Auteur Topic: Voor- nadelen kouder thermostaat  (gelezen 936 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

V70R^2

  • Beunhaas deluxe.
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 2263
  • Geslacht: Man
  • To heaven for the climate, to hell for the company
Re: Voor- nadelen kouder thermostaat
« Reactie #60 Gepost op: 01-11-2018 16:51:15 »
Alleenstaand zal de thermostaat niet veel doen nee, maar als onderdeel van een hele rits aanpassingen/toevoegingen en de ECU de fan eerder laten aansturen natuurlijk wel.

Te beginnen met een fatsoenlijke radiateur, en de olie extra of enkel extern koelen.

Jelmar

  • Lid 500+
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 608
Re: Voor- nadelen kouder thermostaat
« Reactie #61 Gepost op: 01-11-2018 17:27:43 »
Alleenstaand zal de thermostaat niet veel doen nee, maar als onderdeel van een hele rits aanpassingen/toevoegingen en de ECU de fan eerder laten aansturen natuurlijk wel.

Te beginnen met een fatsoenlijke radiateur, en de olie extra of enkel extern koelen.

Dat is toch exact waar dit topic/ deze discussie over gaat ;D

Nou kan ik natuurlijk niet helemaal mee kletsen met de bigboys, want ik heb op een 3" downpipe na geen dikke tjoening aan de wagen gedaan.

Wel heb ik de standaard radiateur, waarbij ik na het veranderen van de bakkoeler eigenlijk niet meer de behoefte heb om die te vervangen voor een groter/ beter alu exemplaar.
8 valves is more than enough.

KIM

  • Global Moderator
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 9970
  • Geslacht: Man
  • 850 R Estate AT LPI, V70 XC Estate AT LPI
Re: Voor- nadelen kouder thermostaat
« Reactie #62 Gepost op: 01-11-2018 20:23:34 »
Ik heb dezelfde ervaring als Jelmar maar dan op de weg.
Het verlagen van de fan temperatuur helpt al aardig om de boel iets beter onder controle te houden.

Ik wil nog eens proberen om de bakkoeler in de radiateur er tussenuit te halen en alleen met de air to ATF koeler te gaan rijden. Kijken wat dat oplost.

Vulk

  • Thomas
  • Global Moderator
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 10524
  • Geslacht: Man
  • Het blijft een familiewagen!
Re: Voor- nadelen kouder thermostaat
« Reactie #63 Gepost op: 01-11-2018 20:26:33 »
Ik heb dezelfde ervaring als Jelmar maar dan op de weg.
Het verlagen van de fan temperatuur helpt al aardig om de boel iets beter onder controle te houden.

Ik wil nog eens proberen om de bakkoeler in de radiateur er tussenuit te halen en alleen met de air to ATF koeler te gaan rijden. Kijken wat dat oplost.

Is het nu al duidelijk hoe de start-stoptijden van de fan kunnen aangepast worden?

KIM

  • Global Moderator
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 9970
  • Geslacht: Man
  • 850 R Estate AT LPI, V70 XC Estate AT LPI
Re: Voor- nadelen kouder thermostaat
« Reactie #64 Gepost op: 01-11-2018 20:30:56 »
Bij mijn ME7 wel  8)

Jelmar

  • Lid 500+
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 608
Re: Voor- nadelen kouder thermostaat
« Reactie #65 Gepost op: 01-11-2018 21:17:19 »
Bij mijn ECU ook ;D

@Kornelis; de 850 heb ik laatst nog stevig aan de tand gevoeld (de 940 en V90 ook trouwens) op CPZ, leerzame dag wel.
Temperaturen bleven keurig binnen de perken.
700/900's voorzie ik standaard van OF een extra bakkoeler (OEM) OF een externe koeler.
Gebrek aan ervaring met 850's zullen we maar zeggen.
8 valves is more than enough.

KIM

  • Global Moderator
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 9970
  • Geslacht: Man
  • 850 R Estate AT LPI, V70 XC Estate AT LPI
Re: Voor- nadelen kouder thermostaat
« Reactie #66 Gepost op: 01-11-2018 22:33:54 »
Ik had op de Gotthard 114 graden baktemperatuur. Dat is met extra bakkoeler erbij.
Na aanpassing van inschakeltemparatuur koelfan was dat op de Jufenpass 112 graden.

Ik vind de marge totdat de bak in noodloop gaat dan erg klein geworden (uit ervaring met de 850 weet ik dat ie dat bij 125 graden doet).

Piet

  • AKA rat-rod Pete
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 5536
  • Geslacht: Man
Re: Voor- nadelen kouder thermostaat
« Reactie #67 Gepost op: 02-11-2018 00:59:41 »
Is het nu al duidelijk hoe de start-stoptijden van de fan kunnen aangepast worden?

Bij de M44?
Sure... al lang
« Laatst bewerkt op: 02-11-2018 01:10:47 door Piet »

Vulk

  • Thomas
  • Global Moderator
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 10524
  • Geslacht: Man
  • Het blijft een familiewagen!
Re: Voor- nadelen kouder thermostaat
« Reactie #68 Gepost op: 02-11-2018 11:56:07 »
Bij de M44?
Sure... al lang

Aha dat lijkt me wel wat! Nu start de fan op 105°C? Wanneer stopt hij dan?
Wanneer stand 1 en stand 2?

Ik denk dat als je nu een grotere radiator monteert (eventueel grotere IC), en een andere thermostaat (87 of 82) dat je de temperatuur ten allen tijde tussen de 82-87 (ondergrens door thermostaat) en pakweg 100°C kan houden?

V70R^2

  • Beunhaas deluxe.
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 2263
  • Geslacht: Man
  • To heaven for the climate, to hell for the company
Re: Voor- nadelen kouder thermostaat
« Reactie #69 Gepost op: 02-11-2018 12:46:44 »
slaat af bij 97 graden, aan bij 105 (volgens mijn KVS sensor 20cm na de thermostaat).

Vulk

  • Thomas
  • Global Moderator
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 10524
  • Geslacht: Man
  • Het blijft een familiewagen!
Re: Voor- nadelen kouder thermostaat
« Reactie #70 Gepost op: 02-11-2018 18:20:12 »
slaat af bij 97 graden, aan bij 105 (volgens mijn KVS sensor 20cm na de thermostaat).

Lijkt me niet verkeerd als er bij zowel de boven als ondergrens vijf graden afgaan.
Wanneer start trap 2 dan? En wat met de airco?