook een thermostaat van 90 graden is bij die hoge temperaturen al lang en breed open, daarin is geen verschil met een oudere 87 graden of een nieuwerwetse 82 graden thermostaat. Ik zie geen reden dat een systeem op "rubber+asfalt=kernfusie" bedrijfstemperatuur (waarbij de thermostaat van 90 graden toch ook al open was) ineens koeler gaat lopen met een "koudere" thermostaat. In beide gevallen kan het systeem zijn warmte nog steeds niet voldoende kwijt. Dus loopt idd de druk op. De door de "hippe turbo van de maand" opgejaagde inlaatdruk zorgt samen met een beter gekozen ontstekingsmoment voor hogere piekdrukken in de verbrandingskamer en dus meer blow-by. Daarom ook nog eens hetere olie, die op zijn beurt warmte probeert te dumpen in de toch al warme radiateur. 
Het is een ander verhaal als het systeem met een koudere thermostaat net-wel/net-niet op bedrijfstemperatuur is (thermostaat half open) en de temperaturen buiten (erg) laag. Dan zal er een groter koelend effect zijn. Dan neemt de radiateur wel meer warmte op die hij ook kwijt kan, alleen is ter plaatse van de oliekoeler het koelwater op dat moment wél warmer, dus die kan zijn warmte weer minder goed kwijt én er komt meer warmte in de omgevingslucht van t blok.
Of die radiateur echt overcapaciteit heeft... dat vraag ik mij af.  De oliekoeler warmte er niet in dumpen kan ook helpen.

“De wereld sterft een beetje op de dag dat humor vermoord wordt.” 

Actueel wagenpark:

V70 T5 LPG AT MY'99 - V70 2.0T LPG MT MY'98 - 850 T5 LPG MT MY'94 - V70 2.4T AT LPG MY'00 - V70 2.4 AT LPG -MY'99S70 10V AT MY'98 - Kuga-RS MT LPG MY'09 - Mondeo 2.3 AT MY'08 - 206sw 1.4 MT MY'04 - en een RIH 3x8 special MT MY'05

arjenT5R

• Zeemans Tuning.
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • I've got propane running around my brain!
« Reactie #18 Gepost op: 30-10-2018 21:28:12 »
Dat de radiateur overcapaciteit heeft weet ik wel zeker want anders kun je niet met 400 zoveel pk dezelfde radiateur gebruiken.
Dus dat koelen lukt wel... die extra pk's met de hippe turbo van de maand zorgen vooral voor die extra hitte ja.
Meer brandstof en lucht is meer warmte simpel

Myth busted van de koudere thermostaat raf heeft er een 70 graden thermostaat in geduwd en hij draait evengoed nog tussen de 100 en 96 graden koelwater temp. Oke geen 105 meer... dus het is wel iets koeler maar niet significant.

Nu dus in de bin de fan wat eerder laten bijspringen en wat later laten stoppen en eens kijken hoe dat zich uit... right ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Vulk

• Thomas
  • Global Moderator
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • Het blijft een familiewagen!
« Reactie #19 Gepost op: 30-10-2018 21:30:50 »
Dus dat koelen lukt wel... die extra pk's met de hippe turbo van de maand zorgen vooral voor die extra hitte ja.
Meer brandstof en lucht is meer warmte simpel

Daarvoor hebben we de groepsaankoop voor de grotere IC!

V70R^2

• Beunhaas deluxe.
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • To heaven for the climate, to hell for the company
« Reactie #20 Gepost op: 30-10-2018 21:33:45 »
Concreet gezegd, wanneer er wel sprake is van overcapaciteit, kan de bedrijfstemperatuur dus lager komen te liggen.

Met de volgende stappen komen we daar dan wel aan denk ik:

Airco condensor de kliko in,

Dikkere en vol aluminium radiateur,

Oliekoeler extern maken,

Thermostaat open bij 82 graden,

Dan zal de bedrijfstemperatuur mogelijk wel lager komen te liggen, zou je denken?....

(bovenstaande case is voor mij van toepassing, enkel sportief/circuit gebruik).

arjenT5R

• Zeemans Tuning.
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 30-10-2018 21:34:45 »
Dank je voor het delen van de adressen!

Ho niet te snel hoor heb maarten ingeschakeld die is druk aan het graven in de assembly het is niet 100% zeker dat de adressen kloppen.

v0xC8F0 is volgens Maarten echt de start snelheid van de 1e fan snelheid die verlagen dan moet de fan sneller bij springen.
De stop zou een berekende waarde moeten zijn dus 0xC8F6 niet wijzigen... Eerst zo proberen  ;D ;D ;D
« Laatst bewerkt op: 30-10-2018 21:40:42 door arjenT5R »

razorx

• Lijnoliekoning
  • Polar lid
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 30-10-2018 22:26:19 »
..

Myth busted van de koudere thermostaat raf heeft er een 70 graden thermostaat in geduwd en hij draait evengoed nog tussen de 100 en 96 graden koelwater temp. Oke geen 105 meer... dus het is wel iets koeler maar niet significant.
..
I told you. ;)

razorx

• Lijnoliekoning
  • Polar lid
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 30-10-2018 22:27:40 »
Maar nogmaals: Dank je voor het delen van de hex locaties!

Stefan

• Lid 100+
  • Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 30-10-2018 22:32:15 »
Zo maar even een brain fart; is het niet verstandig om de bedrijfstemperatuur in de bandbreedte te houden waarvoor de motor is ontworpen, en alleen de capaciteit van het koelsysteem te vergroten om oververhitting tegen te gaan?
Ik heb de indruk dat hier een lager bedrijfstemperatuur wordt nagestreefd, en ik vraag me af of dat wel een goed idee is.  :eusa_think:
850 R Estate MT LPi '97 Rood (609)

razorx

• Lijnoliekoning
  • Polar lid
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 30-10-2018 22:44:45 »
Die hogere temperatuur is ooit voornamelijk uit milieutechnische redenen gekozen. Een lagere bedrijfstemperatuur kan zeker bij een turbomotor geen kwaad. De capaciteit van het koelsysteem is zeker een belangrijk punt. Maar die kan je vergroten door de fan eerder in te laten grijpen. Een grotere radiateur hoeft niet per sé gustig uit te werken daar de bedrijfstemperatuur softwarematig bepaald is en de duty cycle van de fan in ons klimaat toereikend is. ;)

-edit- Wat niet wegneemt dat betere koeling altijd beter is. Een grotere radiateur geeft je meer reserve. Dat zeker.
« Laatst bewerkt op: 30-10-2018 22:48:02 door razorx »

V70R^2

• Beunhaas deluxe.
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • To heaven for the climate, to hell for the company
« Reactie #26 Gepost op: 30-10-2018 22:47:28 »
En dan is er nog circuit gebruik, waar ik toch al diverse namen in de groupbuy terug zie welke in meer of mindere mate actief zijn in de racerij.

razorx

• Lijnoliekoning
  • Polar lid
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 30-10-2018 22:52:42 »
En dan is er nog circuit gebruik, waar ik toch al diverse namen in de groupbuy terug zie welke in meer of mindere mate actief zijn in de racerij.
Continue hoge belasting. De thermostaat zal hier niet helpen. Een eerder fan activeringsmoment wellicht ook niet meer gezien de snelheid. Een diepe radiateur. Als enige. Maar dat is mijn gedachte en dit keer geen weten. ;) Echt niet meer. ;)

arjenT5R

• Zeemans Tuning.
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 30-10-2018 22:54:48 »
Lagere temp thermostaat gaat eerder open en als t koelsysteem echt toereikend is zou dat ook de temperatuur moeten zijn die je haalt.
Maar dat blijkt dus niet helemaal op te gaan...

Grappige verschijning wel.

razorx

• Lijnoliekoning
  • Polar lid
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 30-10-2018 22:58:58 »
Nee. En niet kwaad bedoeld. Ik vind dat logisch. Je opent alleen een groter koelkanaal bij een bepaalde temperatuur. Dat is het enige wat de thermostaat doet.
De eindregelaar is de fan of de rijwind voor de maximale temperatuur. De thermostaat uiteindelijk alleen voor de minimale temperatuur. Daar is hij ook voor bedoeld.