Voor- nadelen kouder thermostaat

Gestart door freefall, 30-10-2018 18:03:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

freefall

kornelis was dacht ik .bezig om in tuner pronde inschakeltemp van de fan aan te passen. Zelf heb ik er ook al even naar gekeken. Daar is nog wel her een en ander te halen.
1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT zoonlief
1995 421 dark olive pearl 850 T5R AT
i beun, therefore i am

NinaPaul

Citaat van: razorx op 30-10-2018 17:55:47
Leuk initiatief!
Het is overigens wel goed te beseffen dat de maximale motortemperatuur niet door je thermostaat wordt bepaald maar door de inschakeltemperatuur van je fan. ;)
Dus met een 87 graden thermostaat zal de fan nog steeds pas inschakelen als de motor temperatuur gestegen is tot 103 á 105 graden. Exacte waarde weet ik even niet uit mijn hoofd. Die temperatuur wordt door de ECU bepaald.

Normaal gesproken heb je de fan enkel nodig bij langzaam rijden en nakoelen. Rijwind is nu eenmaal groter dan wat de fan doet.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Vulk

Collega's

Naar aanleiding van deze Groupbuy een discussietopic over de koudere thermostaat!

https://www.volvo850forum.nl/index.php?topic=88425.0

Vulk

Citaat van: freefall op 30-10-2018 18:03:45
kornelis was dacht ik .bezig om in tuner pronde inschakeltemp van de fan aan te passen. Zelf heb ik er ook al even naar gekeken. Daar is nog wel her een en ander te halen.

Daar ben ik benieuwd naar. Volgens mij moet je dit combineren met een koudere thermostaat om zo temperatuursschommelingen te vermijden. Of zie ik dat verkeerd?

V70R^2

De thermostaat zal eerder open gaan, hoeveel koeler de boel zal gaan lopen is lastig.

De motorolie zal nog steeds na de 95 graden pas koeling krijgen , dus ook de olie komt prima op bedrijfstemperatuur, dat is fijn.

Dat het zinvol is voor ons turbo rijders is daar ben ik wel van overtuigd, zeker de automaat rijders waar de KVS al helemaal een zware koeltaak erbij krijgt.

Maar welke specifieke effecten gaat dit opleveren?

razorx

#5
Dank je wel. Zo houden we de groupbuy schoon. ;)

Ik wil toch een misverstad uit de wereld helpen.
De maximale motor temperatuur wordt in tegenstelling tot wat men denkt niet door de thermostaat bepaald maar door de ECU en de daarin geschreven temperatuur waarbij de fan aanschakelt. Die ligt op 103 á 105 graden. De exacte waarde ben ik even kwijt.

In de standaard XDF van TunerPro zal je die scalar niet vinden. In Damos en volgens mij in Motronic Suite wél.
Wat ik suggereer als manier is het eeprom adres van die scalar in Motronic Suite of Damos op te zoeken en de omringende bytes ook te noteren. Zo kan de XDF van TunerPro voorzien worden van deze heel nuttige parameter.

Ik typ het even heel kort door de bocht in.

De thermostaat bepaalt alleen maar het openen of sluiten van het lange koelcircuit. ;)

Vulk

Citaat van: razorx op 30-10-2018 19:38:53
Dank je wel. Zo houden we de groupbuy schoon. ;)

Ik wil toch een misverstad uit de wereld helpen.
De maximale motor temperatuur wordt in tegenstelling tot wat men denkt niet door de thermostaat bepaald maar door de ECU en de daarin geschreven temperatuur waarbij de fan aanschakelt. Die ligt op 103 á 105 graden. De exacte waarde ben ik even kwijt.

In de standaard XDF van TunerPro zal je die scalar niet vinden. In Damos en volgens mij in Motronic Suite wél.
Wat ik suggereer als manier is het eeprom adres van die scalar in Motronic Suite of Damos op te zoeken en de omringende bytes ook te noteren. Zo kan de XDF van TunerPro voorzien worden van deze heel nuttige parameter.

Ik typ het even heel kort door de bocht in.

De thermostaat bepaalt alleen maar het openen of sluiten van het lange koelcircuit. ;)


Klopt, maar op de snelweg zou de boel dan toch frisser moeten blijven?
Vandaar denk ik dat je de thermostaat moet combineren met de aangepaste fanfegeling zodat je geen grotere temperatuurschommelingen krijgt.

V70R^2

In plaats van aanspringen bij 105 en uit bij 97, aanspringen bij 100 en uit bij 92 of iets dergelijks lijkt mij wel wat!

arjenT5R

Ja klopt het is niet alleen de fan of alleen de thermostaat.

Ik heb wel ergens een adx waar de fan inschakeltemp te regelen is ja...

Anders heeft maarten die sowieso.

De fan regelt de temp bij traag rijden en file verkeer enzo op de snelweg of bij flinke pulls doet de rijwind alles.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

razorx

Die combinatie is inderdaad ideaal.

Vulk

Citaat van: V70R^2 op 30-10-2018 19:53:49
In plaats van aanspringen bij 105 en uit bij 97, aanspringen bij 100 en uit bij 92 of iets dergelijks lijkt mij wel wat!

Idd, dan blijven de temperatuursschommelingen gelijk, maar draai je netto een pak frisser.
Ik heb er een 87graden thermostaat inzitten momenteel, ik twijfel nog volop.

arjenT5R

Het is altijd goed om ergens een paar belgen bij te hebben die zijn zo lekker wispelturig ;D

Ik ga ff in de adxen zoeken ik hou jullie op de hoogte.

Raf heeft vandaag al wat tests gedaan met een 70 graden thermostaat dus es zien hoe dat zich uit.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

-D©©©L-

Citaat van: V70R^2 op 30-10-2018 19:36:43
De thermostaat zal eerder open gaan, hoeveel koeler de boel zal gaan lopen is lastig.

De motorolie zal nog steeds na de 95 graden pas koeling krijgen , dus ook de olie komt prima op bedrijfstemperatuur, dat is fijn.

Dat het zinvol is voor ons turbo rijders is daar ben ik wel van overtuigd, zeker de automaat rijders waar de KVS al helemaal een zware koeltaak erbij krijgt.

Maar welke specifieke effecten gaat dit opleveren?


:eusa_think:


Krijgen de automaatkoeler en de oliekoeler in de radiateur niet juist méér warmte van het koelwater met een "koudere" thermostaat ?
De thermostaat gaat eerder & verder open en gaat later & minder ver dicht in de regeling.


De "minder warmte in het blok" moet toch wel ergens heen (gegaan zijn).  Als het blok koeler loopt, dan is er rechtstreeks van het blok minder warmteoverdracht naar de rijwind.
En die rijwind is deels ook al verder opgewarmd door de radiator die eerder en meer warmteenergie krijgt. De delta-T wordt op die plek dus kleiner.




:eusa_think:

arjenT5R

Man wat kan jij dingen altijd lekker cryptisch omschrijven ;D

CiteerKrijgen de automaatkoeler en de oliekoeler in de radiateur niet juist méér warmte van het koelwater met een "koudere" thermostaat ?
De thermostaat gaat eerder & verder open en gaat later & minder ver dicht in de regeling.

Ja de koeler krijgt in principe meer warmte (energie) voor z'n kiezen omdat je tracht de moteur kouder te houden.

CiteerDe "minder warmte in het blok" moet toch wel ergens heen (gegaan zijn).  Als het blok koeler loopt, dan is er rechtstreeks van het blok minder warmteoverdracht naar de rijwind.
En die rijwind is deels ook al verder opgewarmd door de radiator die eerder en meer warmteenergie krijgt. De delta-T wordt op die plek dus kleiner.

De rijwind is beperkt opgewarmd natuurlijk en gaat ook heel veel onderdoor de auto etc is niet alleen via de radiateur.

En zeg nou zelf... als je chipt van 225 naar 280 pk... of je hangt er een andere turbo aan en je gaat nog extremer.

Is toch ook allemaal veel meer warmte inbreng... daar zal eea niet direct van stuk gaan die ervaring hebben we ondertussen.

Wat mij opvalt is dat zodra de auto's wat meer getuned zijn dat stock dat je problemen krijgt met kachelradiateurs die uit elkaar gedrukt worden en radiateurs die bol gaan staan en scheuren...
Ik merk dit bij mijn auto ook... en wil dit voor zijn  ;D

Temperatuur omlaag is druk omlaag = behoud van je spullen is mijn idee. Dat je de radiateur wat meer aan het werk zet... soit die heeft wel overcapaciteit.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

arjenT5R

#14
Testing in progress 70 graden thermostaat er in van de zweden maar koelwater temp nog steeds tussen de 100 en 96 graden.

Nu de fan start op 98 (was 102) (v0xC8F0) en de fan stop op 92 (was 96) (0xC8F6) gezet.

En testpiloot gaat flashen en op pad ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!